کد خبر: 1105477
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
از بلوکه شدن حساب‌ها تا حذف تیم‌ملی 
شیوا نوروزی

پرداخت غرامت ویلموتس همچنان یکی از چالش‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود. حضور کوتاه‌مدت مربی بلژیکی در تیم ملی جز حاشیه، ضرر و بدهی عایدی دیگری برای کشورمان نداشت. رأی صادر شده از سوی دادگاه عالی ورزش قطعی است و اخیراً هم نامه‌ای تهدیدآمیزی از سوی فیفا به فدراسیون ارسال شده است. براساس رأی صادره در اوایل مردادماه، فدراسیون فوتبال به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به‌علاوه ۵ درصد سود سالانه به مارک ویلموتس محکوم شد. این همان رأیی است که آقایان منتظر صدورش بودند و هنوز هم کاهش غرامت از ۶ میلیون به ۳ میلیون یورو را یک افتخار بزرگ می‌نامند. درحالی‌که هنوز معلوم نیست این مبلغ هنگفت قرار است چطور و چگونه تأمین شود، نامه جدید فدراسیون جهانی خطرناک به نظر می‌رسد. ضمن اینکه علاوه بر غرامت ویلموتس، ۳۲۵ هزاریورو نیز باید تقدیم دستیارانش کنیم.
رئیس فدراسیون بعد از صدور حکم قطعی صراحتاً اعلام کرد شرایط پرداخت غرامت وجود ندارد و بلافاصله تأکید کرد تحریم‌ها به قوت خود باقی هستند. البته هیچ خطری فدراسیون را تهدید نمی‌کند. تاج ادعا کرد تا تحریم هستیم، می‌توانیم غرامت را ندهیم و جریمه هم نشویم! منتها فیفا آب پاکی را روی دستمان ریخته و اعلام کرده طلب ویلموتس را نمی‌توان از محل مطالبات فدراسیون پرداخت کرد. کش و قوس‌ها ادامه دارد و هنوز معلوم نیست فدراسیون چه برنامه‌ای برای مدیریت بحران ویلموتس دارد. با اینکه به همه ما ثابت شده فیفا بی‌خود و بی‌جهت به فدراسیون‌ها نامه نمی‌زند و وقتی هم نامه ارسال می‌کند تا اجرایی شدن دستور یا قانون مدنظر دست از پیگیری برنمی‌دارد، اما آقایان در فدراسیون همچنان بی‌خیالی طی می‌کنند و تمام هم‌وغم‌شان معطوف به اردوی اتریش و کارلوس کی‌روش است. در نامه ارسالی، فیفا خواهان ارائه توضیحات فدراسیون فوتبال در خصوص عدم پرداخت غرامت ویلموتس شده و فدراسیون نیز تا اول مهرماه فرصت دارد توضیحی قانع‌کننده به فدراسیون جهانی بدهد.
وکیل ایران در پرونده مارک ویلموتس این روز‌ها تلاش می‌کند با بی‌اهمیت نشان دادن نامه ارسال شده اوضاع را آرام جلوه دهد. روزبه وثوق‌احمدی در گفتگو با ایسنا مدعی شده نامه فیفا جدید نیست: «تیم حقوقی فدراسیون فوتبال مسئول رسیدگی به این نامه است. این نامه چیز جدیدی نیست. فیفا درباره علت عدم پرداخت سؤال کرده و باید دید فدراسیون فوتبال چه پاسخی می‌دهد.» وثوق‌احمدی با تأکید بر رویه فیفا تأکید کرد: «هنوز مشخص نیست فیفا این مسئله را با چه رویه‌ای جلو می‌برد. به علت تغییراتی که در قوانین شکل گرفته است با دو رویه مواجه هستیم و مشخص نیست فیفا به چه شکلی این پرونده را جلو می‌برد. این احتمال وجود دارد که حساب‌های مالی ایران در فیفا مسدود شود یا پرونده به کمیته انضباطی ارجاع شود. پرونده تا زمان رسیدگی در دادگاه CAS در اختیار ما بود که از ۶ میلیون به ۳ میلیون یورو کاهش یافت و از اینجا به بعد تیم حقوقی فدراسیون فوتبال رأی را جلو می‌برد.»
به گفته وکیل فدراسیون، فیفا هیچ مهلتی برای پرداخت غرامت مربی بلژیکی تعیین نکرده است: «در حکم CAS مدت زمان اعلام نشده، چراکه این دادگاه به تمام پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و از این به بعد طبق قوانین مربوط به فیفا جلو خواهد رفت. الان اتفاق جدیدی رخ نداده و باید دید فیفا چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. باید صبر کنیم.» احتمال ارجاع پرونده فدراسیون به کمیته انضباطی فیفا وجود دارد. وثوق‌احمدی در این‌باره اظهار داشت: «این احتمال هست که پرونده به کمیته انضباطی برود. یکی از ضمانت‌های اجرایی این حکم، بلوکه کردن حساب ایران است. درباره باشگاه‌ها هم اینطور است که پرونده نقل و انتقالات را می‌بندند و اگر ادامه داشته باشد، حکم‌های سنگین‌تری مانند کاهش امتیاز یا سقوط به دسته پایین‌تر را وضع می‌کنند. درباره تیم‌های ملی یک پرونده مربوط به زیمباوه بود که چندین سال قبل دستمزد مربی خود را پرداخت نکرد و بعد از گذشت چند سال، این تیم از مسابقات کنار گذاشته شد.»
درحالی‌که عدم پرداخت طلب ویلموتس جرایم سخت و تنبیهات شدیدی برای فوتبال ایران به همراه دارد، اما عجیب است که وکیل فدراسیون بعد از نامه فدراسیون جهانی معتقد است برای اتفاقات بعدی باید صبر کرد. متأسفانه قرارداد ننگین ویلموتس کار را به جایی رساند که کاهش ۳ میلیون یورویی غرامت یک موفقیت تلقی شود. ما چاره‌ای جز پرداخت این مبلغ سنگین نداریم، اما این کار را باید قبل از به گل نشستن فدراسیون و فوتبال کشور انجام دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار