کد خبر: 1071609
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
دبیر علمی و هنری نخستین کنگره شعر «سردار سربداران»:
انتشار شعر ضعیف به نام شهید سلیمانی خیانت است و باید جلوی آن گرفته شود.
محمدصادق عابدینی

انتشار شعر ضعیف به نام شهید سلیمانی خیانت است و باید جلوی آن گرفته شود.
مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی و هنری نخستین کنگره «شعر سردار سربداران» با بیان این مطلب در نشست خبری این کنگره گفت: «بسیاری از نهاد‌ها خود را موظف دانستند سروده‌های شاعران را جمع‌آوری و چاپ کنند، اما این نخستین کنگره است که در مورد شهید سلیمانی برگزار می‌شود. کنگره تفاوت معنایی با شب شعر دارد. کنگره جامع الاطراف‌تر و بزرگ‌تر است و دقت‌الطبع بالاتری می‌طلبد و آمال دیگری را مطرح می‌کند. کنگره این نیست که فقط ۱۰ نفر شعر دهند. کنگره نکات علمی را مدنظر قرار می‌دهد. به همت بنیاد شهید سپهبد سلیمانی به ویژه خانم زینب سلیمانی فرزند شهید سلیمانی همت شد نخستین کنگره شعر در مورد حاج قاسم برگزار شود.»
امیری‌اسفندقه ادامه داد: «برای نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران خواهش کردیم تمامی شعر‌هایی که در باب رشادت و شهادت شهید سلیمانی سروده شده است، جمع‌آوری شود، دوم اینکه آنچه از این بعد قرار است سروده شود با بخش فرهنگی کنگره مرتبط باشند. شعر در طول تاریخ فکر و فرهنگ ایرانی- اسلامی آیینه‌داری کرده است. اگر بخواهیم از قرن چهارم تا حال شعر پارسی را بررسی کنیم در واقع تاریخ تحولات ایران را بررسی کرده‌ایم. اصل تاریخ مشروطه در شعر شاعران است. تاریخ اصل حافظ در اصل حافظ و سعدی است. در حقیقت شعر در اصل و بطن تاریخ و مسائل اجتماعی و سیاسی ورود یافته است.»
دبیر علمی و هنری نخستین کنگره شعر سردار سربداران، گفت: «بنا داریم صیانت و مراقبت از شخصیت سردار و این مکتب به صورت علمی صورت گیرد، در حوزه شعر قالب آزاد گذاشته شد تا تنوع قالب‌ها همانند شخصیت سردار که بدون مرزبندی و به عنوان پل ارتباطی محکم میان نیرو‌ها بود، در این کنگره لحاظ شود.» وی ادامه داد: «در تمام قالب‌ها از همه استان‌ها اثر خواستیم، اما در حوزه داوری به دلیل برقراری عدالت و نظردهی سنجیده، حوزه‌ها و قالب‌های مختلف جدا شدند.»
امیری‌اسفندقه افزود: «یک بخش مهم در زمینه فعالیت‌هایی که باید در مورد سردار سلیمانی مورد توجه قرار دهیم، انتقام‌یابی است و انتقام‌یابی ما این است که بخش فرهنگی ما فعال شود، یک شعر و ترانه و سرود ناب برای سردار سلیمانی یکی از همان انتقام‌های ماست.» در این نشست محمد زرویی‌نصرآباد، دبیر اجرایی کنگره سردار سربداران از تدوین کتابی بر اساس آثار رسیده به این کنگره و انتشار آن خبر داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار