کد خبر: 1087576
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اسرائیلی‌ها دو جوان فلسطینی مجری عملیات العاد در حومه تل آویو را دستگیر کردند، ولی وحشت از تکرار عملیات‌های مشابه چنان در دل و ذهن آن‌ها رخنه کرده که صهیونیست‌های افراطی در اعتراض به کابینه نفتالی بنت به خیابان‌ها آمده‌اند و یک خاخام هم صهیونیست‌ها را دعوت کرده که مسلح به کنیسه بروند

اسرائیلی‌ها دو جوان فلسطینی مجری عملیات العاد در حومه تل آویو را دستگیر کردند، ولی وحشت از تکرار عملیات‌های مشابه چنان در دل و ذهن آن‌ها رخنه کرده که صهیونیست‌های افراطی در اعتراض به کابینه نفتالی بنت به خیابان‌ها آمده‌اند و یک خاخام هم صهیونیست‌ها را دعوت کرده که مسلح به کنیسه بروند. تحت چنین شرایطی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر قبلی درخواست استعفای بنت را مطرح کرده تا خودش نخست وزیر شود و بحث‌هایی هم درباره ساقط کردن بنت مطرح است.

ارتش رژیم صهیونیستی از دستگیری عاملان عملیات «إلعاد» در ۵۰۰ متری محل عملیات خبر داد که به کشته شدن سه‌صهیونیست و زخمی شدن چند تن دیگر از آن‌ها شده‌است. اسرائیلی‌ها می‌گویند «اسعد الرفاعی» ۱۹‌ساله و «صبحی عماد» ۲۰‌ساله، دو فلسطینی عامل این عملیات، در جنگلی نزدیکی منطقه «رأس العین» پنهان شده‌بودند. روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته که یکی از دو عامل عملیات العاد وصیتنامه‌ای از خود به جا گذاشته که در آن نوشته انگیزه و دلیل اصلی او و دوستش برای انجام این عملیات، انتقام از حوادث مسجد‌الاقصی و تجاوز‌های صهیونیست‌ها به بیت‌المقدس است. پدر «صبحی عماد» یکی از مجریان العاد نیز تأیید کرده که فرزندش «پس از مشاهده حملات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی این عملیات را انجام داد.» وی گفت: پسرم وقتی تجاوزات و حملات اشغالگران را علیه مسجد الاقصی می‌دید، به گریه می‌افتاد و تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی او را به شدت خشمگین کرد. این تنها دلیل و انگیزه او از اجرای این عملیات همراه با دوستش بود.
نتانیاهو: حماس ضعیفمان می‌بیند
جزئیات بیشتری درباره نحوه دستگیری عاملان عملیات منتشر نشده‌است، ولی تا صبح دیروز اسرائیلی‌ها نتوانسته بودند این دو فلسطینی را که تنها ۵۰۰ متر با محل عملیات فاصله داشتند، پیدا کنند. صبح روز یک‌شنبه، پیش از دستگیری الرفاعی و عماد، نظامیان صهیونیست به یک خانه در شهرکی در شرق تل آویو یورش برده بودند، ولی نتوانستند عاملان این عملیات را بیابند. مخابره یک گزارش کذب مبنی بر اینکه دو عرب با لباس مبدل «حریدی» در داخل یکی از خانه‌های این شهرک به سر می‌برند، موجب شد نظامیان صهیونیست به این منزل حمله کنند، اما معلوم شد که منزل مذکور خالی است. ساعاتی بعد هر چند هر دو فلسطینی دستگیر شدند، ولی وحشت از تکرار عملیات‌های مشابه، در جامعه اسرائیلی به مرز بی‌سابقه‌ای رسیده است. عملیات العاد ششمین عملیات از این دست در نوع خود ظرف یک و نیم ماه گذشته است و منابع اطلاعاتی اسرائیل تخمین می‌زنند که این عملیات‌ها احتمالاً در طول سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. صد‌ها شهرک‌نشین صهیونیست، شنبه شب در اعتراض به افزایش حملات فلسطینی‌ها، در ورودی منطقه «العاد» در حومه تل آویو تظاهرات کردند. به نوشته یدیعوت آحارنوت، معترضان به سوی خودرو‌های پلیس سنگ پرتاب کرده و همزمان شعار «مرگ بر عرب» سر می‌دادند. آن‌ها در حالی که سعی داشتند خیابان را ببندند، با مأموران پلیس درگیر و در این میان سه شهرک‌نشین بازداشت شدند. شماری هم مقابل خانه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهرک «رعنانا» تجمع کردند و علیه او شعار دادند. آن‌ها کابینه بنت را بی کفایت و ناتوان از تأمین امنیت جانی شهرک‌نشینان خطاب کردند و خواستار استعفای وی شدند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر قبلی که رهبری مخالفان در کنست را هم به عهده دارد، با انتقاد از کابینه فعلی گفته که جنبش «حماس» دولت کنونی اسرائیل را ضعیف می‌بیند و «باید فوراً دولتی قوی و ملی به ریاست من تشکیل شود تا امنیت را بازگرداند.» او گفته است: «امروز حماس دولت ضعیفی را در مقابل خود می‌بیند که به دست تأییدکنندگان تروریسم اداره می‌شود؛ دولتی که از مبارزه با تروریسم، مورد هدف قراردادن مقامات ارشد حماس و بازگرداندن صلح و امنیت به شهروند اسرائیلی عاجز است.» به گفته نتانیاهو «هیچ دلیلی برای انتظار حمله آتی به غزه وجود ندارد؛ [به جای آن]دولت فعلی باید برود.» نتانیاهو می‌گوید: «در زمان دولت حزب لیکود (حزب راستگرا به ریاست وی) وضعیت کشور از اول تاریخ تاکنون، آرام‌تر و امن‌تر بود، اما حالا و براساس بیانیه‌های ارتش اسرائیل، به فاصله یکماه و نیم ۱۹ نفر کشته شده‌اند.» بحث‌ها درباره سقوط کابینه بنت بر‌ای اولین بار از زمان شروع نخست وزیری او به نقطه اوج رسیده است. فارس الصرفندی، خبرنگار شبکه در کرانه باختری به العالم گفته‌است: «کابینه نفتالی بنت نخست وزیر رژیم اشغالگر تلاش می‌کند پیامد‌های ناشی از عملیات دو فلسطینی در منطقه المزیرعه را کنترل کند.» محمد هواش نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی هم می‌گوید: «عملیات المزیرعه بهانه خوبی به دست رقبای راستگرای کابینه نفتالی بنت داد. هر چند کابینه بنت عوامل این عملیات و حامیان آن‌ها را به مجازات شدید تهدید کرد، اما این مسئله جناح راست را که خواستار اجرای عملیات ترور برخی افراد حتی سران مقاومت در نوار غزه از جمله یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس است، راضی نکرد.» با وجود اصرار منتقدان برای ترور السنوار، هواش گفته که «بنی گانتس وزیر جنگ و یائیر لاپید وزیر خارجه می‌دانند این کار امکان پذیر نیست و سقوط بسیار سریع‌تر از چیزی است که الان شاهد آن هستند.»
در‌های جهنم باز خواهد شد
با وجود اصرار برخی صهیونیست‌های افراطی برای ترور السنوار، مقام‌های امنیتی نگران تبعات چنین اقدامی هستند. السنوار در واکنش به تعرض صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی، در یکی از صریح‌ترین فراخوان‌ها، از فلسطینیان خواسته بود «هر کس تفنگ داشته باشد، اسلحه خود را بردارد و هر کس اسلحه‌ای ندارد یک ساطور قصابی بر دارد» تا از موجودیت قدس حمایت کند، فراخوانی که اسرائیلی‌ها می‌گویند محرک عملیات العاد شده‌است. «ایتمار بن جبیر» از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را عامل اصلی به راه افتادن موج عملیات‌های مقاومتی اخیر خواند و گفت که باید منزل السنوار در غزه با بمب هدف قرار بگیرد ولی «اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در گفتگو با شبکه الجزیره مباشر هشدار داده است: «هر گونه حماقت اسرائیل در هدف قرار دادن رهبران مقاومت، با پاسخ قطعی و محکم ما روبه‌رو خواهد شد و این واکنش از مرز‌های غزه یا حتی فلسطین نیز فراتر خواهد رفت تا جایی که لرزه بر اندام اشغالگران خواهد انداخت.» به گفته رضوان، مجریان این عملیات به همه اهدافی که مدنظر داشتند رسیدند و در این سه روز پس از عملیات، ارکان امنیتی رژیم صهیونیستی را به سخره گرفتند و او گفت: «ما اجازه تغییر معادلات در قدس و مسجدالاقصی را نمی‌دهیم و در دفاع از مقدسات خود یک قدم هم پا پس نخواهیم کشید.» گروه‌های فلسطینی با صدور بیانیه‌ای هشدار دادند، تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور یحیی السنوار یا هر کدام از فرماندهان مقاومت در داخل و خارج، دری از در‌های جهنم را روی این رژیم باز خواهد کرد. یک مقام امنیتی- نظامی رژیم صهیونیستی هم گفته که ارتش این رژیم توصیه می‌کند که هیچ‌گونه ترور هدفمندی علیه السنوار یا سایر افراد در این سازمان انجام نشود. این منبع در گفتگو با وبگاه «یدیعوت آحارونوت» توضیح داد که ارتش اسرائیل برنامه‌هایی برای ترور فرماندهان ارشد گروه‌های مقاومت از جمله السنوار و «محمد الضیف» فرمانده شاخه نظامی حماس در دست اجرا دارد، اما معتقد نیست که اکنون زمان مناسبی برای عملی کردن آن‌ها باشد». شرایط به قدری برای صهیونیست‌ها ناامن شده که «اسحاق یوسف» خاخام ارشد یهودیان سفاردیم از کسانی که قصد دارند در پایان هفته در کنیسه حاضر شوند، خواست، خود را مسلح به سلاح کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار