کد خبر: 1071698
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

تا همین چند روز پیش واشنگتن روسیه را متهم به زمینه‌چینی و توطئه برای عملیات نظامی علیه اوکراین می‌کرد، اما از دو روز گذشته مقامات امریکایی در عقب‌نشینی آشکاری گفته‌اند که به هیچ نتیجه قطعی نرسیده‌اند که مسکو برنامه‌ای برای اقدام نظامی علیه اوکراین داشته باشد. این عقبگرد واشنگتن در آستانه دیدار مجازی پوتین و بایدن صورت گرفت و به نظر می‌رسد که کاخ سفید تمایلی به تشدید تنش با کرملین ندارد.
به گزارش «جوان»، مقام‌های کاخ سفید در عقب‌نشینی آشکاری احتمال درگیری نظامی میان روسیه و ایالات متحده را کم دانستند. واشنگتن طی چند هفته گذشته همواره با حمایت از ادعا‌های کی‌یف درباره تحرکات نظامی روسیه در پشت مرز‌های اوکراین، مسکو را متهم به طرح‌ریزی برای انجام عملیات نظامی یا کودتا در اوکراین می‌کرد، اما از روز دو شنبه لحن مقامات امریکایی در برابر روسیه با تغییر قابل‌توجهی روبه‌رو شد و امریکایی‌ها فتیله تنش را پایین کشیدند.
این تغییر لحن مقامات امریکایی یک روز پیش از دیدار تصویری جو بایدن و پوتین قابل توجه شد و یک مقام ارشد دولت امریکا دو شنبه گفت که مقام‌های دفاعی ایالات متحده به هیچ نتیجه قطعی نرسیده‌اند که پوتین برنامه‌ای برای اعزام نظامیان روس به داخل اوکراین داشته باشد، هرچند می‌دانیم که او چنین ظرفیتی برای ورود به چنین وضعیتی، در صورتی که تصمیم به چنین کاری بگیرد، ایجاد کرده است. این مقام افزود: بایدن به پوتین خواهد گفت که اگر روسیه تصمیم بگیرد برنامه‌هایش را پیش ببرد، هزینه‌های بسیار واقعی پرداخت خواهد کرد، اما همچنین یک راه مؤثر از طریق دیپلماسی وجود دارد.
همچنین یک مقام ارشد امریکایی گفت: ایالات متحده به دنبال این نیست که در شرایطی قرار گیرد که در آن تمرکز اقدامات متقابل ما، استفاده مستقیم از نیروی نظامی امریکا باشد. در حالی که روز سه شنبه رؤسای جمهور روسیه و امریکا یک دیدار مجازی را ترتیب دادند، به نظر می‌رسد امریکایی‌ها تحت تأثیر برگزاری این دیدار از روز قبلش، لحن آرام‌تری در برابر مسکو به‌کار گرفتند. آخرین گفت‌وگوی مستقیم رهبران روسیه و امریکا به ژوئیه بازمی‌گردد. از آن زمان، مقام‌های اطلاعاتی امریکا نه تنها تحرکات نظامی روس‌ها در نزدیکی مرز اوکراین را رصد کرده‌اند، بلکه از افزایش حملات سایبری و کارزار‌های رسانه اجتماعی علیه اهدافی در اوکراین خبر داده‌اند.
تردید سیا درباره حمله روسیه به اوکراین
در میان مقامات امنیتی ارشد امریکا نیز «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا در نشست شورای مدیریت وال استریت ژورنال گفت سازمان‌های اطلاعاتی به این نتیجه نرسیده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین حمله می‌کند، اما او نیرو‌های نظامی روسیه را در مرز به گونه‌ای جمع کرده که قادر خواهد بود به شیوه‌ای بسیار گسترده اقدام کند و ممکن است در همین زمستان فرصت این کار را پیدا کند. او با اشاره به سخنان پوتین مبنی بر اینکه مسکو باید نفوذ قابل‌توجهی بر اوکراین همسایه خود داشته باشد، گفت: من هرگز ریسک‌پذیری پوتین در مورد اوکراین را دست کم نمی‌گیرم. بسیار مهم است که به آن، با ترکیبی قوی از بازدارندگی و همچنین امکان دیپلماسی پاسخ دهیم.
گفتگو با متحدان اروپایی قبل از دیدار با پوتین
بایدن البته پیش از دیدار با پوتین با متحدان اروپایی خود نیز گفت‌وگویی را ترتیب داد و کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن با رهبران فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان در خصوص «افزایش نیرو‌های روسیه» در مرز با اوکراین، گفتگو کرده است. پایگاه خبری هیل نیز متنی را از این تماس به نقل از کاخ سفید منتشر و گزارش کرد: رهبران انگلیس، امریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا با یکدیگر گفتگو و نگرانی مشترک خود را نسبت به «افزایش نیرو‌های نظامی روسیه» در مرز اوکراین و «لحن تند» این کشور ابراز کردند. در متن این تماس آمده است: رهبران نام‌برده شده از روسیه خواستند تنش‌ها را کاهش دهد و توافق کردند که دیپلماسی، به ویژه از طریق «فرمت نرماندی»، تنها راه موجود برای حل مناقشه و درگیری در دونباس (منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین) از طریق اجرای «توافقنامه‌های مینسک» است. در این تماس رهبران غربی بار دیگر بر اولویت دیپلماسی و گفتگو در تنش با روسیه تأکید و توافق کردند که در یک «رویکرد هماهنگ و جامع» با یکدیگر درباره تحولات اوکراین و روابط با روسیه در تماس باشند.
امریکا تحریم روسیه را بررسی می‌کند
از سوی دیگر در ادامه تنش‌زایی‌های واشنگتن با مسکو درباره کی‌یف و طرح ادعا‌هایی مبنی بر آماده‌شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، مقام‌های امریکایی از آماده‌سازی اقدامات اقتصادی علیه روسیه خبر می‌دهند. یک مقام امریکایی نیز به رویترز گفته است که تحریم‌ها علیه بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه از سوی امریکا و متحدان اروپایی آن در نظر گرفته شده است. این منبع گفت که این گزینه توانایی روسیه برای تبدیل روبل به دلار و سایر ارز‌ها را هدف می‌گیرد. همزمان شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم گزارش داد که کاخ سفید قصد دارد از گزینه احتمالی قطع دسترسی روسیه به سیستم جهانی ارتباطات بین بانکی موسوم به سوئیفت استفاده کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار