کد خبر: 1087412
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حسین فصیحی

طرح‌های ناکارآمد جمع‌آوری معتادان متجاهر مشخص نیست تا چه زمان ادامه پیدا می‌کند. طرح‌هایی که با هزینه‌های بسیار اجرا شده، اما با برگشت معتادان به کف جامعه ناکارآمدی آن بیش از هر زمان دیگری عیان کرده‌است. پلیس همواره اعلام کرده ۴۸ ساعته قادر به جمع‌آوری همه معتادان متجاهر است، اما این که هیچ نهادی حاضر به پذیرش کامل و درمان این افراد و مراقبت بعد از آن نیست، معمایی است که همچنان لاینحل باقی‌مانده است.
روز گذشته دور تازه‌ای از طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در سه منطقه پرخطر تهران یعنی شوش، مولوی و هرندی عملیاتی شد. سه‌منطقه‌ای که جولان معتادان متجاهر و قاچاق مواد‌مخدر در آن آسیب‌های بسیار اجتماعی را برای ساکنان و کاسبان این مناطق و دیگر شهروندان به همراه داشته است. عمده ساکنان که توان مهاجرت از این مناطق را داشتند به دلیل ناامنی‌های ایجاد شده ناگزیر به تغییر محل زندگی و کسب خود شده و می‌شوند. ناامنی‌های ایجاد شده توسط معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر از جمله مصرف، خرید و فروش علنی مخدر در معابر عمومی و شکل‌گیری کانون‌های فروش لوازم سرقتی منجر به مخوف و بدنام شدن این بخش از بافت تاریخی شهر شده است.
در مقام عمل هر چند تلاش‌های بسیاری برای برون رفت از آسیب‌های ایجاد شده صورت گرفته‌است، اما برون رفت از این آسیب موضوعی نیست که بشود آن را با دستور یا وعده عملی کرد. مثل وعده‌ای شش ماهه که شهردار تهران برای پاکسازی شهر از معتادان متجاهر داد، اما وقتی فروردین ماه امسال موعد آن به سر آمد و پای عمل به میان رسید شهردار به حرفش هم وقعی نگذاشت و هیچ مقام نظارتی مثل شورا‌های شهر هم درباره حرفی که زده و وعده‌ای که داده بود، وی را بازخواست نکرد.
گلایه پلیس‌از تکرار دور باطل
سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح با ارائه آماری از معتادان متجاهر گفت: «در تهران حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار معتاد متجاهر و شش تا هفت هزار خرده‌فروش مواد مخدر داریم که کانون اصلی آن‌ها مناطق شوش، مولوی و هرندی است. در حال حاضر هم برای نگهداری از حدود ۸ هزار نفر از این افراد به ظرفیت برای نگهداری نیاز داریم.» وی ادامه داد: «ما مدام این افراد را جمع آوری می‌کنیم، اما دوباره در جامعه رها می‌شوند.»
جمع آوری ۷۰ هزار معتاد در ۴ سال
سردار رحیمی با تأکید بر این که سه منطقه شوش، مولوی و هرندی به کانون خرده‌فروشان مواد مخدر هم تبدیل شده است ادامه داد: «مردم و مسئولان بدانند ما به عنوان پلیس اقدامات خود را انجام می‌دهیم به طوری که از روز‌های پایان سال‌۹۷ تا امروز بالغ بر ۷۰ هزار معتادان متجاهر را جمع‌آوری کردیم، اما این افراد دوباره رها شده‌اند که باید این موضوع حل شود. حل این معضل کار یک دستگاه نیست. تا وقتی همه دستگاه‌ها درباره این معضل کنار هم قرار نگیرند، نتیجه نخواهیم گرفت، ۲۰‌هزار معتاد متجاهر چیزی نیست که نتوانیم از پس آن بر بیاییم و باید برای آن فکر جدی بکنیم ما می‌دانیم موانع وجود دارد، اما ایثارگرانه وارد عرصه شوید و با این تفکر می‌توانیم کار را شروع کنیم این منطقه پنج دهه است، یعنی حتی قبل از انقلاب این نام ننگ را بردوش داشته‌است، البته در این منطقه شهدای زیادی داشتیم و با توجه به حجم آلودگی نباید صرفاً بر اساس قانون عمل کنیم و همدیگر را متهم کنیم در این منطقه نیاز به ایثارگری داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار