کد خبر: 1086502
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان نکاتی طلایی از سوره مبارکه عصر به بیان راهی برای جلوگیری از خسارت در زندگی پرداخت.
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: حجت‌الاسلام محسن قرائتی معلم و مفسر قرآن در بیست‌وهفتمین قسمت از برنامه سخن قرآن به شرح نکاتی درباره سوره عصر پرداخت.

امروز درباره یک سوره کوتاه، اما پر محتوای قرآن صحبت می‌کنیم. سوره مبارکه عصر.

«والعصر» یعنی قسم به زمان، در قرآن بار‌ها خدا به زمان قسم خورده است، «والفجر، والصبح، و الضحی، والنهار، والعصر، والعصر» و... از این‌ها می‌فهمیم زمان مقدس است و خدا به همه قطعات آن قسم خورده است.

«ان الاسان لفی خسر»، انسان حتماً در زیان و خسران است و خسارت می‌بیند، فرق بین ضرر و خسارت این است که ضرر یعنی نرخ کالا می‌آید پایین، اما اصل آن هنوز هست فقط ارزش آن کم شده، اما خسارت مثل یخ است، نرخ یخ کم نشده بلکه آب شده و اصل آن از بین رفته است.

حال اینکه می‌گوید: انسان در خسارت است برای این است که هر چه از عمر کم شود، باید ایمان شما زیاد شود. هر که می‌خواهد ببیند چقدر ایمان دارد ببیند کجا گول می‌خورد، ایمان درجه دارد، یکی زود گول می‌خورد و یکی دیرتر.

پس انسان در خسارت است به جز کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، خدا نمی‌گوید عمل صالح بلکه می‌گوید: عمل صالحات، یعنی باید همه کارهایت درست و خوب باشد. باید همسرداری، بچه‌داری، همسایه‌داری، درس خواندن، و... همه کارهایت درست و خوب باشد.

در ادامه می‌گوید: «و تواصوا بالحق و تواصوا باالصبر»، حال اگه همه کارهایت درست بود باز هم کافی نیست، باید دیگران را هم به کار‌های شایسته دعوت کنی و باید امر به معروف کنی، و در برابر مشکلات این کار صبور باشی و مقاومت کنی.
 
تعداد بازدید : 8
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر