کد خبر: 1075513
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مسکو به مذاکرات با غرب و گرفتن تضمین امنیتی خوش‌بین نیست
به‌رغم پالس‌های مثبت روسیه به غرب برای کاهش تنش در شرق اروپا، امریکا و متحدانش به جنگ‌افروزی‌های خود ادامه می‌دهند. مقامات مسکو با بیان اینکه به گرفتن تضمین‌های امنیتی از غرب خوش‌بین نیستند، هشدار دادند که امریکا خطر درگیری را دست کم نگیرد و با آتش بازی نکند.

به‌رغم پالس‌های مثبت روسیه به غرب برای کاهش تنش در شرق اروپا، امریکا و متحدانش به جنگ‌افروزی‌های خود ادامه می‌دهند. مقامات مسکو با بیان اینکه به گرفتن تضمین‌های امنیتی از غرب خوش‌بین نیستند، هشدار دادند که امریکا خطر درگیری را دست کم نگیرد و با آتش بازی نکند.

تنش روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین تمامی ندارد و با وجود طرح‌های سازنده مسکو، امریکایی‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت روس در مذاکرات با هیئت امریکایی در ژنو دوشنبه شب گفت که مذاکرات با واشنگتن سخت بود، اما حرفه‌ای و عمیق برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تاس، ریابکوف تأکید کرد: «طرف امریکایی اعتراض خود را به استقرار نیروهای‌مان در نزدیکی مرز اوکراین اعلام کرد، اما ما به آن‌ها اعلام کردیم که هیچ قصدی برای حمله به اوکراین نداریم.» ریابکوف اضافه کرد: «به امریکایی‌ها جزئیات ابتکار روسیه را که بر اساس آن خواستار عدم توسعه ناتو به شرق می‌شود، ارائه کردیم». وی هشدار داد: «به طرف امریکایی توصیه می‌کنیم که خطر درگیری را دست‌کم نگیرد». ریابکوف گفت: «نمی‌خواهیم به مسیر بسته برسیم و امریکا نباید با آتش بازی کند». ریابکوف تأکید کرد: «بحران اوکراین نیازمند کوتاه آمدن و در نظر گرفتن منافع متوازن است.» همچنین، سفارت روسیه در واشنگتن به درخواست وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا برای خروج نیرو‌های روسی از نزدیکی مرز اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در توئیتی تأکید کرد: «ما منطق وندی شرمن را که می‌گوید روسیه باید نیروهایش را به پادگان‌ها بازگرداند یا اینکه به امریکا بگوید چه مانور‌هایی را قرار است انجام دهد و اهداف آن‌ها چیست، درک نمی‌کنیم. این در حالی است که امریکا هیچ تمایلی به صحبت با ما درباره سطح نیروهایش در اروپا ندارد. این انتخاب ماست که کجا و چه زمانی مانور‌های نظامی را در قلمرو ملی‌مان انجام دهیم. ما به انجام این مانور‌ها ادامه خواهیم داد، چرا که این اقدام به منافع امنیتی روسیه مربوط می‌شود.» این درحالی است که شرمن شامگاه دو شنبه از ریابکوف خواست که روسیه ۱۰۰ هزار نیروی خود را که به گفته او در مرز اوکراین مستقر کرده، به پادگان‌ها بازگرداند. مقامات غربی در دو ماه گذشته بار‌ها ادعا کرده‌اند که روسیه ده‌ها هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده تا به این کشور حمله کند. این در شرایطی است که روسیه اخیراً برای بالا بردن سطح آماده‌باش نیرو‌های خود، رزمایش‌های متعددی را برگزار کرده است، اما امریکا و اروپایی‌ها مدعی هستند این رزمایش‌ها در راستای حمله به اوکراین برنامه‌ریزی شده است؛ ادعایی که مقامات مسکو به‌شدت آن را رد کرده‌اند و این اتهامات را تبلیغات غربی‌ها علیه روسیه عنوان می‌کنند.

روسیه خوش‌بین نیست
اگرچه روس‌ها تلاش می‌کنند با مذاکرات و از طریق دیپلماتیک، راه‌حلی برای کاهش تنش‌ها با غرب بیایند، اما روس‌ها امیدی به توافق با غربی‌ها ندارند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که پس از دور اول مذاکرات با امریکا درباره بحران اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند. به گزارش اسپوتنیک، وی گفت: «با این حال، اینکه مذاکرات روز دو شنبه در ژنو به صورت باز، اساسی و مستقیم برگزار شد، مثبت است.» سخنگوی کاخ کرملین افزود: «مسکو برای این مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کند، اما به درازا کشیده شدن این روند را نمی‌پذیرد.»
روسیه ماه گذشته بسته پیشنهادی خود را برای گرفتن تضمین‌های امنیتی از غرب، به سازمان ناتو داد، اما امریکایی‌ها حاضر نیستند چنین تضمین‌هایی را به مسکو بدهند. حتی اعضای ناتو در این مدت نیرو‌های نظامی و تسلیحات جدیدی را در خاک اوکراین مستقر کرده‌اند و عضویت این کشور در ناتو را بررسی می‌کنند. در همین راستا، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در نشست دو شنبه شب کمیسیون ناتو- اوکراین گفت: «ناتو هرگز در خصوص سیاست عضویت در‌های باز خود مصالحه نخواهد کرد.» وی افزود: «این ائتلاف نظامی به اوکراین کمک می‌کند به سمت عضویت در آن حرکت کند». این درحالی است که روسیه بار‌ها نسبت به عضویت اوکراین و دیگر کشور‌های اروپایی در ناتو هشدار داده و گفته است که با این اقدامات تنش‌زا مقابله خواهد کرد. روسیه توسعه شرقی ناتو را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و گفته برای تضمین امنیت خود حاضر است به اقدام نظامی متوسل شود.

کمک ۲۰۰ میلیاردی به اوکراین
هرچند روس‌ها کمک‌های نظامی غرب به اوکراین را تحریک آمیز می‌دانند، اما واشنگتن بدون توجه به این هشدارها، سعی دارد متحد خود را تقویت کند. شبکه سی‌ان‌ان دو شنبه شب گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بی سر و صدا ۲۰۰میلیون دلار کمک امنیتی مضاعف را در اواخر دسامبر برای اوکراین تأیید کرده است. سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد، بخش عمده‌ای از این بسته امنیتی ۲۰۰ میلیون دلاری شامل تجهیزات نظامی مانند سلاح‌های سبک، مهمات، بی‌سیم‌های امنیتی و تجهیزات پزشکی است. سی‌ان‌ان تصریح کرد، کنگره در اوایل ماه جاری میلادی از این تصمیم کاخ سفید مطلع شد، اما سایر مقامات امریکایی از طریق مجاری محرمانه از این اتفاق مطلع شدند. این گزارش افزود که تحویل کمک‌های امنیتی جدید به اوکراین مدتی طول خواهد کشید. همچنین در ادامه این گزارش با استناد به دو دستیار وابسته به کنگره امریکا آمده است که دولت بایدن خواستار آن شده که این بسته امنیتی جدید در آستانه مذاکرات امنیتی روسیه-امریکا که در شهر ژنو برگزار می‌شود، بی‌سر و صدا باقی بماند. از سوی دیگر، امریکایی‌ها بار دیگر برای روسیه خط و نشان کشیدند و وندی شرمن دو شنبه‌شب تهدید کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار