کد خبر: 1082709
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
گفت‌وگوی «جوان» با رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت
با فروکش کردن موج ششم بیماری کرونا و کاهش آمار مرگ و میر‌های ناشی از این ویروس و رشد ۳۸ درصدی سفر‌های نوروزی با افزایش قابل توجه آمار تصادفات جاده‌ای مواجهیم و حالا به جای پیگیری امار فوتی‌های کرونایی، آمار فوتی‌های حوادث رانندگی در ایام نوروز به چالش این روز‌های جامعه تبدیل شده است. اکنون تلفات روزانه تصادفات رانندگی به تلفات روزانه کرونا نزدیک شده است. این در حالی است که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز بسیاری از این حوادث پیشگیری کرد و یا تبعات و آثار این حوادث را به حداقل رساند.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با فروکش کردن موج ششم بیماری کرونا و کاهش آمار مرگ و میر‌های ناشی از این ویروس و رشد ۳۸ درصدی سفر‌های نوروزی با افزایش قابل توجه آمار تصادفات جاده‌ای مواجهیم و حالا به جای پیگیری امار فوتی‌های کرونایی، آمار فوتی‌های حوادث رانندگی در ایام نوروز به چالش این روز‌های جامعه تبدیل شده است. اکنون تلفات روزانه تصادفات رانندگی به تلفات روزانه کرونا نزدیک شده است. این در حالی است که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز بسیاری از این حوادث پیشگیری کرد و یا تبعات و آثار این حوادث را به حداقل رساند. در گفتگو با علیرضا مغیثی، رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، باید و نباید‌های رانندگی برای پیشگیری از بروز حوادث را مرور کردیم.

آقای مغیثی! با افزایش سفر‌های نوروزی شاهد افزایش حوادث جاده‌ای و مصدومیت‌ها و فوتی‌ها هستیم. مهم‌ترین دلیل بروز این تصادفات چیست و چگونه می‌توان از این حوادث پیشگیری کرد؟

سرعت غیر مجاز از مهم‌ترین عوامل حوادث رانندگی است و با افزایش سرعت غیر مجاز احتمال تصادف به همان نسبت افزایش می‌یابد. از سوی دیگر باید توجه داشت که خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت ۲ صبح، پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. همچنین وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی، بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. علاوه بر این برای جلوگیری از تصادفات هنگام رانندگی باید به نسبت سرعت، فاصله مناسب از خودروی جلویی را رعایت کنیم و حداقل به اندازه کمی بیش از طول یک خودرو "حدود ۶ متر" با خودرو جلویی فاصله داشته باشیم. در هوای بارانی یا بر روی شن و ماسه این فاصله به اندازه دو برابر طول اتومبیل یعنی حدود ۱۲ متر با خودروی جلویی باید رعایت شود. فاصله خودرو عقبی از خودرو جلویی باید به اندازه‌ای باشد که اگر خودرو جلویی ناگهان متوقف شود حداقل سه ثانیه طول بکشد تا خودرو پشت سری بعد از ترمز کامل به خودرو جلو برسد، این فاصله در هنگام بارندگی باید بیشتر در نظر گرفته شود.

در هوای بارانی از سالم بودن برف پاکن‌های خود اطمینان حاصل کنند و در هوای مه آلود چراغ‌های جلو و ترجیحا چراغ‌های مه شکن خودرا روشن بگذارند.

اینکه می‌گویید خطر بروزحوادث ترافیکی در نیمه‌های شب بیشتر است به دلیل همان خستگی و خواب آلودگی بیشتر راننده است یا دلیل دیگری دارد؟

بله دلیل اصلی حوادث ترافیکی، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است. به همین دلیل هم توصیه ما این است مردم هیچ گاه در حالت خواب آلودگی رانندگی نکنند و سعی کنند حتما قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت داشته باشند. همچنین در حین رانندگی هم در زمان‌های مناسب استراحت کنند تا خستگی بر آن‌ها چیره نشود. مثلا بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند
البته در این مواقع سایر سرنشینان خودرو هم می‌توانند به داشتن سفر ایمن کمک کنند؟ مثلا سرگرم کردن راننده برای اینکه خوابش نبرد و کار‌هایی از این قبیل!

بله اصلا سرنشینان خودرو باید حواسشان به راننده باشد تا دچار خواب آلودگی نشود. همچنین همه سرنشینان خودرو حتی سرنشینان صندلی‌های پشت، باید کمربند‌های ایمنی را ببندند.
استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب‌های شدید در بین رانندگان و سرنشینان جلو و عقب وسایل نقلیه را کاهش می‌دهد.

توصیه اداره شما برای حفظ سلامتی کودکان در سفر چیست؟

استفاده از صندلی مخصوص کودک در خودرو میزان مرگ و مصدومیت بچه‌ها را حداقل ۶۰ درصد کاهش دهد.

تا چه سن و سالی باید برای بچه‌ها از صندلی کودک استفاده کرد؟

ببنید استفاده از صندلی ایمنی کودک برای کودکان زیر ده سال یا کودکان با قد کمتر از ۱۳۵ سانتی‌متر، الزامی است.

حتما مشاهده کرده اید که برخی رانندگان در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کنند و برخی حتی پیامک می‌زنند! درباره نکات ایمنی استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی هم توضیح می‌دهید؟

بله بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه است. پیامک زدن و صحبت کردن با گوشی همراه در هنگام رانندگی یکی از عوامل مهم تصادفات است. استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، حواس راننده را پرت و تمرکزش را کاهش می‌دهد و احتمال وقوع تصادف را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. ارسال پیامک با تلفن همراه حین رانندگی حتی از صحبت کردن با تلفن همراه، خطرناک‌تر است. صحبت با تلفن همراه حتی با هندزفری، از خطر آن حین رانندگی نمی‌کاهد.

علاوه بر این‌ها مصرف مواد مخدر و برخی دارو‌ها تمرکز و دقت راننده را کاهش می‌دهند و موجب بروز حوادث رانندگی می‌شود حتی عابران پیاده هم در کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مخاطرات نقش دارند و باید نکاتی را رعایت کنند.

به طور نمونه هنگام عبور از عرض خیابان از محل خط کشی عابر پیاده و یا پل هوایی استفاده کنند. پوشیدن لباس های تیره در شب برای عابران پیاده موجب دیده نشدن آنها توسط خودروها و بروز تصادفات می شود. بنابراین بهتر است عابران پیاده به خصوص در شب لباس های رنگ روشن بپوشند تا رانندگان در شب بتوانند آنها را ببینند.
به عابران پیاده و دوچرخه سواران توصیه می شود در شب برای دیده شدن توسط خودروها از لوازم شبرنگ دار و نصب برچسب های شبرنگ روی کیف، کلاه، بازو، کمربند و لباس استفاده کنند.

با انجام همه این اقدامات اگر باز حادثه ای رخ داد چکار باید کرد ؟

این را به خاطر داشته باشید که اگر تخلفی صورت نگیرد، تصادفی اتفاق نمی افتد! اما اگر حادثه ای رخ داد، تا قبل از رسیدن آمبولانس نباید مصدومین را در صحنه تصادف رانندگی جابجا کرد مگر این که خطر مهم‌تری مصدوم را تهدید کند.
با استفاده از علائم و نشانه‌های راهنمایی، سایر راننده‌ها را از تصادف مطلع کنیم تا آنها با فاصله مناسب از خودورها و مصدومین صحنه تصادف، عبور کنند.
اگر دچار حادثه شدیم بلافاصله با اورژانس با شماره 115 و پلیس با شماره تلفن 110 تماس بگیریم.

و توصیه پایانی شما برای یک سفر امن چیست؟

در هنگام كمپينگ و استفاده از چادر، ضمن اطمينان از اينكه چادر در جاي امن قرار دارد، مراقب حمله حيوانات و گزش جانوران زهري باشند و به هيچ وجه كفشهاي خود را در طول شب بيرون از چادر نگذارند و صبح قبل از پوشيدن داخل آنها را وارسي كنند. مراقب آتش سوزي و مسموميت با گاز مونواسيد كربن باشند، درزهاي چادر را كيپ نكنند و اجازه بدهند هوا در داخل چادر جاري باشد. به محض احساس سنگيني سر خودشان را به هواي آزاد برسانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار