کد خبر: 1087585
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بشار اسد، رئیس‌جمهوری عربی سوریه صبح دیروز در سفر به تهران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر سید ابراهیم رئیسی به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری عربی سوریه صبح دیروز در سفر به تهران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر سید ابراهیم رئیسی به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقا یابد.
رهبر انقلاب با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود، اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملت‌های منطقه سرافراز هستند، افزودند: برخی از سران کشور‌های همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند، اما مردم همین کشور‌ها در روز قدس خیابان‌ها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است. ایشان عوامل متعددی را در مقاومت و پیروزی سوریه در جنگ بین‌المللی تأثیرگذار دانستند و خطاب به آقای اسد خاطرنشان کردند: یکی از مهم‌ترین این عوامل، روحیه بالای شخص جنابعالی است و ان‌شاءالله با همین روحیه بتوانید ویرانی‌های جنگ را نیز بازسازی کنید، زیرا کار‌های بزرگی پیش روی شما قرار دارد.
رهبر انقلاب همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی گفتند: آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری می‌کرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت. ایشان افزودند: شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه، از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این پیوند و ارتباط برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود، بلکه باید آن را هر چه ممکن است تقویت کنیم. ایشان با اشاره به اظهار دوستی و محبت برخی کشور‌هایی که در سال‌های گذشته در جبهه مقابل سوریه قرار داشتند، افزودند: باید از تجربه‌های گذشته، خط آینده را روشن کرد. رهبر انقلاب، روحیه و نشاط رئیس‌جمهور سوریه را زمینه‌ساز انجام کار‌های بزرگ برشمردند و گفتند: شخص رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز واقعاً با نشاط و دارای روحیه و اراده بالایی هستند و به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقای بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.
در این دیدار که آیت‌الله رئیسی نیز حضور داشت، بشار اسد با تشکر از مواضع و حمایت‌های ملت و دولت ایران و همچنین با گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، گفت: ایستادگی و مواضع پایدار ایران در چهار دهه گذشته در مسائل منطقه و به‌ویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است. رئیس‌جمهور سوریه خاطرنشان کرد: خرابی‌های جنگ را می‌توان بازسازی کرد، اما اگر مبانی و اصول از بین بروند، قابل بازسازی نیستند و ایستادگی ملت ایران بر مبانی و اصول امام خمینی (ره) که با همت جنابعالی نیز ادامه یافت، زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ ملت ایران و مردم منطقه به‌ویژه مردم فلسطین شد. بشار اسد افزود: برخی تصور می‌کنند حمایت ایران از جبهه مقاومت حمایت تسلیحاتی است، در حالی‌که مهم‌ترین حمایت و کمک جمهوری اسلامی، دمیدن روحیه مقاومت و استمرار آن است. رئیس‌جمهور سوریه در پایان تأکید کرد: آنچه باعث شد رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد.
آینده را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند نه میز مذاکره
رئیس‌جمهور کشورمان نیز در دیدار «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه مقاومت ملت سوریه در مقابله با تروریسم و تکفیر ستودنی است، اظهار داشت: آنچه آینده منطقه و فلسطین را رقم می‌زند، میز‌های مذاکره و قرارداد‌هایی مثل «اسلو» و «کمپ دیوید» و «معامله قرن» نیست، بلکه مقاومت ملت‌ها تعیین‌کننده نظم جدید منطقه‌ای است.
رئیسی اظهار داشت: آنچه امروز در پهنه غرب آسیا شاهد آن هستیم تحقق پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر نتیجه بخش بودن مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌گران و متجاوزان است. رئیس‌جمهور ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت از سوریه و ایران، از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و قدردانی از مجاهدات مبارزان جهان اسلام بر ضد تروریسم، خطاب به بشار اسد گفت: شما همچون پدرتان یکی از چهره‌های جبهه مقاومت هستید. وی با یادآوری تحولات سیاسی و امنیتی دهه اخیر در منطقه تأکید کرد: مجاهدان مقاومت ثابت کردند که قدرتی قابل اتکا برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه از جمله در سوریه هستند. رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم احترام تمامی کشور‌ها به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، گفت: زمانی که بعضی سران عرب و غیر عرب منطقه بر سر زمان سقوط حکومت سوریه شرط بندی می‌کردند، ایران در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد. مجاهدت ارتش و نیرو‌های دفاع وطنی سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی در منطقه به‌خصوص حزب‌الله قهرمان، نقش اساسی در خشکاندن ریشه‌های قدرت نظامی داعش و سایر گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای امنیت کل منطقه بودند، داشت.
اشغالگران خارجی باید از سوریه بروند
رئیسی با ابراز تأسف از اینکه هنوز بخش‌های مهمی از خاک سوریه در اشغال نیرو‌های خارجی قرار دارد، افزود: باید تمامی سرزمین سوریه از لوث اشغالگران خارجی آزاد شود. این اشغال نباید مشمول مرور زمان شود و نیرو‌های اشغالگر و مزدوران آن‌ها باید بیرون رانده شوند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی تأکید کرد: تهدیدات رژیم صهیونیستی در منطقه را باید با تقویت و تنوع معادلات بازدارندگی مورد توجه قرار داد. دکتر رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم تقویت همکاری و هماهنگی بین دو کشور تأکید کرد: اراده و تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران ارتقای سطح همکاری‌ها و روابط با دمشق به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است و این مسئله یکی از اولویت‌های جدی دولت را تشکیل می‌دهد.
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش آماده هماهنگی و همکاری‌های گسترده‌تر با ایران در عرصه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی است بر نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید کرد و اظهار داشت: در سال‌های مقاومت و مقابله با تجاوز غربی و تکفیری، ایران تنها کشوری بود که از ابتدا کنارمان ایستاد. بشار اسد روابط سوریه و ایران را راهبردی دانست و تصریح کرد: تحولات منطقه پس از یک دهه جنگ علیه محور مقاومت، نشان داد که استقامت اثرگذار و نتیجه بخش است.
اسد: نقش‌آفرینی امریکا در منطقه در حال فروپاشی است
رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه شاهد فروپاشی نقش‌آفرینی امریکا در منطقه هستیم، خاطر‌نشان کرد: ما اثبات کردیم که با همکاری نزدیک کشور‌های منطقه با یکدیگر می‌توان در برابر امریکا و سلطه‌گرانی که ادعای ابرقدرتی دارند، پیروز شد و ما امروز شاهد فروپاشی نقش آفرینی امریکا در غرب آسیا هستیم. بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تجربه ثابت کرده که هماهنگی و تعامل کشور‌های منطقه در مسائل مختلف از جمله در موضوع فلسطین بسیار مؤثر بوده و موفقیت‌های مقاومت فلسطینی‌ها نشان داد که مصالحه برخی اعراب نتیجه عکس داده است.
رئیس‌جمهور سوریه با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت سوریه در جنگ علیه تروریسم، تصریح کرد: ملت و دولت سوریه قدردان ملت ایران است و خود را متعهد و مدیون ایران می‌داند.
دومین سفر اسد به تهران پس از پیروزی بر جریان تکفیر
از سال ۲۰۱۱ که سوریه درگیر جنگ با گروه‌های تروریستی تکفیری شد این دومین بار است که رئیس‌جمهور این کشور به ایران سفر می‌کند. اولین سفر بشار اسد به ایران در ۶ اسفندماه سال ۱۳۹۷ و پس از موفقیت ائتلاف ایران، روسیه و سوریه در سرکوب تروریست‌های تکفیری و برقراری آرامش نسبی در این کشور انجام شد. در اولین سفر بشار اسد به ایران، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و فرمانده پیروز نبرد با جنایتکاران تکفیری و حامیان غربی آنها، رئیس‌جمهور سوریه را همراهی می‌کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار