کد خبر: 1088268
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴
رهبر معظم انقلاب در دیدار امیر قطر و هیئت همراه:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر پنج شنبه در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و هیئت همراه با تأکید بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، راه‌حل مسائل منطقه را گفتگو بدون دخالت عوامل خارجی دانستند و با اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفتند: توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل این جنایت‌های آشکار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر پنج شنبه در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و هیئت همراه با تأکید بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، راه‌حل مسائل منطقه را گفتگو بدون دخالت عوامل خارجی دانستند و با اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفتند: توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل این جنایت‌های آشکار است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، استحکام و پایداری روابط ایران و قطر را به نفع هر دو کشور دانستند و افزودند: سطح کنونی ارتباطات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است و باید چند برابر شود، همچنین در مسائل سیاسی نیز زمینه برای تبادل‌نظر‌های بیشتر وجود دارد که امیدواریم این سفر مبدأ جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأیید سخنان امیر قطر در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ظلم چند ده‌ساله صهیونیست‌های خبیث به مردم فلسطین را واقعیتی تلخ و ضربه‌ای به دنیای اسلام و جهان عرب خواندند و گفتند: در مقابل این جنایت‌ها، توقع جمهوری اسلامی ایران از دنیای عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی است. ایشان با اشاره به سخنان امیر قطر درباره حوادث سال گذشته محله شیخ جرّاح، خاطرنشان کردند: در آن قضیه، حمایت برخی کشور‌های عربی از مردم فلسطین حتی به اندازه بعضی اروپایی‌ها هم نبود و هیچ‌گونه موضع‌گیری نکردند که اکنون نیز همین‌گونه عمل می‌کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این رویکرد کشور‌های عربی اگر از ترس رژیم صهیونیستی یا از روی طمع به آن است، باید بدانند امروز رژیم اشغالگر نه در شرایطی است که می‌توان به او طمع داشت و نه از او ترسید. ایشان راه‌حل مسائل منطقه را به‌دست کشور‌های منطقه و از طریق گفتگو دانستند و افزودند: مسائل سوریه و یمن نیز با گفتگو قابل حل است البته گفتگو نباید از موضع ضعف باشد، در حالی‌که طرف‌های مقابل یعنی عمدتاً امریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند. رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه برای اداره منطقه احتیاجی به دخالت دیگران نیست، گفتند: صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشور‌ها بدهند، بنابراین ما کشور‌های منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم. ایشان با اشاره به قرار‌های تعیین‌شده بین ایران و قطر، تأکید کردند: این قرار‌ها در زمان‌بندی معین و مشخص، عملیاتی شود.
در این دیدار که رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، امیر قطر با ابراز خرسندی از دومین سفر خود به ایران، به جایگاه برجسته رهبر انقلاب اسلامی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین ناگوار است و همه باید در برابر حوادث فلسطین ایستادگی کنیم. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی همچنین راه‌حل مسائل کشور‌های منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن را گفتگو دانست و درباره روابط اقتصادی ایران و قطر نیز خاطرنشان کرد: کمیته اقتصادی بین دو کشور فعال شده و امیدواریم تا سال آینده همکاری‌های اقتصادی ارتقای قابل توجهی پیدا کند.
در جریان سفر اسفندماه گذشته رئیس جمهور به قطر دو کشور ۱۴ سند همکاری در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتیرانی، رادیو و تلویزیون، سیاست خارجی، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی امضا کردند.
فلسطین مسئله اول جهان اسلام
دیدار و گفتگو با رئیس‌جمهور کشورمان از برنامه‌های دیگر امیر قطر در سفر یک روزه به تهران بود.
دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با اشاره به سفر موفق خود در اسفند ماه سال گذشته به دوحه، روابط دو کشور را برادرانه توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران دوستی خود را در روز‌های سخت به دوستان و برادران خود از جمله کشور دوست و برادر قطر، اثبات کرده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و مزیت‌های بی نظیر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران زمینه ساز توسعه همگرایی منطقه‌ای و امنیت و رفاه برای ملت‌های منطقه است، اظهار داشت: ما خواهان پایان محاصره یمن، ثبات و حکومت قدرتمند در عراق، خروج اشغالگران از سوریه و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم. رئیسی افزود: فلسطین همچنان مسئله اول جهان اسلام است و هرچه سریع‌تر باید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین متوقف شود.
امیر قطر: قدرت ایران به نفع امنیت منطقه است
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران، اظهار داشت: سفر قبلی شما به دوحه بسیار مهم و اثرگذار بود و تاریخ روابط دو کشور را باید به قبل و بعد از آن سفر تقسیم کرد و ما به طور جدی خواهان اجرایی شدن همه توافقات آن سفر و گسترش روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی هستیم. امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مواضع همسو و یکسان دارند، اظهار داشت: آماده ایم در زمینه مسائل سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه ادامه دهیم. شیخ تمیم بن حمد با تأکید بر اینکه قدرت ایران به نفع امنیت و ثبات منطقه است، به لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایران بیش از ۴۰سال است که در مقابل انواع هجمه‌ها و فشار‌ها ایستادگی کرده و اکنون به اعتراف خودغربی ها، این ایران است که در این مبارزه پیروز شده است.
دخالت‌های فرامنطقه‌ای برای منطقه امنیت نمی‌آورد
رئیس‌جمهور و امیر قطر سپس در نشست خبری مشترک به تشریح مذاکرات خود پرداختند. رئیسی با اشاره به اینکه در گفتگو‌های خود با امیر قطر دو طرف بر تسریع در به نتیجه رسیدن توافقات انجام شده در سفر اسفند ماه گذشته خود به این کشور تأکید کرده اند، افزود: لازمه به نتیجه رسیدن سریع‌تر توافقات دو کشور در دوحه، تلاش بیشتر مسئولان مربوطه در ایران و قطر و نیز برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور است. وی با بیان اینکه دو کشور همچنین بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط کشور‌های منطقه تأکید داشتند، تصریح کرد: ایران و قطر بر این نکته که دخالت کشور‌های خارجی و غربی‌ها در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه برای امنیت منطقه مضر نیز خواهد بود، اتفاق نظر دارند.
محاصره غزه باید شکسته شود
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در مذاکرات خود با امیر قطر بر آزادی فلسطین و قدس شریف تأکید داشتیم و تأکید کردیم که محاصره مردم غزه باید شکسته شود. در همین رابطه شهادت خانم شیرین ابوعاقله را به خانواده ایشان و امیر قطر و دیگر همکاران ایشان در شبکه الجزیره تسلیت عرض می‌کنم. یقین داریم اینگونه جنایات به هیچ عنوان نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز باشد بلکه نفرت عمومی را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بیش از پیش خواهد کرد. این رخداد را نه فقط به خبرنگاران شبکه الجزیره، بلکه باید به همه خبرنگاران در سراسر عالم تسلیت بگوییم که یک خبرنگار آزاد، با ظلم رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و امروز جامعه خبرنگاران و رسانه‌ها از سویی باید به خود ببالند که صدای مظلومیت مردم فلسطین را به عالم مخابره کردند و از طرف دیگر بدانند که این جنایات حتماً پایدار نخواهد بود.
گفتگو تنها مسیر حل اختلافات منطقه
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در این نشست خبری ضمن ابراز رضایت و خرسندی از حضور در ایران روابط ایران و قطر را مستحکم و استوار و مبتنی بر حسن همجواری توصیف کرد و گفت: سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به قطر سفری بسیار مهم و عاملی برای تقویت روابط دو کشور بود.
امیر قطر با بیان اینکه امروز اینجا هستم تا تأکید کنم که هر چه بیشتر به دنبال تقویت این روابط و پیشبرد آن هستیم، افزود: امروز علاوه بر گفتگو در خصوص مسائل دوجانبه، بر این نکته تأکید کردیم که حل اختلافات در منطقه راهی جز گفتگو ندارد و در این خصوص با آقای رئیس‌جمهور اتفاق نظر داشتیم. وی ادامه داد: طرفین در گفت‌وگوی خود تأکید کردند که درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفت‌وگوی سازنده و راه‌حل‌های عادلانه و جامع حل و فصل شود. موضوع اصلی بحث فلسطین بود، همچنانکه در خصوص سوریه و عراق گفتگو داشتیم.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با تسلیت به خانواده خانم شیرین ابوعاقله که توسط نیرو‌های رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، اظهار داشت: تأکید می‌کنیم که مرتکبان این جنایت باید مجازات شوند و جهان نباید با این حادثه بر اساس معیار‌های دوگانه برخورد کند. امیر قطر در ادامه تصریح کرد: همواره نگاه مثبتی به گفتگو‌های وین داشته ایم، چون باور داریم که گفتگو راه‌حل و فصل این مسئله است.
وی همچنین درباره برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در کشورش خاطرنشان کرد: از همه ایرانیانی که علاقه‌مند هستند در این رویداد حضور پیدا کنند و از نزدیک شاهد مسابقات تیم ملی کشورشان باشند استقبال می‌کنیم و به همه خوشامد می‌گوییم. دوست دارم تأکید کنم که این رویداد حتماً یک رویداد استثنایی خواهد بود و از جناب آقای رئیس‌جمهور و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک‌هایی که برای موفقیت برگزاری جام جهانی به ما کردند، تشکر می‌کنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار