کد خبر: 1087393
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
سال گذشته واردات ماشین‌آلات خط تولید و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی از طریق مبادی گمرکی آذربایجان‌شرقی مشمول ۱۰۰ میلیون دلار معافیت گمرکی شد.

سال گذشته واردات ماشین‌آلات خط تولید و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی از طریق مبادی گمرکی آذربایجان‌شرقی مشمول ۱۰۰ میلیون دلار معافیت گمرکی شد.
لیلی اورنگی ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با تکیه بر ظرفیت‌های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی در استان در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار کالا از این نقطه صادر شد که قابلیت افزایش آن نیز وجود دارد، گفت: در این مدت واردات ماشین‌آلات خط تولید و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی از طریق مبادی گمرکی استان مشمول ۱۰۰ میلیون دلار معافیت گمرکی شد. وی ادامه داد: بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان با وجود ۴۰۰ اتحادیه صنفی با ۱۲۵ هزار صنف تولیدی توزیعی و خدماتی با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۰ هزار نفر نقش عمده‌ای را در اقتصاد منطقه بازی می‌کند. وی افزود: وجود نمایشگاه بین‌المللی و بزرگ‌ترین سایت نمایشگاهی کشور در تبریز از دیگر ظرفیت‌های بالای تبادلات تجاری است. اورنگی به وجود ۲۰۰ هزار قالیباف در آذربایجان‌شرقی و اختصاص سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور به استان و ثبت تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف در جهان اشاره کرد و گفت: تابلو فرش سردرود با صادرات سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار حرف اول را در تولید و صادرات غیرنفتی استان می‌زند. وی ادامه داد: اتاق بازرگانی تبریز به عنوان اولین اتاق تجارت در کشور همواره نقش بسزایی در مسیر جاده ابریشم داشته و اکنون با بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان، سالانه حدود ۳ میلیارد دلار صادرات به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا دارد. اورنگی افزود: عمده بازار‌های هدف صادراتی آذربایجان‌شرقی کشور‌های عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا است. وی عمده کالا‌های صادراتی آذربایجان‌شرقی را شامل، فرش و صنایع دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، فولاد و چدن، اشیای ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات (تراکتور - قطعات صنعتی و خودرویی) و چرم و کفش اعلام کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار