کد خبر: 1070812
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
باقری:
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آن چیزی که از ۶ دور گفت‌وگوها پیش روی ماست، یک پیش نویس است نه یک توافق. پیش نویس محل مذاکره است به همین جهت تا وقتی راجع به همه چیز توافق صورت نگیرد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.
 

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات با ۱+۴ در جمع خبرنگاران بعد از نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به این سؤال که آیا گفت‌وگوها در کارگروه رفع تحریم‌ها که از صبح سه‌شنبه کار خود را آغاز خواهد کرد آیا از همان نقطه‌ پنج ماه پیش شروع می‌شود یا قرار است مباحث جدیدی صورت می‌گیرد، اظهار داشت:  آن چیزی که از ۶ دور گذشته گفت‌وگوها پیش روی ماست یک پیش نویس است نه یک توافق، پیش نویس محل مذاکره است به همین جهت تا وقتی راجع به همه چیز توافق صورت نگیرد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی افزود: بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفت وگوهای وین به جمع بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت وگو در نشست هم بود.

نسبت به آینده خوشبین هستیم، ولی چون اعتماد به طرف مقابل نداریم ساده اندیش هم نیستیم

باقری درباره امیدوار بودن به نتیجه گفت: ما در وین صرفا با ۱+۴ گفت‌وگو می‌کنیم، ولی از آنجا که اراده جدی برای مذاکره و آمادگی عملی برای دستیابی به توافق داریم، نسبت به آینده خوشبین هستیم، ولی چون اعتماد به طرف مقابل نداریم ساده اندیش هم نیستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه ضمانت‌هایی را از طرف‌های آمریکایی و اروپایی می‌خواهید؟ اظهار داشت: این یکی از موضوعات دستورکار کارگروه تحریم است که روز سه‌شنبه می‌خواهد درباره آن بحث کند.

معاون وزیر خارجه همچنین درباره نشست روز دوشنبه کمیسیون مشترک برجام (نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴) نیز اضافه کرد: این نشست که با شرکت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۴ برگزار شد دو دستور کار داشت. دستورکار اول گزارشی درباره وضعیت اجرای برجام بود و دستورکار دوم درباره دیدگاه‌های طرف‌های شرکت کننده در این نشست در رابطه با مذاکرات در دوره پیش رو بود. در موضوع اول نگاه خود را بیان کردیم که وضعیتی که الان با آن مواجه هستیم عامل اصلی آن اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها در نقض توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ و نقض قواعد و مقررات بین‌المللی است و اقدامی که آمریکایی‌ها در اعمال تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم ما کردند، عامل اصلی وضعیت و شرایط کنونی است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد همچنان ادامه دارد، در حالی که دولت کنونی مدعی است با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: بر این اساس باید در دستورکار نخست و اولویت دار کمیسیون مشترک برجام، رسیدگی به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد که این مسئله مورد اتفاق نشست قرار گرفت و بر همین اساس نیز مقرر شد صبح سه‌شنبه (امروز/نهم آذر) نشست کارگروه تحریم در وین برگزار شود.

باقری درباره چشم انداز آتی مذاکرات هم گفت: تأکید کردیم که باید شاخص‌ها و معیارهایی که جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق نتیجه گرا، نتیجه بخش و پایدار مدنظر دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد که خیلی از ملاک‌ها و شاخص‌هایی که ما به صورت اجمال در این جلسه بیان کردیم مورد استقبال طرف‌های دیگر قرار گرفت از جمله موضوع ارائه تضمین از سوی آمریکا.

وی همچنین افزود: تأکید کردیم که باید مسئله اصلی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه مورد اتفاق دیگر اعضا قرار گرفت. تأکید کردیم که باید الزامات مربوط به لغو تحریم‌ها به خوبی دیده شود و از جمله آن موضوع تضمین است که باید تضمین‌هایی دریافت کنیم که دولت آمریکا و دیگر دولت‌های عضو برجام نتوانند از توافق خارج شوند و این تضمین در اختیار ایران باشد و همینطور تضمین درباره عدم اعمال تحریم جدید و همچنین عدم اعمال مجدد تحریم‌های گذشته و عدم استفاده از سازوکارهایی که در توافق وجود دارد به این معنا که به هر بهانه‌ای نتوانند از این سازوکارها استفاده کنند.

باقری بیان کرد: موضوع راستی آزمایی را مطرح کردیم که یکی از محورهای مذاکرات در دوره آتی باید باشد و توجه به دیگر مسائلی که مدنظر ایران است که بتواند توافق پایداری را در دوره پیش رو به دست بیاوریم.

نشست روز دوشنبه سازنده و مفید بود

معاون وزیر خارجه بیان کرد: مجموعه نشست روز دوشنبه به نظر من و دیگر اعضا سازنده و مفید بود و برخی از اعضا از جمله نمایندگان روسیه و چین از مواضع ایران استقبال و حمایت کردند و نمایندگان کشورهای اروپایی نیز در چارچوب بیان نگاه خودشان و مواضع کشورهای متبوعشان بر این نکته تصریح داشتند که این آمریکا بوده که چنین شرایطی را ایجاد کرده و اقدامی که باید انجام شود باید از سوی آمریکا باشد.

باقری گفت همچنین در نشست موضوع راستی آزمایی را مطرح کردیم که از محورهای مهم در این دور از مذاکرات باید باشد و توجه به دیگر مسائل مدنظر جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند یک توافق پایدار را در دوره پیش رو به دست آوریم.

وی درباره بازخوردهای مثبت انریکه مورا و نماینده روسیه از نشست روز دوشنبه گفت: این فضایی که در جلسه حاکم بود نشان داد طرف‌های مختلف با نگاه سازنده به موضوع برخورد کردند. و این یک برآورد واقعی است که اراده جمعی برای این که بتوانیم پیشرفتی را برای نزدیک شدن به توافق به دست آوریم.

باقری در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات براساس شش دور قبلی که عراقچی انجام داد، انجام می‌شود یا تغییری در مسیر شاهد خواهیم بود؟ خاطرنشان کرد: الان نمی‌خواهم وارد جزییات شوم اما تغییرات شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام شود.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به اظهارات رابرت مالی درباره توافق موقت و این‌که آیا ایران توافق موقت را قبول دارد؟ اظهار داشت: اولا ما درباره مذاکرات جدی صحبت می‌کنیم و دوم این‌که ما در وین فقط با ۱+۴ صحبت می‌کنیم.
وی درباره اظهارات انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر این‌که برداشتش از صحبت‌های هیأت ایرانی این بوده که برداشتن تحریم‌ها به صورت گام به گام باید باشد نیز تصریح کرد: اصلا راجع به چنین چیزی بحث نشد و صحبتی در این خصوص نشده است.

باقری بیان کرد: ما یک موضعی داشتیم درباره تحریم‌ها و ثابت است و اینکه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود.

معاون وزیر خارجه درباره زمان راستی آزمایی بیان کرد: این جزو مباحث گفت‌وگوهاست و باید درباره آن بحث شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید طرف آمریکایی بتواند درخواست‌های ایران را اجابت کند؟ گفت: من که پیشگو نیستم باید از پیشگوها بپرسید. من دیپلمات هستم و براساس پارامترهای واقعی نظر می‌دهم. 

وی همچنین گفت که دیدش نسبت به جلسه روز دوشنبه مثبت است و جلسه مثبتی بوده است. هنوز تصمیمی درباره پایان این مذاکرات گرفته نشده است.

باقری درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام هم گفت: این نشست تمام نشده و زمانی به نهایت برسد در پایان یک نشست اختتامیه خواهیم داشت که دور بعدی گفت‌وگوها چه زمانی شروع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار