کد خبر: 1071162
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
حذف فاکتور هیجان از دربی با بست در ورزشگاه به روی هواداران
شنبه، ساعت ۱۶:۱۵، ورزشگاه خالی از جمعیت. بدترین روز. بدترین ساعت. بدترین تصمیم. اول هفته، درست در اوج ترافیک عصر پاییزی تهران. آنهم بعد از برگزاری دو بازی آزمایشی که هیجان را بار دیگر به شریان‌های لیگ بازگردانده بود، پرسپولیس به مهمانی استقلال می‌رود
دنیا حیدری

سرویس ورزشی جوان آنلاین: شنبه، ساعت ۱۶:۱۵، ورزشگاه خالی از جمعیت. بدترین روز. بدترین ساعت. بدترین تصمیم. اول هفته، درست در اوج ترافیک عصر پاییزی تهران. آنهم بعد از برگزاری دو بازی آزمایشی که هیجان را بار دیگر به شریان‌های لیگ بازگردانده بود، پرسپولیس به مهمانی استقلال می‌رود. مصافی که می‌توانست در بازگشت هواداران به سکوها، هیجان انگیزترین بازی هفته هشتم و چه بسا نیم فصل نخست باشد.

دنیای آمار
نود و هفتمین مصاف. کسب نتیجه در آن برای بسیاری حتی از کسب عنوان قهرمانی نیز اهمیت بیشتری دارد و همین حساسیت آن را تحت هر شرایطی بالا می‌برد. حتی زمانی که دو تیم در عصر سرد پاییزی در ورزشگاهی خالی از تماشاگر مقابل یکدیگر به میدان می‌روند. این هفتمین مصاف دو تمی در آذر ماه است. رویارویی‌های قبلی را جز یک برد استقلال و یک تساوی، همواره پرسپولیس به سود خود خاتمه داده است. آماری که بهانه خوبی است برای نگرانی استقلالی‌ها و خوشحالی زودهنگام رقیب سرخپوش. این، اما آماری بیش نیست. در نگاهی دیگر مجیدی، سرمربی آبی پوشان در ۱۵ دربی که به میدان رفته ۴ مرتبه طم پیروزی و ۴ مرتبه نیز طعم تلخ باخت را چشیده و مابقی بازی‌ها را نیز با تساوی به پایان برده، اما در قامت سرمربی دو برد، یک باخت و یک مساوی در کارنامه دارد. حال آنکه یحیی در ۶ بازی که به عنوان سرمربی هدایت سرخپوشان را در دربی به عهده داشته دو مرتبه در نیمه نهایی جام حذفی برابر استقلال تن به شکست داده و سه بازی را با تساوی به پایان برده و تنها یک مرتبه موفق به کسب برتری شده است.
بازی سرنوشت
جدا از دنیای آمار، اما استقلال با پشت سر گذاشتن ۴ تساوی پی در پی در شرایط سخت تری نسبت به رقیب دیرینه خود که با دو برد پی در پی خود را به رده دوم جدول رسانده قرار دارد. پاره کردن نوار تساوی‌های استقلال برای مجیدی به معضلی جدی تبدیل شده است روندی که در صورت ادامه می‌تواند کار را برای او سخت کند. اگرچه آجرلو در همان ابتدای کار حمایتی سفت و سخت از کادرفنی تیمش داشت، اما شلوغ بازی هواداران و رجز خوانی آن‌ها قبل از دربی می‌تواند مثابه هشداری جدی برای مجیدی باشد. خصوصا که صبوری هواداران این تیم در صورت عدم نتیجه گیری مقابل پرسپولیس در هفته هشتم می‌تواند به نقطه پایان رسیده و به چالشی جدی برای سرمربی آبی پوشان تبدیل شود.
این داستان البته در خصوص سرمربی سرخپوشان نیز صدق می‌کند. یحیی اگرچه به واسطه دو برد اخیر اوضاع بهتری نسبت به همتای خود روی نیمکت استقلال دارد، اما عادت مداخله در خصوص مسائل مدیریتی و به دوش کشیدن بار نارضایتی بازیکنان در خصوص مشکلات مالی تمرکز او را در آستانه دربی تحت الشعاع قرار داده است. مسئله‌ای که نگرانی هواداران پرسپولیس را به دنبال داشته است. خصوصا که این عادت پر ایراد یحیی آسیب‌های قابل توجهی به پرسپولیس وارد کرده است. اما ترک عادت گویی برای این مربی جوان ممکن نیست. به طوریکه در آستانه دربی نیز شاهد کشمکش‌های او با وزیر ورزش بودیم. اتفاقی که بدون شک می‌تواند تاثیر مخربی در روند نتیجه گیری سرخپوشان در بازی امروز داشته باشد.
جای خالی دو کاپیتان
نود و هفتیم مصاف سرخ آبی‌های پایتخت این فصل با اتفاقات جالب توجهی همراه است. پرسپولیس از روز‌ها قبل جسته گریخته عدم حضور سیدجلال در دربی به واسطه مصدومیت را که بسیاری بر این باورند که به واسطه شرایط سنی اوست، جا انداخته، اما اینکه وریا، زننده تک گل بازی با نفتی‌های آبادانی که تعویضش در میانه‌های بازی سر وصدای زیادی به پا کرد نیز به دلیل مشابه در مصاف با سرخپوشان غایب باشد خیلی قابل قبول نیست. با این وجود، اما به نظر می‌رسد که نه یحیی قصد استفاده از کاپیتان باتجربه و یکی از مهره‌های قابل اتکای خود در خط دفاعی را دارد و نه مجیدی روی وریا غفوری برای این بازی حساب باز کرده است. هرچند که تلاش‌ها برای حضور کاپیتان آبی پوشان در مصاف امروز با پرسپولیس همچنان ادامه دارد، اما در صورت عدم حضور او بی شک یاماگا در ترکیب قرار می‌گیرد.
ضعف یکی قوت دیگری
غیبت سیدجلال در مصاف با استقلال آنجا نگران کننده است که خط دفاع پرسپولیس در هفت بازی نخست این فصل عملکرد قابل قبولی نداشته و با توجه به اینکه یحیی به بازی با چهار دفاع برگشته باید دید زوج علی نعمتی و فرشاد فرجی می‌تواند در این بازی جوابگو باشد؟ خصوصا که برخلاف نعمتی که عملکردش قابل قبول بوده بازی فرجی چنگی به دل نمی‌زند و این کار خط دفاع سرخپوشان را در مصافی که به دلیل حساسیت‌های خاص آن هر دو تیم بیشتر با حالت تدافعی بازی می‌کنند سخت‌تر از دیگر بازی‌هایی می‌کند که این تیم تا به امروز پشت سر گذاشته است. خصوصا که در آن سوی میدان استقلال با تنها دو گل خورده در هفت بازی گذشته یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ را بعد از سپاهان و آلومینیوم اراک دارد. در واقع نقطه ضعف پرسپولیس درست نقطه قوت استقلال است و این می‌تواند نوید جدالی جذاب را بدهد.
فرصت طلایی
حفاظت از چهارچوب دروازه‌ها در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. خصوصا که در بازی‌های تدافعی، آمادگی یا عدم آمادگی دروازه بان‌ها در رقم خوردن نتیجه شرط اصلی است. با این وجود، اما برخلاف پرسپولیس، تکلیف مجیدی با این پست برای بازی امروز خیلی روشن نیست. عدم حضور مظاهری در لیست ۱۸ نفره بازی‌های اخیر نشان میدهد که سرمربی جوان آبی پوشان دیگر توجهی به این دروازه بان ندارد. هرچند مجیدی از پاسخگویی واضح در این راستا طفره می‌رود، اما این داستان فرصتی طلایی برای علیرضا رضایی جوان ایجاد کرده است. گلری که اگر چه در بازی با نفت آبادان یک مرتبه دروازه اش باز شد، اما اشتباه فاحشی مرتکب نشده که بخواهد دلیل بیرون کشیدن او از چهارچوب دروزاه باشد. با این وجود، اما حضور رضایی جوان در دربی بدون شک ریسک بزرگی است و بی تجربگی او در دربی می‌تواند برای مجیدی و تیمش گران تمام شود و همین مسئله انتخاب بین رضایی و حسینی را برای سرمربی آبی پوشان سخت می‌کند
سرگیجه هجومی
برخلاف دروازه، کار یحیی در چیدمان خط حمله تیمش اصلا ساده نیست. عبدی و آل کثر هر دو گزینه‌های حضور در دربی هستند و در این بین عبدی نه فقط بهتر از مهاجم خوزستانی سرخپوشان کار کرده که سابقه گلزنی برابر استقلال را هم در کارنامه دارد. با این وجود، اما در صورتی که یحیی تیمش را با تفکرات دفاعی روانه میدان کند یکی از این دو فرصت حضور در ترکیب را دارند. اما در صورتی که پرسپولیس با دو مهاجم مقابل استقلال به میدان برود همانند بازی با نفت مسجد سلیمان یکی از هافبک‌های هجومی تیم باید از روی نیمکت کار را دنبال کند. حال آنکه عدم حضور امید عالیشاه باتجربه در بازی با استقلال می‌تواند برای پرسپولیس گران تمام شود. خصوصا که با توجه به بی دقتی مفرط مهاجمان این تیم، ایجاد موقعیت‌های بیشترو تغذیه خط حمله سرخپوشان در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته آمار از ۹ گل زده در هفت بازی اخیر برای پرسپولیس خبر می‌دهد، اما کیست که نداند مهاجمان پرسپولیس سهم چندان قابل توجهی در گلزنی‌های این تیم در هفته‌های اخیر نداشته اند. سرخپوشان به رغم آمار به جا گذاشته از خود در گلزنی مهاجمان زهردار و موقعیت شناسی ندارند که خیالیشان بابت آن‌ها به خصوص در این بازی راحت باشد و در این شرایط حضور هافبک‌های هجومی و یک وینگر تمام عیار می‌تواند برای تیم یحیی الزامی باشد.
نبود وریا و ضعف خط هافبک
البته استقلال هم در خط هافبک لنگ می‌زند. مخصوصا در غیاب احتمالی وریا که بدون شک مرد همه کاره آبی پوشان است و یک مدافع/ هافبک همه فن حریف که نه فقط قدرت رهبری تیم در زمین را دارد که می‌تواند با حضور در اکثر خطوط نقطه قوت آبی پوشان باشد و باید دید در نبود او یاماگا می‌تواند مسئولیتش را به خوبی ایفا کند یا جای خالی کاپیتان‌های دو تیم در مصاف امروز در آزادی توی ذوق خواهد زد. کاپیتان‌هایی که عدم حضورشان به معنای کم شدن بار تجربه و فنی هر دو تیم است
تجربه بی شک در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار است و نگاهی به نیمکت‌های دو تیم نشان می‌دهد که وزن تجربه روی نیمکت پرسپولیس بله واسطه حضور یحیی بیش از مجیدی جوان است. با این وجود، اما در دربی قبل از هرچیزی استراتژی و موقعیت شناسی و سپس شرایط حاکم بر بازی و وظایف بازیکنان است که می‌تواند در رقم خوردن نتیجه تاثیر داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار