کد خبر: 1071339
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
بانوی پیر از تکرار رسوایی و سقوط می‌ترسد
شیوا نوروزی

پرونده اتهامات مالی باشگاه یوونتوس به صورت ویژه توسط پلیس اقتصادی ایتالیا و مقامات دادستانی این کشور بررسی می‌شود. بانوی پیر یک‌بار دیگر در قرن بیست و یکم در آستانه یک رسوایی جدید قرار گرفته است و اگر اتهامات مطرح شده در خصوص این باشگاه ثابت شود، مجازات‌های سنگین در انتظار یووه خواهد بود.
تخلفات گسترده
هفته گذشته بود که رسانه‌های ایتالیا، گزارشاتی در خصوص ورود مقامات قضایی این کشور به پرونده فساد اقتصادی مدیران باشگاه یوونتوس را منتشر کردند. طبق گفته این رسانه‌ها، دادستانی شهر تورین با اعلام جرم علیه راه‌راه‌پوشان مأمورین پلیس اقتصادی ایتالیا را به دفاتر مرکزی یوونتوس در شهر‌های تورین و میلان فرستاده تا تمامی اسناد مهم مالی مربوط به سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ باشگاه را ضبط کنند و به مسئولان قضایی تحویل دهند. موضوع اصلی اتهامات، خرید و فروش بازیکنان، میزان سود و زیان باشگاه و پرداخت دستمزد بازیکنان و مدیر برنامه‌هاست. گفته می‌شود مدیران باشگاه با همکاری یکدیگر سعی در سندسازی و پنهان کردن واقعیت داشته‌اند تا جایی که پای شش نفر از آن‌ها به ماجرا باز شده و مورد بازجویی پلیس قرار گرفته‌اند. آندره‌ا آنیلی، رئیس باشگاه متهم ردیف اول است. بعد از او پاول ندود نایب‌رئیس باشگاه و فابیو پاراتیچی مدیر ورزشی پیشین یووه در مظان اتهام قرار دارند. پاراتیچی هم‌اکنون مدیر ورزشی تاتنهام است، ولی به خاطر نقشش در سندسازی‌های صورت گرفته مورد بازجویی رسمی قرار گرفته است.
قرارداد‌های مشکوک
در بین اتهامات مطرح شده پای دو قرارداد مهم نیز به ماجرا باز شده و ارکان قضایی ایتالیا تلاش می‌کنند با تحقیقات گسترده در مورد آن‌ها واقعیت را کشف کنند. در تابستان سال گذشته یوونتوس و بارسلونا بر سر معاوضه میرالم پیانیچ و آرتور ملو توافق کردند، اما در مدارک ارائه شده از سوی بیانکونری مسائل غیرواقعی و جعلی وجود دارد. گزارش‌های مالی غیرواقعی یووه به همین‌جا ختم نمی‌شود و طبق اخبار اعلام شده، ابهامات زیادی در قرارداد کریس رونالدو با منچستریونایتد نیز وجود دارد. مهاجم پرتغالی در سال ۲۰۱۸ قراردادی چهار ساله با یوونتوس ثبت کرد و دستمزد سالانه ۳۱ میلیون یورو برای او در نظر گرفته شد. این بازیکن هم مانند سایر هم‌تیمی‌هایش با کسر دستمزد در دوران کرونا موافقت کرده بود، منتها توافقات پشت پرده‌ای بین او و مسئولان باشگاه بوده که در مدارک رسمی اثری از آن دیده نمی‌شود.
تکرار تجربه تلخ
بانوی پیر اوضاع خوبی ندارد. شاگردان مکس آلگری فصل پیش هم قهرمانی در سری آ را از دست دادند و حالا هم با فاصله گرفتن از تیم‌های مدعی در این فصل امیدی به قهرمانی ندارند. انگار نه انگار که یوونتوس با ۳۶ جام قهرمانی پرافتخارترین باشگاه ایتالیایی محسوب می‌شود. بعد از رفتن رونالدو عملکرد تیم به شدت افت کرده و علاوه بر بحث‌های فنی، حاشیه ایجاد شده تمرکز بازیکنان و کادر فنی را حسابی به‌هم ریخته است. همه در ایتالیا یادشان هست که در سال ۲۰۰۶ باز شدن پرونده مالی چطور سری آ و به‌ویژه باشگاه یوونتوس را تحت تأثیر قرار داد. در تورین همه نگران تکرار فاجعه ۱۵ سال پیش هستند. واژه کالچوپولی (Calciopoli) یا رسوایی در فوتبال ایتالیا در سال ۲۰۰۶ نقل محافل فوتبال قاره سبز و حتی جهان شد و با اینکه کمتر کسی انتظار فاش شدن ابعاد گسترده آن را داشت، اما در نهایت مجازات‌های سنگین برای تیم‌های زیادی از جمله یوونتوس در نظر گرفته شد. طبق اعلام مسئولان چند تیم باشگاهی در سری آ با همکاری داوران ایتالیایی نتایج بازی‌ها را تغییر می‌دادند. بانوی پیر بیش از همه در این قضیه متضرر شد؛ یووه با حکم دادگاه هر دو قهرمانی‌اش در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ را از دست داد و با هشت امتیاز منفی به سری B سقوط کرد. ضمن اینکه این تیم از حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۰۷ – ۲۰۰۶ نیز محروم شد. به غیر از یوونتوس تیم‌های میلان، فیورنتینا، لاتزیو و رجینا هم با جرائم سنگینی روبه‌رو شدند تا درس عبرت سایرین باشند.
ابعاد این ماجرا هنوز کاملاً مشخص نشده و گمانه‌زنی رسانه‌ها حاکی از آن است که اتهامات مطرح شده به واقعیت نزدیک هستند. به همین خاطر است که هواداران و بزرگان یوونتوس از تکرار خاطرات تلخ گذشته می‌ترسند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار