کد خبر: 1071468
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
حمیدرضا جلالی

انیمیشن و پویانمایی Ron Gots Wrong در لندن توسط استودیوی مشهور دابل نگاتیو (D neg) و استودیوی کوچک لاک اسمیت تولید شده و این نخستین بار است که یک استودیوی «vfx» یک انیمیشن سینمایی تولید می‌کند. ‏استودیوی دابل نگاتیو بزرگ‌ترین استودیوی جلوه‌های ویژه در سطح جهان است و بالغ بر ۷ هزار نفر در استودیو‌های اقماری D Neg که در چند قاره مستقرند، مشغول کار هستند. ‏D Neg بخش زیادی از کار‌های سینمایی هالیوود را تولید می‌کند. مهم‌ترین آثار اخیر که توسط این استودیو انجام شده pacific rim ۱ & ۲, است.
‏ سوژه اصلی انیمیشن تازه‌ترین ساخته این کمپانی ورود ربات‌ها به زندگی انسان‌هاست که در آینده به وقوع پیوسته است. ظاهراً داستان اصلی همان سبک زندگی انسان و ربات است. همواره هالیوود نسبت به مقوله‌های مهم در حوزه زیست فردی و خانوادگی یا به طور کلی سبک زندگی، به صورت آینده‌نگرانه و فرهنگ‌ساز عمل کرده است. در نگرش غرب به آینده و زیست انسان در آینده نه چندان دور، با پیشرفت هوش مصنوعی و تکامل ربات‌ها، این فناوری‌ها جزء تفکیک‌ناپذیر زندگی بشر می‌شوند و حتی بخش‌های عاطفی یا خصوصی زندگی انسان تحت تأثیر این پدیده قرار می‌گیرند.
‏اگر بخواهیم این مفهوم را کلی‌نگرانه تفسیر کنیم، باید مقوله فناوری تولید پویانمایی با رایانه را (cg) در خدمت فرهنگ‌سازی برای آینده تمدنی بنامیم. آینده تمدن بشری در نگاه هالیوود چنین تصویری دارد و حال برای آماده کردن اذهان عمومی یک تصویر کلی از آن تولید شده است. بار‌ها شده که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، این مطلب که برخی پیشگویی فیلم‌ها یا بازی‌های ویدئویی غربی به طرز شگفت‌آوری به حقیقت پیوسته‌اند، مورد بحث کاربران قرار گرفته و نوعی حس برترپنداری نسبت به تمدن غرب در اذهان عموم ایجاد شده ‏اما این‌ها در حالی است که در تولید مقوله‌های رسانه‌ای مؤثر (فیلم، بازی و انیمیشن) با اتاق‌های فکر، اندیشه‌ورزان و استراتژیست‌ها مشورت و تلاش زیادی می‌شود محصول با ویژگی‌های مورد اشاره (اتاق فکر و اندیشه‌ورزان) منطبق باشد و نوعی گفتمان میان محافل تولیدی و محافل اندیشه‌ورزی و راهبردی به وجود آمده است. بر این اساس محصولات رسانه‌ای با آینده مورد نظر انطباق عجیبی دارند و مخاطب گمان می‌کند این‌ها نوعی پیشگویی است! ‏در حالی که اگر ما هم چنین اهتمامی داشته باشیم، می‌توانیم به این توانمندی دست یابیم. ‏اخیراً رهبر معظم انقلاب بر فناوری هوش مصنوعی تأکید داشتند و از مسئولان خواستند در آینده جزو ۱۰قدرت برتر هوش مصنوعی باشیم. کمتر کسی نگرش آینده‌نگرانه و تمدنی به این فناوری‌ها دارد، اما اگر در آینده نزدیک یک انیمیشن ساخته شود، آنگاه ما هم توانسته‌ایم از انیمیشن یک سلاح کارا در جنگ نرم بسازیم و یک افق تمدنی برای نسل‌های آینده کشورمان ترسیم کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار