کد خبر: 1078265
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
دبیرجشنواره سرودفجرگفت:
دبیر نخستین جشنواره استانی سرود فجر افزود: جشنواره در ۱۲ موضوع کلیِ امید به آینده انقلاب و پیشرفت کشور، شخصیت‌های ملی مذهبی، نوجوان ایرانی آینده‌ساز ایران، کالای ایرانی اقتصاد مقاومتی و تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار مقابله با کرونا، شهدای مدافع سلامتی، خانواده و جمعیت، بیانیه گام دوم انقلاب و ظرفیت‌ها و عدالت پروری برگزار می‌شود و بخش ویژه جشنواره نیز به شخصیت و مکتب سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دارد که به صورت جداگانه داوری خواهد شد.

  به گزارش خبرنگارجوان آنلاین، محمد رهنما در نشست خبری جشنواره استانی سرود انقلابی فجر با اشاره به فراخوان این جشنواره در سطح استانی و ملی که از سی‌اُم دی‌ماه تا سی‌اُم بهمن‌ماه اعلام می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در نشانی اینترنتی http://www.festivalsorood.ir بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: هیئتی سه‌نفره شامل اساتید نام‌آشنای حوزه گروه سرود ، موسیقی استان آثار را ارزیابی خواهند کرد و از بین آثار بارگذاری شده حدود ۳۰ گروه برتر برای اجرای زنده دعوت می‌شوند.

رهنما افزود: منتخبین فقط از طریق داوری به جشنواره کشوری راه پیدا نمی‌کنند، پنج گروه برتر بلکه در سطح استان توسط داوران انتخاب می‌شوند و اجرای تلویزیونی نیم‌ساعته خواهند داشت که این برنامه از یکم تا پانزدهم فروردین‌ماه از شبکه استانی اصفهان پخش می‌شود و مردم آرای خود را اعلام کرده و یک گروه به‌عنوان منتخب آرای مردمی و دو گروه از سوی هیأت داوران انتخاب به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: تعداد گروه‌های سرود ثبت شده در استان نزدیک به ۵۰۰ گروه است که در تلاش هستیم با این حجم از گروه‌های سرود استانی که از نظر تعداد و کیفیت بی‌نظیر است سهمیه حضور گروه‌های سرود را برای جشنواره بیشتر کنیم زیرا حق استان اصفهان است که سهمیه بیشتری داشته باشد.

دبیر نخستین جشنواره استانی سرود فجر افزود: جشنواره در ۱۲ موضوع کلیِ امید به آینده انقلاب و پیشرفت کشور، شخصیت‌های ملی مذهبی، نوجوان ایرانی آینده‌ساز ایران، کالای ایرانی اقتصاد مقاومتی و تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار مقابله با کرونا، شهدای مدافع سلامتی، خانواده و جمعیت، بیانیه گام دوم انقلاب و ظرفیت‌ها و عدالت پروری برگزار می‌شود و بخش ویژه جشنواره نیز به شخصیت و مکتب سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دارد که به صورت جداگانه داوری خواهد شد.

وی اضافه کرد: جشنواره در سطح ملی شامل چهار بخش است که بخش اول تولید سرود، سرود بدون موسیقی (آکاپلا)، بازخوانی سرودهای تولید شده و ایده ساخت نماهنگ است، همچنین در سطح استانی در بخش‌های تولید سرود، سرود بدون موسیقی و بازخوانی سرودهای تولید شده برگزار می‌شود.

رهنما افزود: تاکنون ۸۳ گروه از استان برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کردند که امیدواریم افزایش پیدا کند تا بتوانیم در سطح ملی مانند همیشه پیشتاز باشیم و خوش بدرخشیم.

وی با بیان اینکه تیرماه سال ۱۴۰۱ بخش ملی جشنواره برگزار خواهد شد، تصریح کرد: بیست‌وهشتم فروردین ۱۴۰۱ و در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) آیین اختتامیه جشنواره استانی برگزارمی‌شود و منتخبین به جشنواره ملی راه پیدا خواهند کرد.

درادامه دبیراجرایی جشنواره سرود فجرباتاخیردرجلسه حضور یافته وگفت: هنر سرود و موسیقی از جمله هنرهایی است که همگام با جریان انقلاب شد و در حال حاضر سرود جای خود را بین انقلاب و مردم پیدا کرده و نقش خود را در مناسبات مختلف در ۴۳ سال پیروزی انقلاب ایفا کرده است.

پاکروان اضافه کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص جریان‌سازی و هنر سرود این مطلب را بیان فرمودند که سرود مانند هوای تازه و بهاری در بین مردم و جامعه تأثیرگذار است. ایشان می‌فرمایند سرودی تأثیرگذار و ماندگار است که در ذهن‌ها ماندگار باشد. سرودهایی که از اول انقلاب ساخته شده ماندگار و بر سر زبان مردم کوچه و بازار است.

رهنما گفت: در جریان انقلاب، سرود انقلاب پس از ۱۴ سال و همزمان با بازگشت امام خمینی (ره) از تبعید سروده و اجرا شد که بسیار تأثیرگذار بود؛ از این رو مرکز آفرینش‌های هنری و معاونت فرهنگی هنری سپاه درصدد است که گروه‌های سرود که در تمام مراسم‌ها رنگ و بوی مردمی دارد و تنها به مناسبت‌های مختلف مربوط نمی‌شود را ساماندهی و دارای هویت کند.

وی افزود: در دهه‌های اخیر گروه‌های سرود در مناسبت‌های مختلف اجرا داشتند، اما در دو سال اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا که تمام برنامه‌ها به حاشیه رفته است رویکردها تغییر کرد و گروه‌های سرود متوقف و راکد نشدند و با عنوان اجرای پاتوقی در مراسم‌های ملی و مذهبی مختلف به ایفای نقش پرداختند.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره استانی سرود فجر تاکید کرد: این اجرای پاتوقی باعث شد شور و نشاط بین مردم کمرنگ نشود زیرا بیماری کرونا بسیاری از مجامع ملی و دینی را لغو کرد و مراسم‌ها را تحت‌الشعاع قرار دارد، اما اهداف را با این رویکرد به پیش بردیم که گروه‌های سرود در میادین و معابر اصلی حضور پیدا کردند.

وی اضافه کرد: در دهه کرامت توسط گروه‌های سرود استان هزار و ۱۰۰ اجرای پاتوقی با عنوان کرامت ایرانی برگزار شد که از تهران به مرکزیت معاونت فرهنگی و هنری سازمان بسیج از سپاه صاحب‌الزمان (عج) برای این حرکت پرشور و نشاط، تقدیر و تشکر شد.

سیدفرشید پاکروان با بیان اینکه گروه‌های سرود در سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند، اظهار کرد: در دو سال گذشته هشت دوره آموزشی برای مربیان سرود استان برگزار و جشنواره‌هایی نیز در سطوح مختلف و در شهرستان‌ها و برخی استان‌ها برگزار شده است تا درنهایت جشنواره‌ای در شأن اصفهان تدارک دیده شود. همچنین در آذرماه و دی‌ماه دوره‌های آموزشی برای مربیان در پنج نقطه استان برگزار شد و ۲۰۲ نفر از مربیان سرود در این دوره‌ها شرکت و گواهی دریافت کردند؛ از این رو سپاه صاحب‌الزمان بر آن شد که جشنواره سرود انقلابی فجر را برای نخستین بار در سطح استان اصفهان برگزار کند.

همچنین دبیر اجرایی نخستین جشنواره سرود انقلابی، با بیان اینکه بنا به دستورالعمل تهران بخش خواهران را در این جشنواره نخواهیم داشت، گفت: تأکید نخستین جشنواره استانی سرود فجر انقلاب بر آثار تولیدی است زیرا هدف ما این است که گروه‌های سرود به سمت تولید محتوایی سرود واشعارحرکت کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار