کد خبر: 1088573
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
جنگ اوکراین علاوه بر اینکه بازار‌های اقتصادی و انرژی جهانی را تحت تأثیر قرار داده، بر کمبود مواد غذایی نیز تأثیر گذاشته که هشدار‌های جهانی را در پی داشته است. وزرای خارجه گروه ۷ در نشست خود متعهد شدند که انزوای اقتصادی و سیاسی روسیه را تقویت کنند، به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دهند و با آنچه وزیر خارجه آلمان به عنوان «جنگ گندم» از سوی مسکو توصیف کرد، مقابله کنند.

جنگ اوکراین علاوه بر اینکه بازار‌های اقتصادی و انرژی جهانی را تحت تأثیر قرار داده، بر کمبود مواد غذایی نیز تأثیر گذاشته که هشدار‌های جهانی را در پی داشته است. وزرای خارجه گروه ۷ در نشست خود متعهد شدند که انزوای اقتصادی و سیاسی روسیه را تقویت کنند، به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دهند و با آنچه وزیر خارجه آلمان به عنوان «جنگ گندم» از سوی مسکو توصیف کرد، مقابله کنند.
با گذشت نزدیک به سه ماه از حمله روسیه به اوکراین، تبعات این جنگ در همه عرصه‌ها روز به روز نمایان‌تر می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای خارجه انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در نشست گروه ۷ که در تفرجگاه وایزنهاوس در دریای بالتیک برگزار شد بار دیگر به ادامه کمک نظامی و دفاعی خودشان به اوکراین «تا زمانی که ضرورت داشته باشد»، متعهد شدند. بر اساس یک بیانیه مشترک، آن‌ها همچنین با آنچه اطلاعات اشتباه روسیه نامیدند که هدفش مقصر دانستن غرب برای مسائل تأمین مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو است، مقابله خواهند کرد و از چین خواستند که به مسکو کمک نکرده و جنگ روسیه را توجیه نکند. کشور‌های گروه ۷ همچنین از تصمیم هند مبنی بر تعلیق صادرات گندم که می‌تواند تنش را در بازار این غله افزایش دهد، انتقاد کردند. به گزارش رادیو فرانسه، هند دومین تولیدکننده گندم جهان تصمیم به تعلیق صادرات خود گرفت و دلیل آن را حفظ ذخایر کافی تا برداشت محصول سال ۲۰۲۲ عنوان کرد که از موج گرمای استثنایی آسیب دیده است. این در حالی است که قرار بود گندم هند، کمبود تولیدات اوکراین و روسیه را در بازار جهانی جبران کند.
نگرانی جهانی از کمبود مواد غذایی
هشدار غربی‌ها درباره جنگ گندم در اوکراین درحالی است که روسیه و اوکراین بیش از ۲۵ درصد صادرات گندم و جو در جهان را در اختیار دارند و این مسئله بر کمبود مواد غذایی در جهان تأثیر گذاشته است. بر اساس آمارها، مناطق شرقی اوکراین که جبهه‌های جنگ در آن جریان دارد، گندم زمستانی در این منطقه کشت می‌شود و با ادامه جنگ کاشت محصولات کشاورزی عملاً در این منطقه از بین رفته است. کشور‌های آفریقایی بیش از ۸۰ درصد گندم و غلات مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که ادامه جنگ می‌تواند این کشور‌ها را بیش از سایر مناطق جهان تحت تأثیر قرار دهد. با کاهش گندم و جو در جهان در پی بحران اوکراین، در هفته‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها با کمبود مواد غذایی و غلات مواجه شده‌اند و قفسه فروشگاه‌ها خالی شده است. برخی کشور‌ها نیز برای جلوگیری از تبعات بیشتر این جنگ بر تأمین مایحتاج خود در آینده برای صادرات مواد غذایی خود محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. از آنجا که غربی‌ها ادعا می‌کنند جنگ اوکراین برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت بنابراین تبعات آن بر مواد غذایی گسترده‌تر خواهد بود که سازمان ملل نسبت به این موضوع که گرسنگی میلیون‌ها نفر در جهان را به همراه دارد، هشدار داده است.
نتایج بررسی‌ها نشان داده است که فشار جهانی گندم تا سال ۲۰۲۳ تشدید می‌شود و ریسک قیمت همچنان باقی خواهد ماند. به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، به‌رغم اینکه قیمت جهانی گندم در بالا‌ترین حد خود است، اگر پیش‌بینی‌های جدید دولت امریکا حقیقت داشته باشد، ممکن است فعالان بازار نسبت به چشم‌انداز عرضه در سال آینده بسیار خوش‌بین بوده باشند. وزارت کشاورزی ایالات‌متحده ذخایر نهایی گندم جهانی برای سال بازاریابی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ را ۲۶۷ میلیون تن اعلام کرد که پایین‌ترین رقم در شش سال اخیر است که بسیار کمتر از تخمین‌های ۲۷۲ میلیونی تحلیلگران است، اما عرضه گندم برای آینده نسبت به برآورد تقاضای جهانی، به طور خطرناکی نزدیک به پایین‌ترین سطح تاریخی و به ویژه کمتر از سطوح کاهش یافته امسال مشاهده می‌شود. ذخایر گندم مصرفی جهان بدون احتساب چین، برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ از ۴/۱۶ درصد در سال جاری به ۹/۱۴ درصد کاهش می‌یابد. رکورد ۳/۱۴ درصد در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ ثبت شد و میانگین آن از اواسط دهه گذشته ۱۹ درصد بود. این موضوع می‌تواند قیمت گندم را تا سال ۲۰۲۳ افزایش دهد و بر قیمت موادغذایی برای مصرف‌کنندگان در سطح جهانی تأثیر بگذارد و هزینه‌های بالا را برای کشور‌های واردکننده تضمین کند و البته خطرات بیشتر برای ذخایر گندم ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ ممکن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار