کد خبر: 1072910
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات، امریکا و انگلیس در خصوص یمن را که خواهان توقف درگیری‌ها در مأرب است تعارفات دیپلماتیک خواند و گفت که این بیانیه حتی ارزش جوهر مصرفی را نداشت.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات، امریکا و انگلیس در خصوص یمن را که خواهان توقف درگیری‌ها در مأرب است تعارفات دیپلماتیک خواند و گفت که این بیانیه حتی ارزش جوهر مصرفی را نداشت.

در شرایطی که جنبش انصارالله و ارتش یمن در آستانه آزادی کامل مأرب قرار دارند، غربی‌ها برای جلوگیری از شکست مزدوران سعودی - اماراتی راهکار‌های جدیدی را در دستور کار قرار داده‌اند. هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن روز شنبه به بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات، امریکا و انگلیس در خصوص یمن واکنش نشان داد و گفت: «این بیانیه تنها یک تعارف در برابر جامعه بین‌المللی است تا کشور‌های ائتلاف سعودی را مانند کبوتر‌های صلح جلوه دهد.» بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، وی تصریح کرد: «دیگر نه زمان و نه فایده‌ای برای دورویی و تعارفات دیپلماتیک به قیمت آزادی و منافع یمن و ملت آن وجود دارد.» هشام شرف افزود: «این بیانیه در واقع ارزش جوهری را که خرج آن شده ندارد و افراد آگاه به وضعیت یمن می‌دانند که کشور‌های ائتلاف سعودی‌- اماراتی در وضعیت توهم جست‌وجو برای پیروزی هستند و از هر قصد و نیتی برای صلح واقعی، آتش‌بس و اصلاح اشتباهات در یمن به دورند. آن‌ها همچنین به رنج‌های ملت یمن در نتیجه جنگ اهمیتی نمی‌دهند.» وی در ادامه به این گروه چهارجانبه توصیه کرد که در برابر جهان اعتراف کند محرک اصلی جنگ علیه یمن در مارس ۲۰۱۵ است. هشام شرف همچنین به این گروه پیشنهاد کرد که به منظور پایان دادن به جنگ با نظارت سازمان ملل یا مشارکت کشور‌هایی مانند روسیه، چین، آلمان یا حوزه خلیج فارس، با صنعا دور یک میز بنشیند تا توافقی درباره اقدامات ویژه مربوط به آتش‌بس، بازگشایی فرودگاه صنعا و دیگر گذرگاه‌های دریایی، زمینی و رفع محاصره فراگیر حاصل شود تا مقدمه‌ای برای خروج قوای خارجی از یمن و پرداخت غرامت به یمن و ملت آن و سپس ترسیم خطوط راه‌حل سیاسی با مشارکت تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باشد. وی همچنین تأکید کرد: «صنعا از صلح فراگیر و عادلانه بدون پیش‌شرط‌هایی که به حاکمیت ملی و استقلال تصمیم‌گیری یمن ضربه می‌زند، استقبال می‌کند.»
رسانه‌های سعودی، پنج شنبه گذشته گزارش دادند که عربستان سعودی، امارات، امریکا و انگلیس بیانیه‌ای مشترک در خصوص یمن صادر کرده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه سعودی «عکاظ»، در این بیانیه عنوان شده که چهار کشور از وضعیت بد انسانی در یمن نگران هستند. در بخش پایانی بیانیه مذکور آمده است که سفرای کشور‌های یادشده «نگرانی عمیق خود را از حملات مستمر حوثی‌ها به مأرب ابراز و در عین حال، بر نیاز به آتش‌بس فوری تأکید کرده‌اند.» امریکا و انگلیس که بزرگ‌ترین حامی ائتلاف سعودی در حمله به یمن بودند بیشترین تسلیحات را در اختیار عربستان سعودی قرار داده‌اند و از جنایات سعودی‌ها در کشتار زنان و کودکان یمنی دفاع کرده‌اند. اکنون که یمنی‌ها در آستانه آزادسازی مأرب قرار دارند، نگران فاجعه انسانی در یمن شده‌اند. با وجود فشار‌های غرب برای توقف درگیری‌ها در مأرب، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند و در جدید‌ترین دستاورد خود توانستند بر سه منطقه جدید در شرق «مأرب» مسلط شوند. به گزارش المسیره، «البُتر»، «النقعا» و «العکد» مناطق واقع در شرق یمن هستند که نیرو‌های یمنی توانستند بر آن‌ها سیطره یابند. اخیراً محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در سخنانی پیرامون نبرد مأرب گفته بود: «نیرو‌های مقاومت یمن به لحظه تحقق پیروزی نهایی در مأرب نزدیک شده‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار