کد خبر: 1071282
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
رییس اداره حفاظت حیات وحش استان تهران تاکید کرد
رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران ضمن اشاره به تاثیرات منفی آلودگی هوا بر حیات وحش گفت: شرایط آب و هوایی برای ادامه سرشماری زمستانه مناسب نیست و منتظر بهتر شدن شرایط هستیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اواخر آبان ماه بود که محمد کرمی از آغاز سرشماری حیات وحش استان تهران با هدف بررسی پویایی جمعیت گونه‌ها، نسبت جنسیتی و میزان زاد و ولد همچنین وضعیت زیستگاه‌ها خبر داد، اما به گفته او به علت شرایط نامساعد جوی این کار تاکنون تنها در یک منطقه انجام شده است.

محمد کرمی - رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی استان تهران در گفتگو با ایسنا اضافه کرد: چندهفته‌ای از شروع سرشماری در بخش‌هایی از قسمت‌های محافظت شده البرز مرکزی که در تهران قرار دارد شامل ارتفاعات شمشک و دربندسر و قسمت‌های شمالی شمیرانات می‌گذرد، ولی با توجه به تغییر وضعیت آب و هوایی، شرایط برای ادامه سرشماری حیات وحش سایر مناطقه مناسب نیست و منتظر بهبود شرایط هستیم.

وی افزود: یکی از شرایط لازم برای سرشماری کاهش دما است تا گله‌های نر و ماده در کنار هم قرار گیرند و بتوانیم سرشماری درستی انجام دهیم.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران درباره حیواناتی که درمناطق مختلف سرشماری می‌شوند، اظهارکرد: حیواناتی همچون کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، آهو و جبیر سرشماری می‌شوند. در مناطق کوهستانی بیشتر قوچ و میش و کل و بز و در قسمت‌های دشتی یعنی قسمت‌های جنوبی استان تهران مانند ورامین یا منطقه سرخه حصار بیشتر آهو و قسمت‌های کویری هم جبیر سرشماری می‌شود.

وی درباره سرشماری گونه‌هایی مانند پلنگ توضیح داد: حیواناتی همچون پلنگ معمولا سرشماری نمی‌شوند و معمولا طبق مشاهدات و آثار و علایم برجا مانده از حیوان می‌توان تشخیص داد که آن گونه جانوری در آن منطقه وجود دارد یا نه و به چه تعدادی هستند؟ سرشماری این گونه‌ها با سرشماری علفخواران بزرگ‌جثه متفاوت است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران درباره تاثیر آلودگی هوا بر سرشماری حیات وحش و زاد و ولد حیوانات گفت: در زمینه سرشماری ممکن است که آلودگی هوا میزان دید ما را کاهش دهد چرا که شیوه سرشماری مشاهده مستقیم است و همکاران محیط زیست در گروه‌های دو یا سه نفره، مسیر‌های سرشماری را طی می‌کنند و هر گونه‌ای را که مشاهده کنند، در فرم‌های مربوطه یادداشت می‌کنند.

کرمی در پایان اظهارکرد: تاثیر آلودگی هوا بر زاد و ولد حیات وحش نیاز به بررسی‌های کارشناسی و دانشگاهی دارد. مطالعات دانشگاهی درباره تاثیر آلودگی هوا بر انسان‌ها انجام شده و نتایجی هم به دست آمده است، ولی چنین مطالعاتی در زمینه حیات وحش صورت نگرفته است البته به‌طور قطع بر شرایط زیستی‌ها آن‌ها هم تاثیر منفی می‌گذارد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار