کد خبر: 1071739
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
نمایندگان مجلس از شرایط مذاکرات ایران و ۱+۴ می‌گویند
«متأسفانه وزیر خارجه پیشین به ندیدن کلمه‌ای در متن برجام اذعان می‌کند که این باعث ایجاد آسیب در متن برجام و مذاکرات شده است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت سیزدهم از بستری استفاده می‌کند که از طریق اصلاح نقاط ضعف حقوقی برجام ورق را دوباره به نفع مردم برگرداند.»

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «متأسفانه وزیر خارجه پیشین به ندیدن کلمه‌ای در متن برجام اذعان می‌کند که این باعث ایجاد آسیب در متن برجام و مذاکرات شده است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت سیزدهم از بستری استفاده می‌کند که از طریق اصلاح نقاط ضعف حقوقی برجام ورق را دوباره به نفع مردم برگرداند.»

دور دوم مذاکرات وین از امروز آغاز می‌شود؛ مذاکراتی که میان ایران و ۴+۱ است و در دولت جدید ایران، تیم جدیدی از کشورمان در مذاکرات حضور دارد. آن سو، امریکا هم با خروج از برجام دیگر پای میز مذاکرات پذیرفته نمی‌شود، لذا مذاکرات رنگ و بوی جدیدی دارد. پس از دور اول مذاکرات، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت و توضیحاتی در خصوص این مذاکرات ارائه کرد. محمود عباس‌زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این نشست به خبرنگاران گفته بود که «برداشت کمیسیون از گزارش وزیر این بود که طرفین مذاکره در این دوره تلاش کرده‌اند از سقف و کف مطالبات و انتظارات متقابل ارزیابی داشته باشند و با برنامه در مراحل بعدی حضور یابند.» او با اشاره به آغاز دور دوم گفتگو‌ها از پنجشنبه (امروز) تأکید کرده بود که «با توجه به داشته‌های جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد زمینه‌های لازم برای کسب توافق برد - برد وجود دارد»
حال رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و تعدادی از نمایندگان، پیرامون مذاکرات وین نقطه نظرات خود را بیان کرده‌اند که طبعاً بی‌تأثیر از جلسه با امیرعبداللهیان نیست.

قانون راهبردی و مصوبات کمیته تطبیق در وین فصل‌الخطاب است
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خانه ملت با اشاره به نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر امور خارجه، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست کم‌سابقه‌ای با وزیر امور خارجه، معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه در میانه دور هفتم مذاکرات وین به بررسی مسائل سیاست خارجی پرداخت. وی افزود: گزارش صد روزه دلگرم‌کننده حوزه دیپلماسی- اقتصادی وزارت امور خارجه، حاکی از توسعه و تسهیل مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسایه با راهبرد افزایش حجم مبادلات اقتصادی در آینده بود.
جلال‌زاده ادامه داد: «قانون راهبردی لغو تحریم‌ها» و مصوبات «کمیته تطبیق مذاکرات هسته‌ای» فصل‌الخطاب است و مجلس و دولت روی این دو مهم متفق‌القول هستند. گزارش ‎مذاکرات وین حاکی از تسلط، تعادل و عقلانیت و اهتمام تیم کشورمان برای رسیدن به منافع حداکثری در برابر کشور‌های ۴+۱ بود که مورد حمایت اعضای کمیسیون قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین اظهار کرد: تقویت دیپلماسی رسانه‌ای، آب، اقتصادی، پارلمانی، دفاعی و اهمیت سیاست خارجی متوازن با اولویت قرار دادن کشور‌های همسایه، هماهنگی حداکثری تیم اقتصادی دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تحول در ساختار وزارت امور خارجه از مطالبات مهم مطرح شده در این نشست بود.

ایران اجرای تعهدات یک‌طرفه را نمی‌پذیرد
محمدحسن آصفری، دیگر نماینده مجلس هم با اشاره به برگزاری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین گفت: مذاکرات در ۱۰ سال گذشته برای به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بوده است. جمهوری اسلامی خواسته عجیب و جدیدی از غربی‌ها نداشته است بلکه این اروپایی‌ها هستند که درخواست‌های جدید را درباره برجام مطرح می‌کنند که نشان‌دهنده سوءاستفاده آن‌ها از مذاکرات است.
وی افزود: اگر در دور گذشته مذاکرات به غربی‌ها اعتماد نمی‌کردیم و اقدام متقابل انجام داده بودیم امروز آن‌ها نمی‌گفتند که ایران مذاکرات را به نقطه آغازین برگردانده است.
آصفری بیان کرد: بر اساس توافق هسته‌ای، ایران بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها متوقف کرد و اجازه بازرسی‌های آنلاین را به آژانس هسته‌ای داد، اکنون نوبت طرف مقابل است که اقدام به لغو تحریم‌ها کند و فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد.
وی عنوان کرد: ایران به دنیا ثابت کرد به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست و جامعه جهانی این موضوع را پذیرفت، ضمن اینکه آژانس در گزارش‌های متعدد خود، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد. اکنون نوبت طرف‌های غربی بوده که اقدام به لغو تحریم‌ها کنند و در صورت خودداری آن‌ها از این کار، قطعاً ضرر خواهند کرد چرا که ملت ایران ادامه اجرای تعهدات یک طرفه را نخواهد پذیرفت. وی اظهار کرد: در صورتی که امریکا و اروپا تحریم‌ها را لغو نکنند، جمهوری اسلامی ایران به ناچار مجبور به استفاده از گزینه‌های دیگر است که بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها امکان استفاده از این گزینه‌ها را در اختیار دارد. این قانون برای لغو تحریم‌ها، دولت را به شتاب‌بخشی فعالیت‌های هسته‌ای ملزم کرده، لذا برگشت به عقب برای کشورمان بسیار آسان است.

کارشناسان تیم امریکا ۱۵۰ نفر بودند
سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس نیز با اشاره به برگزاری دوره هفتم مذاکرات هسته‌ای وین گفت: در خصوص تغییر و تحولات ایجاد شده در تیم مذاکره‌کننده به عنوان کسی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمان انعقاد برجام در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت‌های یازدهم و دوازدهم حضور داشته‌ام، باید بگویم کارشناسان تیم مقابل یعنی امریکایی‌ها بیش از ۱۵۰ نفر بودند. در تیم امریکا گروهی حضور داشتند که فارسی را بهتر از ایرانیان بلد بودند تا در صورت نگارش متون برجام به فارسی با سایر نسخه‌ها تفاوت نداشته باشد، به همین خاطر لازمه حضور در مذاکرات هسته‌ای وین داشتن تیم قدرتمند کیفی است.
وی ابراز کرد: آن‌هایی که به تعداد تیم مذاکره‌کننده ایراد می‌گیرند باید بدانند تیمی قوی است که شامل تیم‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، فنون هسته‌ای و حقوقی باشد.
اسحاقی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که برجام از نظر حقوقی دارای ضعف‌های جدی است، برای همین تیم مذاکره‌کننده فعلی باید این توصیه رهبر انقلاب را سر لوحه کار خودش قرار دهد.
وی افزود: متأسفانه عده‌ای امروز در داخل می‌گویند اگر برجام مهم نبود و مخالف آن بودید، پس چرا دنبال حضور در مذاکرات وین هستید؟ جواب آن‌ها را باید اینطور داد که دولت حول محور منافع مردم، برجام را اصلاح خواهد کرد. اسحاقی تصریح کرد: متأسفانه وزیر خارجه پیشین به ندیدن کلمه‌ای در متن برجام اذعان می‌کند که این باعث ایجاد آسیب در متن برجام و مذاکرات شده است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت سیزدهم از بستری استفاده می‌کند که از طریق اصلاح نقاط ضعف حقوقی برجام ورق را دوباره به نفع مردم برگرداند.
چک برجام باید نقد شود
مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: هدف دور جدید مذاکرات هسته‌ای از چاله به چاه انداختن ملت ایران نیست بلکه نقد کردن چک برجام است.
وی درباره آینده مذاکرات گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که امریکایی‌ها اخلالی ایجاد نکنند، مذاکرات به نتیجه برسد و اراده جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات به نفع مردم شکل گیرد و برجام احیا شود و هدف نقد کردن چک جمهوری اسلامی در برجام است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه رفع تحریم‌ها باید اجرایی شود، گفت: ما هیچ چیزی خارج از برجام را مطرح نکرده‌ایم و اگر طرف‌های برجامی صداقت داشته باشند، باید از این موضع جمهوری اسلامی استقبال کنند.
ذوالنوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی با یک هیئت کامل (بیش از ۳۰ نفر کارشناس) در وین حاضر شده است، ادامه داد: این نشانگر اراده جمهوری اسلامی ایران در احیای برجام است. اگر قرار نبود برجام را احیا کنیم، نیازی به هیئتی با این تعداد هم نبود. وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با دست پر به مذاکرات رفت و در دور نخست مذاکرات هم طرف مقابل بعد از شنیدن نظر جمهوری اسلامی ایران برای مشورت به پایتخت‌های خود رفتند که دلیل آن حضور محکم با دست پر در این مذاکرات است
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته تنها یک اراده وجود داشت که برجام به هر قیمتی پذیرفته شود و اینکه شش ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد، مهم نبود بلکه می‌خواستند برجام را به نام خود احیا کنند و به ضرر‌های آن نیز توجه نداشتند، کمااینکه اگر در آن دوره توسط دولت قبل برجام احیا می‌شد، ۵۱۷ تحریم همچنان باقی می‌ماند که نشانه پذیرش و نهادینه کردن تحریم از سوی دولت ایران بود.
ذوالنوری با تأکید بر اینکه قرار نیست در مذاکرات ملت را از چاله درآوریم و به چاه بیندازیم، ادامه داد: ترامپ قبل از انتخابات تأکید کرد که برجام را پاره می‌کنم و رهبری فرمودند که اگر شما برجام را پاره کنید، ما آن را آتش خواهیم زد. ترامپ برجام را پاره کرد و من هم به درستی بر اساس موضع جمهوری اسلامی ایران که در بیان قاطع رهبری جاری شد، برجام را در صحن مجلس دهم آتش زدم و به این کارم افتخار می‌کنم چرا که باید عکس‌العمل درست و بموقع در برابر دشمن نشان داد. وی خاطرنشان کرد: امروز برجام باید احیا شود چرا که ما هر چه داشتیم، دادیم و یک چک از آن‌ها گرفتیم. برای تحقق حقوق ملت ایران این چک باید نقد شود و همه تحریم‌ها کنار رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار