کد خبر: 1088465
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در طول ۲ سال فراگیری این بیماری، گردش فعالیت در بستر مجازی کتابخانه ملی نسبت به قبل سه برابر رشد داشته است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در حاشیه سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۱ با حضور در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با رضا شهرابی مدیرکل این سازمان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را خواهید خواند.

رضا شهرابی در ابتدا گفت: فعالیت اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عبارت است از: گردآوری، سازمان‌دهی، فهرست‌نویسی و اطلاع‌رسانی تمام کتبی که در سراسر کشور منتشر شده‌اند. همچنین به غیر از کتب، سایر منابع و آثار مکتوب نیز، نظیر نشریات و پایان‌نامه‌ها در کتابخانه ملی، حفظ و نگهداری می‌شوند. کسانی می‌توانند به کتابخانه ملی مراجعه کنند و عضویت آن را بگیرند که از مقطع کارشناسی ارشد به بالا تحصیلات داشته باشند. همچنین ناشران نیز امکان استفاده از خدمات کتابخانه ملی را دارا هستند. ناشران موظف‌اند قبل از چاپ کتاب‌هایشان به کتابخانه ملی مراجعه‌کنند تا شناسه این نهاد را دریافت کرده و پس از آن برای بحث چاپ ونشر در وزارت فرهنگ و ارشاد حاضر شوند.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های کتابخانه ملی کار‌های پژوهشی و مطالعاتی است که نتیجه آن، آثاری بوده که در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در معرض معرفی و فروش قرار گرفته‌اند. در نمایشگاه کتاب امسال، سازمان اسناد و کتابخانه ملی با ۷۰ عنوان کتاب در موضوعات، تاریخ، اطلاعات و کتابداری، نسخ خطی، دست‌نوشته‌ها و... حاضر شده است.

شهرابی ادامه داد: کتابخانه ملی در طول دوسال درگیری کشور با بیماری کرونا، تنها کتابخانه‌ای بود که فعالیت خود را ادامه داد. به جز ۳ ماه اول شیوع بیماری کرونا آن هم به علت پیک شدید این ویروس در الباقی ایام فعالیت کتابخانه ملی پابرجا بود. از خردادماه ۱۳۹۹، تمام تالار‌های کتابخانه ملی باز بوده و به مراجعان خدمات ارائه داده می‌شد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین در طول بیماری کرونا از طریق بستر فضای مجازی نظیر وب‌سایت و صفحات اجتماعی، پاسخگوی نیاز‌های مخاطبان خود بود. در طول ۲ سال فراگیری این بیماری، گردش فعالیت در بستر مجازی کتابخانه ملی نسبت به قبل سه برابر رشد داشته است. این آمار حاکی از آن است که توجه به بستر مجازی برای این سازمان فارغ از بحث کرونا می‌تواند فضای خوبی را برای مراجعان فراهم کند. لازم به ذکر است افرادی که از لحاظ آکادمیک سطحی پایین‌تر از کارشناسی ارشد دارند، اما در کار‌های پژوهشی خود نیازمند خدمات کتابخانه ملی هستند، می‌توانند به صورت موقت به عضویت این کتابخانه دربیایند.

او بیان داشت: بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب که اصلی‌ترین منابع ما به شمار می‌آیند در مخازن کتابخانه ملی نگهداری می‌شوند. همچنین نشریات و مجلات زیادی از دوره قاجار به بعد که به عددی قریب به ۶ میلیون عنوان می‌رسند در کتابخانه ملی حفظ و نگهداری می‌شوند. در کنار این دو دسته از منابع، پایان‌نامه‌ها، پژوهش‌های علمی، گزارش‌های دیداری و شنیداری نظیر فیلم‌ها و نوار کاست‌های قدیمی و... دسته سومی از منابع هستند که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شوند. در طرحی که به تازگی قرار است انجام شود، سعی داریم این منابع را به شکل دیجیتال در بیاوریم تا سهولتی باشد برای استفاده مراجعان.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار