کد خبر: 1086028
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مشکلات اقتصادی جامعه باعث شده است خانواده‌های زیادی تحت فشار باشند و در این میان اقشار ضعیف جامعه بیش از پیش نیاز به حمایت دارند

مشکلات اقتصادی جامعه باعث شده است خانواده‌های زیادی تحت فشار باشند و در این میان اقشار ضعیف جامعه بیش از پیش نیاز به حمایت دارند، با این حال و با حضور گروه‌های جهادی در مناطق مختلف کشور، نسیم خدمت در شهرستان‌ها وزیدن گرفته و تمام همت‌ها بر این است تا بر طوفان سختی‌ها غلبه شود؛ گروه‌هایی که بی‌منت و بدون چشمداشتی دردآشنای مردم محروم هستند و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، معیشتی، عمرانی و سازندگی فعالیت دارند. حالا کار به جایی رسیده است که جهادگران به فکر ارائه خدمات ویژه به هموطنان کم‌برخوردار خود هستند. وقتی این گروه‌ها به صورت تخصصی دسته‌بندی می‌شوند، به این معنی است که اعضای آن می‌توانند طرح‌های خود را کارشناسی‌تر مورد بررسی قرار دهند و در نهایت اجرا کنند، مثل طرح مدرسه خوب که زمینه آموزش رایگان را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است.
وقتی قرار است در مورد جهادگران صحبت به میان بیاید، ابتدا باید نگاه آن‌ها را شناخت و هدفشان را دید؛ جوانان و بسیجیانی که خدمت به مردم و زدودن غبار غم و اندوه از دل و جان محرومان سرلوحه کارشان شده است، به همین دلیل است که برای ادای تکلیفی که برای خود تعیین کرده‌اند، شب و روز نمی‌شناسند. دستان پرتلاش این جوانان بسیجی روایتگر دست‌گیری از نیازمندانی است که در شرایط دشوار زندگی التیام‌بخش آلام قشری از جامعه است.
محمد عسگری، جهادگر گروه شهید هیدجیان است؛ جوان دانشجویی که معتقد است جهادگران هر کمکی بتوانند برای کمک به نیازمندان در قالب فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و سازندگی انجام می‌دهند و کمر همت به خدمت بسته‌اند با کار‌های عمرانی، دیوارکشی و تعمیر لوازم خانه افراد کم‌برخوردار گرهی از مشکلاتشان باز کنند.
وی می‌گوید: «گروه ما به خاطر حضور جوانان متخصصی که در زمینه‌های مختلف اطلاعات دارند، در حوزه‌های زیادی فعالیت می‌کند. فعالیت عمرانی یکی از کار‌های این گروه جهادی است. هم اکنون در حوزه فرهنگ و آموزش نیز اقدامات خوبی در حال انجام است.»
عسگری با اشاره به اقدامات قبلی اعضای این گروه ادامه می‌دهد: «چندی پیش جوانان و بسیجیان جهادگری که با ما همکاری دارند، با هدف تأمین مسکن نیازمندان به روستای پیرجمال از توابع بخش سرفاریاب اعزام شدند تا مشکلات و معضلات این منطقه را رفع کنند. اردوی جهادی آن‌ها با هدف رفع معضلات روستا و ساخت خانه و دیوارکشی و تعمیر منازل مسکونی برای مددجویان بی‌بضاعت تشکیل شده بود.»
طرحی برای تمام کشور
نکته حائز اهمیت در مورد گروه‌های جهادی این است که این گروه‌ها در هر منطقه از ایران که باشند به همدیگر کمک می‌کنند و اطلاعاتشان را در اختیار یکدیگر می‌گذارند تا کار‌ها و طرح‌های ناب در همه جا اجرا شود، به عنوان مثال در سال گذشته گروه شهید ابراهیم هادی کهگیلویه و بویراحمد با اجرای طرح مدرسه خوب حرکتی را شروع کرد تا برای همه دانش‌آموزان زمینه آموزش رایگان را فراهم کند. وقتی این کار اجرا شد، اعضای این گروه با مشورت و همفکری تصمیم گرفتند این طرح را در روستا‌های دیگر هم به اجرا بگذارند و با راه‌اندازی مدرسه خوب کاری کنند همه دانش‌آموزان از نعمت علم و دانش آن هم به صورت رایگان بهره‌مند شوند.
سعید پولاب، مسئول این گروه جهادی است. وی با بیان اینکه این طرح برای تمام مقاطع تحصیلی اجرا می‌شود، می‌گوید: «طرح علمی شهید هادی با هدف پرورش استعداد‌های نجات‌بخش در سایه عدالت آموزشی امکان دسترسی همگان به امکانات آموزشی را مهیا کرده است. این طرح ویژه دانش‌آموزان پایه‌های ششم تا دوازدهم است و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شد، اما قصد داریم با گسترش آن تمام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف را تحت پوشش قرار دهیم.»
این جهادگر ادامه می‌دهد: «ما تصمیم گرفته‌ایم هر ماه جلسه‌ای برای ارائه ایده‌های نو داشته باشیم تا بچه‌ها بتوانند خلاقیت‌های‌شان را در خدمت به هموطنان نیازمند بروز بدهند. با این کار علاوه بر اینکه می‌توانیم راه‌های جدیدی برای ارائه خدمات پیدا کنیم، میزان علاقه‌مندی در مخاطبان را هم بالا می‌بریم تا مشارکت بیشتری در کار‌ها داشته باشند.
ما نمی‌توانیم نسبت به خواسته‌های مردم بی‌تفاوت باشیم، یعنی نباید فکر کنیم، چون قصد انجام یک کار فرهنگی داریم، پس می‌توانیم به هر روش که خودمان دوست داریم، آن را انجام دهیم، باید میزان رضایت و نوع جذب مخاطب را هم در نظر داشته باشیم.»
به گفته این جهادگر، هر کاری که با شیوه جدید و خلاقانه صورت گرفته تأثیر و خروجی خوبی داشته و همین مسئله همه اعضای گروه را برای کار‌های نو ترغیب کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار