کد خبر: 1089020
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
همکاری با کشور‌های منطقه و همسایه در دستور کار است
رئیس جمهور به سازمان محیط زیست ماموریت داد همه امکانات خود را بسیج کند تا در تعامل با همسایگان مشکل گرد و غبار به صورت ریشه‌ای حل شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: تغییرات اقلیمی آب و هوا در تمام کشور‌های جهان باعث شده که کشور‌ها آب سرریز شده در کوه‌ها و موجود در چشمه‌ها را در سرزمین خود ذخیره کرده و اجازه ورود آن را به کشور‌های همسایه را ندهند. کشور‌های گرم و خشک نیز در این سال‌های اخیر کانون ریزگرد‌ها شدند و این ریزگرد‌ها را از متن به حاشیه که کشور‌های همایه باشند منتقل خواهند کرد.
 
مشکل ریزگرد‌ها از کجا شکل گرفته است؟
 
در داخل کشور به عنوان یکی از کشور‌هایی که پذیرای این ریزگرد‌ها هستیم، هزینه‌هایی برای بیابان‌زدایی شده است. طی این سال‌ها درختچه‌های مقاومی در بیابان‌ها کاشته شده که شوره زیست شده‌اند یعنی می‌توانند در خاک شور هم زندگی کنند همچنین مالچ‌پاشی‌هایی صورت گرفته است، اما در نهایت همه این اقدامات کافی نبوده ونیازمند توجه بیشتری است تا کمتر شاهد این روز‌های خاکستری بر فراز برخی شهر‌های ایران باشیم.
 
طبق گفته کارشناسان هواشناسی این پدیده در ۲۵ سال گذشته بی سابقه است و همچنان هم تکرار خواهد شد. حتی هوای استان گلستان که همیشه به خوبی شهره است، درگیر آلودگی هوا است و غم انگیز هوای استان خوزستان است که ۶۵۳ نفر را راهی مراکز درمانی کرده است. حالا رئیس جمهور برای حل ریشه‌ای این مشکل دستوراتی صادر کرده است.
 
هوای ۱۴ استان خوزستان در وضعیت خطرناک برای همه گروه‌های سنی قرار گرفت. به دلیل وقوع گرد و غبار با منشا عراقی در روز گذشته، اداره‌ها و مدارس استان خوزستان تعطیل و امتحان‌های مدارس لغو شدند. در پی تداوم گرد و غبار ۶۵۳ نفر با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.
 
دستور رئیس جمهور به سازمان محیط زیست
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با اشاره به افزایش آلایندگی‌ها و گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور بویژه استان خوزستان، اظهار داشت: حل ریشه‌ای این موضوع نیازمند همکاری با کشور‌های منطقه و همسایه است.
 
بر همین اساس رییس جمهور به سازمان محیط زیست مأموریت داد با همکاری وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط، از طریق رایزنی با کشور‌های همسایه مشکل آلایندگی هوا را حل کنند.

طبق گفته بیرگانی ۹۰ درصد گرد و غبار در ایران منشأ خارجی دارد. دبیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید بر این مطلب که بالای ۹۰ درصد از گرد و غبار که به محیط زیست آسیب زده خارجی اند، معتقد است اغلب گرد و غبار‌ها از شرق سوریه و شمال شرق عراق حرکت می‌کند و از نواحی غربی و جنوبی غربی، به کشور وارد می‌شود.

وی خبر داده که وزرای محیط زیست ۱۲ کشور در تیر به ایران دعوت خواهند شد تا در قالب یک اجلاس، برنامه عملیاتی گسترده‌ای را در رابطه با گرد و غبار انجام دهند.

اعلام آمادگی مجلس برای حل مشکلات زیست محیطی
 
طبق گفته نمایندگان خانه ملت بودجه مقابله با ریزگرد‌ها حذف نشده است و مجلس برای حل مشکلات محیط زیستی نیز اعلام آمادگی کرده است.
 
معصومه پاشایی بهرام با اشاره به ورود ریزگرد‌ها و گردوغبار به کشور گفت: باید فکری در بحث حمل و نقل مالچ‌پاشی کرد که چطور حمل و نقل صورت گیرد و به پیمانکاران کمک شود اگر این اتفاق بیفتد می‌توان به ۱۰۰ درصد اهداف در بحث بیابان‌زدایی برسیم و در صورت حل نشدن مشکل حمل و نقل ۵۰ تا ۷۰ درصد اهداف محقق می‌شود.
 
پاشایی با تاکید بر این‌که باید در بحث جنگل‌های بیابانی کار کرد، توضیح داد: شرکت‌های دانش بنیانی وجود دارند که در موضوع محیط زیست خیلی فعال هستند باید از آن‌ها حمایت ویژه شود، مجلس شورای اسلامی هم آمادگی برگزاری نشست‌هایی با آن‌ها دارد تا بتوان این مشکلات را حل کرد.
 
نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما در یک محیط خشک زندگی می‌کنیم، گفت: دو سوم وسعت کشور ما خشک است پس باید بیش از هرچیزی به موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت. آب را به عنوان کالای گرانبها قدر دانست و بعضی رفتار‌ها را اصلاح کرد، بدانیم آب برای کشور ما بسیار با ارزش است با ذخیره بیشتر آب کمتر بیابان به وجود می‌آید و به تبع آن هزینه‌ها در بخش بیابان‌زدایی کمتر می‌شود.
 
وی در جمع‌بندی درباره بودجه مربوط به ریزگرد‌ها در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در بودجه امسال موضوع مقابله با ریزگرد‌ها حذف نشده است، مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی هم دیده شده و حتی تصویب شده که ۱۰۰ درصد مازاد درآمد‌های سازمان مراتع و جنگل‌ها به خودشان برگردد. این بدان معناست که این سازمان می‌تواند بیشتر خسارت‌ها را جبران کرده و یا در بحث بیابان‌زدایی فعال باشد، ولی در مجموع باید این واقعیت را پذیرفت که در جهان بیابان‌زایی رو به افزایش است و تنها راه مقابله با آن صرفه‌جویی در مصرف آب و بها دادن به آب است.
 
برنامه سازمان محیط زیست
 
باره علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست پیش از در تلاش برای حل این بحران گفته بود کانون‌های داخلی و خارجی آلودگی هوا و ریزگرد شناسایی شده و ۲۷۰ میلیون هکتار از منشاء این ذرات مشخص است.
طبق گفته وی بیشترین مقدار ریزگرد که خارج از مرز‌های ایران وارد می‌شود، از شبه جزیره عربستان است. به اعتقاد وی علاوه بر عربستان، ترکیه نیز از کشور‌هایی است که نقش مهمی در بروز پدیده ریزگرد در کشور دارد.
رئیس سازمان محیط زیست معتقد است: پروژه گاپ ترکیه وضعیت آب ما را خطرناک‌تر از همیشه کرده، عراق نیز به این موضوع ورود نمی‌کند و ما تاوان این طرح‌ها را می‌دهیم، باید پذیرفت که ترکیه در حال مدیریت مساله آب منطقه است و برای حل این مشکلات باید دیپلماسی خارجی تقویت شود. در این راستا انجام همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با هماهنگی وزارت امور خارجه و استفاده از ظرفیت کنوانسیون‌ها و نهاد‌های بین‌المللی، اقدام‌هایی است که در خصوص کنترل و مدیریت منشأ‌های فرامرزی گردوغبار باید انجام شود.
 
به گفته رئیس سازمان محیط زیست، بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تهیه ۲ برنامه عمل زیر منطقه‌ای شامل برنامه عمل زیر منطقه‌ای منطقه غرب آسیا و برنامه عمل زیر منطقه بخشی از آسیای میانه و غرب آسیا اقدام کرده که امید است بتوان با استفاده از این برنامه‌های عمل، اقدام‌های پیش‌بینی‌شده را با همکاری کشور‌های منطقه اجرایی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار