کد خبر: 1088408
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها که این روز‌ها بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته، یکی از طرح‌های مهمی است که در صورت اجرای دقیق آن از یک سو و همراهی آحاد مردم از سوی دیگر می‌تواند گام مهمی در عادلانه کردن یارانه‌ها و منابع کشور به نفع مردم باشد.

طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها که این روز‌ها بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته، یکی از طرح‌های مهمی است که در صورت اجرای دقیق آن از یک سو و همراهی آحاد مردم از سوی دیگر می‌تواند گام مهمی در عادلانه کردن یارانه‌ها و منابع کشور به نفع مردم باشد.
طی ادوار گذشته اصلاحات اقتصادی همواره به عنوان یک مطالبه از سوی صاحبنظران اقتصادی و سیاسی برای مقابله با رانت و فساد مطرح بوده، لیکن برخی دولت‌ها به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و انتخاباتی حاضر به اجرای این قوانین نشده‌اند.
دولت رئیسی، اما از روز اول تاکنون بر این نکته تأکید کرده که هیچ شأنی جز خدمتگزاری به مردم برای خود قائل نیست و به‌رغم همه نارضایتی‌هایی که در مسیر اجرای قانون به نفع مردم، ممکن است ایجاد شود، اعتبار و آبروی خود را به میدان آورده و براساس قانون عمل خواهد کرد. رئیس‌جمهور البته همانگونه که در تبلیغات انتخاباتی و پس از آن هم بار‌ها گفته، اهل تصمیم‌های شبانه و به دور از چشم مردم نیست و اگر تصمیمی بگیرد حتماً با مردم در جریان خواهد گذاشت. کما اینکه در جریان اصلاحات اخیر هم بر این عهد خود وفادار ماند و کابینه خود را بسیج کرده تا ضمن اجرای صحیح قانون تمام زوایای اجرای طرح را با مردم در میان بگذارند تا مانع از هرگونه تحلیل و تفسیر‌های غلط در این زمینه باشند. دولت سیزدهم در واقع با این رویکرد کوشیده است با استفاده از تکنیک خبری «روایت اول» ضمن جلب اطمینان مردم، نظارت بر اجرای قانون را تشدید کند. رئیس‌جمهور، اما خود نیز به میدان آمد و برخلاف اسلاف خود که با شانه خالی کردن از اصلاحات اقتصادی می‌کوشیدند از پذیرش بار مسئولیت آن فرار کنند، فردای اجرای آغاز مردمی‌سازی توزیع عادلانه به یکی از میدان‌های تهران در جمع مردم رفت تا از نزدیک در جریان روند این قانون قرار گیرد.
وعده شکوفایی اقتصادی
در همین زمینه وزیر کشور هم با قدردانی از مردم به‌دلیل استقبال نکردن از فراخوان دشمنان، تأکید کرد که دولت سیزدهم به وعده‌هایی که داده عمل می‌کند و این آغاز راه شکوفایی اقتصادی مردم ایران است.
به گزارش ایرنا، احمد وحیدی در گفت‌وگویی اعلام کرد که مردم خوب می‌دانند دولت برای منافع آن‌ها حرکت می‌کند و آنان هم با بزرگواری مسائل را همراهی کردند که این همراهی در شأن ملت ایران است. این دنباله همراهی با دولت سیزدهم پس از مسئله کرونا است که میزان تلفات از ۷۰۰ نفر به دو نفر و حتی کمتر کاهش یافته است. وزیر کشور همچنین با اشاره به قول‌ها و وعده‌های دولت خاطرنشان کرد: مثلاً دولت قول داد که روابط خارجی را بهبود می‌بخشد و امروز شاهدیم که در وضعیت بهتری قرار داریم.
وحیدی در بحث اصلاح یارانه هم خاطرنشان کرد که یارانه‌ها باید اصلاح می‌شد و این اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم و طبقات کم‌برخوردار است. البته مردم هم همراهی می‌کنند، چون در این طرح منافع روشن و ملموسی برای مردم وجود دارد و اولین خواست در این طرح رسیدن عادلانه یارانه به مردم است. این آغاز راه شکوفایی اقتصادی مردم ایران است.
ارز ترجیحی به جیب ثروتمندان می‌رفت
به گفته وی، در ارز ترجیحی ثروتمندان چند برابر بقیه مردم از یارانه استفاده می‌کردند که باید عادلانه می‌شد. وزیر کشور با اشاره به حضور روز گذشته رئیس‌جمهور در جمع مردم بیان کرد که وقتی مردم حس کنند رئیس‌جمهور میان آن‌هاست اعتماد می‌کنند. قدردان مردم هستیم که به‌خوبی با این طرح همراهی کردند و هرچه جلوتر برویم مردم متوجه می‌شوند با چه طرح مهمی، که به نفع آحاد ملت است، مواجهیم.
وحیدی با اشاره به علت بروز ناآرامی پس از افزایش نرخ بنزین در سال ۹۸ و عدم بروز ناآرامی در افزایش قیمت‌های اخیر اظهار داشت: طرح‌های گسترده اقتصادی را که آثار اجتماعی گسترده دارد باید با مردم در میان بگذاریم و دولت مردمی نمی‌تواند جدای از توجیه مردم و تبیین مسئله برای مردم و همراه‌سازی آنان حرکت کند و این شرط ضروری هر طرح اقتصادی با پیامد‌های گسترده اقتصادی است. قوای سه گانه برای اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها همراه و هم نظر هستند که این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد.
کالا به وفور موجود است
رئیس شورای امنیت کشور با تصریح این مورد که به لحاظ وفور کالا مشکلی نداشته و نداریم، گفت: شاید اختلال موقتی در سامانه مشاهده شود، اما با کمبود مواجه نشدیم و اقلامی مانند تخم مرغ و مرغ به حدی زیاد است که دولت باید فکر کند چگونه مرغ‌ها را خریداری کند تا تولیدکنندگان دچار ضرر نشوند. وی افزود: روغن هم در انبار‌ها و هم در کارخانه‌ها موجود است هرچند ممکن است به دلیل تغییر از یک وضعیت در برخی ساعات در برخی فروشگاه‌ها تغییر موقت ایجاد شود. وزیر کشور با بیان اینکه وقتی در غرب چیزی کم می‌شود غارت می‌کنند، ولی در کشور ما حتی هجوم به فروشگاه‌ها هم نبود، گفت: نهایت اینکه در برخی جا‌ها برای خرید صف داشتیم که محدود بود.
دشمنان فعالند، مردم مراقب باشند
وحیدی با اشاره به صدور برخی فراخوان‌ها برای برگزاری تجمع اعتراضی خاطرنشان کرد: تعداد فراخوان‌ها گسترده است و دشمنان ملت، فعالند، چون می‌دانند اگر از مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم- که به لطف خدا عبور خواهیم کرد- ملت ایران در نقطه جدید اقتصادی و ملی قرار می‌گیرد. وی افزود: همه تلاش دشمن این است که نگذارند اصلاح اقتصادی رخ دهد و همچنین تلاش دارند به هر بهانه‌ای مردم را به میدان بیاورند، اما مردم ما به انقلاب و نظام و دولت‌شان اعتماد دارند و طبیعتاً این اتفاق نمی‌افتد.
رئیس شورای امنیت کشور با صحنه‌سازی خواندن انتشار برخی تصویر‌ها گفت: از قزوین تصویری نشان داده بودند که مردم پالتو پوشیده بودند که معلوم است مربوط به فصل و زمان دیگری است. مردم با قدرت و صلابت از این فراخوان‌ها استقبال نکردند که البته معلوم هم است که مردم از گروهک منافقین و سلطنت‌طلبان بی‌آبرو حمایت نکنند و فقط در چند جا چند نفر تا چند ده نفر بودند که تجمع با تلاش فرماندهی انتظامی پایان یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار