کد خبر: 1087608
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
سیدرضا صدرالحسینی

دومین سفر رئیس جمهور سوریه به ایران پس از پیروزی دولت و ملت سوریه در برابر گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت غرب و رژیم صهیونیستی در شرایط حال حاضر جبهه مقاومت در مقابل نظام سلطه و با توجه به تحولات منطقه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. نخستین وجه حضور آقای بشار اسد در ایران نوعی تشکر از ملت و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بود و ایشان این موضع را در گفت‌و‌گوهایی که با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور داشتند به صورت شفاف بیان کردند و بر ارادت مردم قدرشناس سوریه نسبت به حمایت‌های ملت و دولت ایران تأکید داشتند. اشاره رئیس جمهور سوریه به این نکته که جمهوری اسلامی بهترین، مقاوم‌ترین و صدیق‌ترین دوست برای ملت و دولت سوریه در زمان بحران بوده، تأکیدی است بر نزدیکی دوچندان سران کشورهای حاضر در خط اول جبهه مقاومت که در حقیقت سرنوشت مقاومت در منطقه را تعیین می‌کند. تأکید مجدد مقامات عالی ایران و سوریه بر رابطه راهبردی دو کشور در دیدارهایی که انجام شد درعین حال به معنای استحکام روابط سران مقاومت در مقابل سران سازش و نشان دهنده پیروزی مکتب مقاومت در مقابل تفکر مبتنی بر سازش است.

تحکیم این پیوند راهبردی بی‌شک پیام مثبتی برای ملت‌های منطقه به دنبال دارد و برای آنها نویدبخش عزم و استواری است. درحالی که سران وابسته با مقامات رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و در کنار هم قهوه صرف می‌کنند ملت‌هایی که با حضور در راهپیمایی روز قدس فریاد مرگ بر رژیم صهیونیستی می‌دهند دلگرمی مضاعف پیدا می‌کنند تا با اعتماد بیشتر به جبهه مقاومت در مسیر اعتلای اهداف عالیه خود فعالیت بیشتر و مستمرتری داشته باشند. وجه دیگر سفر روز گذشته رئیس جمهور سوریه به ایران را باید در تأکید رؤسای جمهور دو کشور بر توسعه همکاری‌های اقتصادی جست‌و‌جو کرد. در شرایطی که کشورهای مختلف علاقه‌مندی خودشان را نسبت به حضور در بازسازی سوریه اعلام کرده‌اند، بشار اسد که در گذشته بارها اعلام کرده بود «کسانی در بازسازی سوریه می‌توانند در کنار ما حضور داشته باشند که در بحران هم در کنار ما بودند»، یک‌بار دیگر بر این موضع تأکید کرد و تصریح داشت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در طول ۱۱ سال بحران این کشور مهمترین و مقتدرترین و بهترین پشتوانه برای ملت و دولت سوریه جمهوری اسلامی بوده حالا محق‌ترین کشور برای حضور در بازسازی خرابی‌های بوجود آمده است و می‌تواند در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه بازسازی این کشور را تسریع بخشد.

واقعیت نیز این است که امروز جمهوری اسلامی با توجه به توان تولید، دانش و فناوری‌های مختلف و داشتن هزاران جوان با استعداد، خوشفکر و تحصیلکرده می‌تواند در آینده منطقه بویژه در سوریه نقش مؤثری را بازی کند. ملت ایران همان طور که در بحران در کنار مردم سوریه بود در دوران بازسازی هم در کنار مردم سوریه خواهد بود و در حقیقت امروز توانمندی‌های متعدد در حوزه‌های دانش و تکنولوژی و بهداشت و درمان و عمران و آبادانی و صادرات غیر نفتی همه حوزه‌ها می‌تواند در بازسازی نظام سیاسی سوریه تأثیر مستقیمی داشته باشد. دولت سوریه نیز برای این همکاری راهبردی و اقتصادی آغوش استقبال گشوده و این بر عهده همت ما است که از این حق و ظرفیت به درستی استفاده کنیم. چنانکه در روزهای اخیر سفرهایی که توسط وزیر خارجه و مقامات وزارتخانه‌های صمت و بازرگانی و اقتصاد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی به سوریه انجام شده زمینه‌های این همکاری را فراهم ساخته و دولت سیزدهم با توجه به رویکرد مناسبی که در حوزه صادرات اقتصادی دارد نشان داده است که قطعاً در این رابطه کنشگری فعالی خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار