کد خبر: 1086856
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
مدیر امور منابع آب مغان:
مدیر امور منابع آب مغان از کاهش ۲۰۹ میلیون مترمکعب از حجم ذخایر سدهای ارس و خداآفرین در منطقه مغان خبر داد و گفت: شورای حفاظت از منابع آب استان برنامه ذخیره سازی و رهاسازی را بازنگری کرده نتیجه آن افزایش خروجی سد ارس به میزان ۴۵ متر مکعب در ثانیه است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اصغر احمدنژاد در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته مخزن سد ارس یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون مترمکعب بود که هم اکنون این میزان با۱۳۳ میلیون متر مکعب کاهش به به یک میلیارد و ۲۵ میلیون متر مکعب آب رسیده است.

 وی با بیان اینکه حجم آب سد خداآفرین نیز ۷۶ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته، گفت: براساس ارزیابی بعمل آمده میزان آب ورودی روزانه پشت سد ارس و خداآفرین ۳۵ الی ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیر امور منابع آب مغان ادامه داد: با تشکیل جلسه شورای حفاظت از منابع آب ، مدیران سدهای ارس و خداآفرین برنامه ذخیره سازی و رهاسازی را مورد بازنگری قرار داده‌اند که نتیجه آن افزایش خروجی سد ارس به میزان ۴۵ متر مکعب در ثانیه است.

احمدنژاد مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی منطقه مغان  را یادآور شد و گفت: باید به آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری و نوبت بندی کانالها توجه ویژه ای شود و کشاورزان به جای آبیاری غرقابی از آبیاری مدرن و قطره ای استفاده کنند.

مدیر امور منابع آب مغان با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۵ کیلومتر از کانال‌های شبکه آبیاری و زهکشی مغان لایروبی شده است، افزود: برای اجرای این طرح تاکنون ۳۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ادامه داد: بدلیل سپری شدن عمر مفید شبکه آبیاری مغان ، لایروبی مداوم این شبکه گسترده از اولویت‌های حوزه بهره برداری و زهکشی مدیریت امور منابع آب مغان بوده است.

احمدنژاد اظهار کرد: لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها موجب تامین ظرفیت‌ کانال‌ها، افزایش سرعت، کارایی، کاهش تلفات آب و تسهیل در خدمات رسانی به کشاورزان می‌شود.

مدیر امور منابع آب مغان بیان کرد: همه ساله بدلیل عوامل طبیعی و زیست محیطی و برخی عوامل غیراصولی و همچنین رویش نی و علف و انباشته شدن رسوبات در داخل کانال‌ها و زهکش‌ها که باعث کاهش راندمان و بهره‌برداری از شبکه آبیاری می‌شود، لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها انجام می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر