کد خبر: 1071604
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس‌جمهور در دیدار مشاور امنیت ملی امارات:

تقویت روابط با همسایگان در دولت سیزدهم از شعار‌هایی است که همواره مورد تأکید دکتر رئیسی بوده و طی ۱۰۰ روز گذشته از دولت او این مهم در قالب سفر‌های منطقه‌ای رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه یا سفر‌ها هیئت‌های دیپلماتیک کشور‌های همسایه به تهران نمود عینی داشته است. شاید نقطه عطف این نگاه عضویت ایران در پیمان شانگ‌های و قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان باشد. روز گذشته نیز تهران میزبان دو هیئت دیپلماتیک از امارات متحده عربی و سوریه بود که با مقامات کشورمان درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.
رئیس جمهور دیروز در دیدار مشاور امنیت ملی امارات ضمن یادآوری این مهم که امنیت کشور‌های منطقه به هم گره خورده است، گفت: ایران از امنیت کشور‌های حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند. رئیس‌جمهور در دیدار شیخ طحنون بن زاید آل نهیان با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور، گفت: روابط حسنه با کشور‌های منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم: در روابط دو کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تأثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد.
صهیونیست‌ها دنبال جای پا برای توسعه‌طلبی هستند
رئیسی تصریح کرد: سیاست دشمنان کشور‌های منطقه، ایجاد هراس بین همسایگان است، اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد. رئیس‌جمهور، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را حمایت از مردم مسلمان منطقه برشمرد و افزود: صهیونیست‌ها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آن را به وسیله‌ای برای توسعه طلبی و فتنه انگیزی تبدیل می‌کنند لذا کشور‌های منطقه باید مراقب باشند. رئیسی تأکید کرد: امنیت کشور‌های منطقه به هم گره خورده است و ایران از امنیت کشور‌های حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.
مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم لذا توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد. شیخ طحنون بن زاید آل نهیان با اشاره به مذاکرات تفصیلی خود با همتای ایرانی خود گفت: این دیدار‌ها نقطه عطفی در روابط دو کشور و موجب ارتقای امنیت خواهد بود. شیخ طحنون بن زاید آل نهیان تأکید کرد: آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت‌الله رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود.
داعش و امریکا برهم زننده ثبات ملت‌ها هستند
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در دیدار وزیر خارجه سوریه، با اشاره به اشتراک منافع دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اظهارداشت: امروز باید برنامه‌ریزی بلند مدت و همه جانبه‌ای برای توسعه و تعمیق روابط و مناسبات تهران و دمشق انجام شود و بر مبنای آن، در مسیر تأمین منافع ملت‌های خود خصوصاً در بخش اقتصادی گام برداریم. رئیسی استمرار حضور غیر قانونی نیرو‌های بیگانه در منطقه و خاک سوریه را برای امنیت و ثبات منطقه خطرناک دانست و گفت: داعش دست ساخته امریکایی‌ها است و امروز حضور داعش و امریکا در هر کجای منطقه خسارت بزرگی برای امنیت، ثبات و آسایش ملت‌ها خواهد بود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شهدای بزرگواری همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، امریکا و گروه‌های نیابتی آن را در منطقه از جمله تروریسم داعشی و صهیونیستی زمینگیر کردند. رئیسی حفظ امنیت و ثبات سوریه و حضور مقتدرانه این کشور در معادلات منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: امروز سوریه با رویکرد ضد صهیونیستی در خط مقدم مقاومت در برابر صهیونیست‌ها قرار دارد و تاریخ ایستادگی ستودنی ملت و دولت سوریه در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه را با افتخار ثبت خواهد کرد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه بیان داشت: نادیده گرفتن حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها از طرف هیچ کشوری قابل قبول نیست و بی تردید ملت سوریه آن را تحمل نمی‌کند.
خون حاج قاسم ضامن پیوند ایران و سوریه
فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار با تقدیم پیام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و نیز دعوت از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور اظهارداشت: سوریه مصمم است تمام ظرفیت‌های همکاری را برای تقویت روزافزون روابط تهران - دمشق در راستای منافع مشترک دو ملت فعال کند.
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه ملت سوریه هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهد کرد، گفت: سوریه بر استمرار روابط پایدار و قدرتمندی که رهبران دو ملت آن را ایجاد کرده‌اند، تأکید دارد و در این مسیر، خون شهید حاج قاسم سلیمانی ضامن پیوند عمیق روابط دو ملت است و معتقدیم شهید سلیمانی متعلق به همه ما است و فداکاری شهیدان‌مان را فراموش نخواهیم کرد. فیصل مقداد خاطرنشان کرد: امریکا از خبیث‌ترین شیوه‌ها در روابط با برخی کشور‌های منطقه استفاده می‌کند و با بی احترامی تمام و ذلیل کردن آن‌ها به دنبال سروری و آقایی صهیونیست‌ها در منطقه است. وزیر خارجه سوریه گفت: با ایستادگی ملت سوریه و جبهه مقاومت، طرح‌های امریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابش در منطقه شکست خورده است و امروز آن‌ها به این نکته رسیده‌اند که سوریه شکست نخورد و رویکرد خود را تغییر داده‌اند.
ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه همکاری کشور‌های منطقه
شمخانی گفت: روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است.
دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم روز گذشته در دیدار مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی با بیان اینکه ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه گفت‌وگوی مستمر و همکاری کشور‌های منطقه برقرار می‌شود، گفت: روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات ضرورت تأثیرناپذیری روابط کشور‌های منطقه از سیاست‌های مداخله‌گرانه کشور‌های فرامنطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: کشور‌های حوزه خلیج فارس در صورت همکاری و تشریک مساعی می‌توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت‌های خود به عنوان قطب انرژی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند. او تلاش مشترک برای پایان دادن به برخی بحران‌های نظامی و امنیتی که ملت‌های مسلمان منطقه را با شرایط سخت زیستی و معیشتی مواجه کرده مورد تأکید قرار داد و افزود: باید گفتگو و مفاهمه جایگزین رویکرد‌های نظامی برای رفع اختلافات شود. شمخانی اظهار امیدواری کرد: سفر همتای اماراتی او به ایران سرآغاز دور جدیدی از روابط فی ما بین و بسترساز تحکیم و گسترش همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور باشد.
شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با دریابان علی شمخانی گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر به فرد ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است. او گفت: توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است. شیخ طحنون بن‌زاید ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصای دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش رو شناسایی و رفع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار