کد خبر: 1086461
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
رسانه‌ها از آزادی ۱۶۳ اسیر یمنی توسط عربستان سعودی طی روزهای آینده در واکنش به ابتکار کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن خبر دادند.

کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن دوشنبه هفته جاری پیشنهاد جدیدی را به عربستان سعودی برای آزادی اسیران دو طرف ارائه کرد.

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن در این باره اظهار داشت: با توجه به تاخیر در روند اجرای توافقنامه تبادل اسرا، پیشنهاد جدیدی را از طریق سازمان ملل به طرف مقابل داده ایم.

وی افزود: پیشنهادی که به سازمان ملل دادیم، آزادی ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف را قبل از عید سعید فطر فراهم می‌کند.

رئیس کمیه اسیران در دولت نجات ملی یمن این پیشنهاد را مقدمه‌ای خوب برای اجرای کامل توافق تبادل اسرا دانست و گفت: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم که امیدواریم مثبت باشد.

حالا پس از گذشت چهار روز از ابتکار کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن، ائتلاف نظامی متجاوز به یمن به رهبری سعودی دیروز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۶۳ اسیر از گروه انصارالله که علیه عربستان می‌جنگیدند را به عنوان بخشی از یک طرح بشردوستانه به منظور حمایت از حل بحران یمن آزاد خواهد کرد.

رسانه‌های عربی منطقه امروز (جمعه) به نقل از سخنگوی نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن گزارش دادند که عربستان با هماهنگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اقداماتی را برای آزادی اسیران طرف مقابل (انصارالله) آغاز کرده است.

سرتیپ «ترکی المالکی» سخنگوی نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن ادعا کرد که این اقدام برای حمایت از همه تلاش‌ها و کمک‌ها برای پایان دادن به بحران یمن و برقراری صلح و تلاش‌های سازمان ملل برای تحکیم آتش بس کنونی و ایجاد فضای گفتگو بین طرف‌های یمنی و همچنین تسهیل پایان دادن پرونده اسیران و دستگیر شدگان است.

پیشتر، «هانس گراندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که طرفین بر تعهد خود به حفظ آتش بس در سراسر یمن به عنوان مهم‌ترین اقدام در سال‌های اخیر برای پایان دادن به درگیری‌های هفت ساله، تاکید کرده اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که طرف‌های درگیر در جنگ یمن در حال گفت و گو درباره تبادل احتمالی اسیران تحت نظارت سازمان ملل هستند.

به نوشته رویترز یک مقام انصارالله یمن ماه گذشته گفت که ممکن است یک هزار و ۴۰۰ اسیر از انصارالله را در ازای آزادی ۸۲۳ اسیر از نیروهای ائتلاف از جمله ۱۶ سعودی و سه سودانی را آزاد کند.

آخرین تبادل بزرگ اسیران جنگ یمن از جمله حدود یک هزار اسیر در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از اقدامات اعتمادساز که در آخرین مذاکرات صلح بین انصارالله و نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن در سال ۲۰۱۸ مورد توافق قرار گرفت، انجام شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار