کد خبر: 1094853
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
حمید مهدوی راد *
مناقشه مرز آبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در این برهه از زمان بیش از پیش مورد توجه و حساسیت ناظران واقع شده است. این مسئله از جایی بیشتر اهمیت یافت که سید مقاومت به حفاری‌ها و بهره برداری غیرقانونی و بدون توجیه رژیم صهیونیستی از منابع و ذخایر گازی دریای مدیترانه واکنش نشان داد و سخنان بسیار مهمی در این خصوص ایراد کرد. دبیرکل حزب الله ضمن اشاره به آخرین تحولات لبنان هشدار داد که رژیم موقت صهیونیستی حق ندارد از یک میدان مورد مناقشه، گاز استخراج کند. سید حسن نصرالله در همین راستا با ارسال پیام هشدار به یونان و شرکت‌های تابعه آن که در موضوع بهره برداری از ذخایر سوخت و انرژی دریای مدیترانه به صهیونیست‌ها خدمات ارائه می‌دهند آن‌ها را از ورود به این عرصه منع کرد. یونان بعد از پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی که به آن دچار بود به ویژه در سال‌های اخیر در خوش خدمتی به صهیونیست‌ها از هیچ خدمتی دریغ نکرده است. این امر نشان دهنده آن است که گویا صهیونیست‌ها پیشتر آن‌ها را وامدار خود کرده باشند و به نوعی یونان مبدل به حیاط خلوت صهیونیست‌ها شده باشد.
رژیم صهیونیستی که سالهاست از سیاست امر واقع بهره برداری حداکثری می‌کند با تصور اینکه می‌تواند به هرکجا که بخواهد می‌تواند تجاوز و دست اندازی کند چشم طمع به بهره برداری حداکثری از ظرفیت آب‌های هم مرز با لبنان در دریای مدیترانه و استفاده از منابع و ذخایر نفتی و گازی آن دارد. حال آنکه حزب الله که اکنون مانند آدم بالغ ۴۰ ساله شده است دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف شده است. از دیگر سو با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری حمایت از همه گروه‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی جزو وظایف جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود و البته این حمایت در همه عرصه‌ها قابلیت اجرایی دارد. تحریم‌های ظالمانه غرب که سالهاست علیه ایران و ایرانیان اعمال می‌شود به باور بیشتر کارشناسان و تحلیل گران غربی علیرغم همه تلاش غرب برای تحت تاثیر قرار دادن ایران نه تنها تاکنون آثار سوی چندانی برای ایران نداشته است بلکه این تهدید به فرصت تبدیل شده است به گونه‌ای که در بسیاری از موضوعات نه تنها ایران به خودکفایی رسیده است بلکه می‌تواند تجارب و تخصص حاصل از این فشار‌ها را در اختیار سایر گروه‌های مقاومت نیز قرار دهد.
دستاورد ایران در زمینه خودکفایی و رسیدن به حد مطلوب برای حفاری‌های نفتی و گازی در دنیا بی بدیل است. زیرا این دستاورد با توجه به اعمال محدودیت بدون کمک سایرین محقق شده است. ج. ا. ایران اکنون این توانایی را دارد تا در این زمینه تخصص و تجربه خود را در اختیار لبنان قرار دهد. اکنون فرصت مغتنمی است که مهندسین و کارشناسان مرتبط با موضوع انرژی همکاری‌های مشترکی را با لبنان به منصه ظهور رسانند؛ لذا شرکت‌های مهندسی نفت و گاز ایران می‌توانند با انتقال تجربه و تخصص خود به لبنان تهدیدی دیگر را به فرصت تبدیل کرده و برگ تازه‌ای از توانمندی‌های خود را آشکار کنند. این شرکت‌ها در بخش دولتی و خصوصی این پتانسیل را دارند که حفاری‌های گازی در آب‌های مدیترانه را در بیخ گوش رژیم صهیونیستی آغاز کنند. قابل پیش بینی است که صهیونیست‌ها علیرغم همه ادعا‌های واهی که دارند بطور ناگهانی سیلی محکمی از ایران و لبنان در این خصوص دریافت کنند. بنابر این چنین به نظر می‌رسد که این بار نیز همچون گذشته تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورده است و ایران دست بالا را در این موضوع خواهد داشت.
 

* کارشناس مسائل فلسطین

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار