کد خبر: 1089120
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
دبیر کل سازمان ملل متحد از تشدید ناامنی غذایی در جهان به دلیل جنگ اوکراین خبر داد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد​ روز چهارشنبه در جریان سخنرانی خود در نشست سران سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: جنگ اوکراین به ناامنی غذایی ناشی از افزایش دمای کره زمین و همه گیری بیماری کرونا ویروس دامن زده است.

آنتونیو گوترش در نشست «بحران غذایی فزاینده» تصریح کرد: تنها در مدت دو سال شمار گرفتاران به ناامنی غذایی دو برابر شده و از رقم ۱۳۵ میلیون نفر پیش از آغاز همه گیری، به ۲۷۶ میلیون نفر افزایش یافته است. بیش از نیم میلیون تن در شرایط قحطی زندگی می‌کنند که نشان دهنده افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی از سال ۲۰۱۶ است.

وی گفت: «جنگ اوکراین این عوامل را تشدید و تسریع می‌کند: تغییرات آب و هوایی، کووید ۱۹ و نابرابری. جنگ اوکراین ده‌ها میلیون تن را گرفتار ناامنی غذایی خواهد کرد و در پی آن سوء تغذیه، گرسنگی و قحطی جمعی رخ خواهد داد و این بحران ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین خاطر نشان کرد: پیش از جنگ اوکراین این کشور با صادرات ماهانه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی از طریق بنادر خود – یعنی ۱۲ درصد گندم، ۱۵ درصد ذرت و نیمی از روغن آفتابگردان جهان - به عنوان سبد نان جهان به شمار می‌رفت. اما با قطع ارتباط بنادر اوکراین از جمله بندر «اودسا» و «چورنومورسک» با جهان به دست کشتی‌های جنگی روسیه این منابع تنها از مسیر‌های زمینی شلوغ که بسیار ناکارآمد هستند منتقل می‌شوند.

گوترش در پایان گفت: به صراحت می‌گویم: بدون محصولات غذایی اوکراین راه حل موثری برای بحران غذایی وجود ندارد. مسیر‌های جایگزین را می‌توان بررسی کرد، حتی با وجود آنکه ما می‌دانیم این کار برای حل مشکل کافی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار