کد خبر: 1087580
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حسین فصیحی

انتشار فیلم برخورد پلیس با زنی جوان در منطقه سد لتیان واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته‌است. با وجود این که پلیس در واکنش به حادثه اعلام کرده شیوه بازداشت زن جوان را تأیید نمی‌کند، اما مشخص نیست در حوادث مشابه یا بدتر از آن می‌خواهد چه رفتاری را در پیش بگیرد.
دو روز قبل فیلمی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یک مأمور لباس شخصی در حال انتقال زنی جوان به خودروی پلیس است. فیلم مورد نظر که با مقاومت زن جوان همراه بود واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. بررسی‌ها در این باره نشان داد روز حادثه مأموران کلانتری سد لتیان در محل مورد نظر ایستگاه ایست و بازرسی دایر کرده و در حال کنترل خودرو‌های عبوری بودند. آن روز طرح مهار برای بازداشت چند سارق در حال اجرا بود و مأموران با برپایی ایستگاه ایست و بازرسی درصدد بودند تا مجرمان تحت تعقیب را بازداشت کنند که یک خودروی تیبا با سرعت به محل استقرار پلیس نزدیک شد. هر چند مأموران از راننده و سرنشین که دو زن بودند، خواستند خودرو را متوقف کنند، اما راننده بدون توجه به درخواست پلیس با فشار روی پدال گاز از محل دور شد. طبیعی است در چنین اتفاقی مأموران پلیس با تعقیب کردن خودرو به راننده هشدار داده و از راننده درخواست کردند خودرو را متوقف کند، اما او بدون توجه به هشدار پلیس به فرار ادامه داد. مأموران پلیس، اما در جریان تعقیب و گریز موفق به متوقف کردن خودرو و کشف مقداری مخدر گراس از داخل آن شدند. وقتی مأموران از راننده خواستند مدارک ارائه کند و علت فرار را سؤال کردند، وی تمرد کرد که مأموران قصد انتقال او به کلانتری را داشتند که با مقاومت راننده مواجه شدند و فیلم آن به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا کرد.
در این بخش این پرسش اساسی درباره واکنش پلیس مطرح می‌شود که اگر پلیس در جریان گشت به یک زن مظنون شود و زن مقابل پلیس مقاومت کند، مأموران باید چه رفتاری را در پیش بگیرند؟ آیا آن‌ها باید در همه مأموریت‌های شبانه‌روزی خود یک یا چند پلیس زن به همراه داشته‌باشند تا در چنین مأموریت‌هایی از آن‌ها استفاده کنند؟
آیا باید مظنون یا متهم را به حال خود رها کنند و از مراکز پلیس درخواست اعزام پلیس زن کنند؟ اگر در مواقعی اضطرار مثل نیمه شب دسترسی به پلیس زن میسر نبود، باید تا صبح روز بعد در همان وضعیت بمانند؟ اگر مظنون یا متهم مورد نظر از دست پلیس فرار کند یا به سمت مأموران اسلحه کشیده و آن‌ها را مجروح کند یا به کشتن دهد نباید به او دست بزنند و زخم گلوله را به جان بخرند؟
این پرسش‌ها و بیشتر از آن گزینه‌های ناگزیری هستند که در جریان مأموریت‌های پلیس هر لحظه امکان بروز داشته و دارد، بنابراین پلیس یا باید مقتدرانه از عملکرد مأموران دفاع کند یا با راهکاری عملی برای اتفاق‌های مشابه در نظر بگیرد. توجه نکردن به این رویکرد یا تنبیه مأموران می‌تواند یک پیامد ناگوار برای پلیس به همراه داشته باشد و آن هم بی‌تفاوتی مأموران پلیس به تعقیب و بازداشت مظنون یا مجرمان زن است که در هر صورت اقتدار پلیس زیر سؤال می‌برد. در واکنش به این حادثه سرهنگ مراد مرادی، معاون اجتماعی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که به دنبال انتشار فیلم حادثه سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دستور رسیدگی فوری به ماجرا را صادر کرد. سرهنگ مرادی اعلام کرد که شیوه دستگیری برخلاف آموزه‌های پلیس است و مورد تأیید نیست و در این خصوص برابر مقررات و ضوابط موضوع مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار