کد خبر: 1070793
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
بعد از حدود ۱۶۰ روز وقفه، مذاکرات ایران و ۱+۴ با حضور غیرمستقیم امریکا در وین از عصر دیروز شروع شد؛ مذاکراتی که طرف‌های غربی از همان ابتدا، با عینک بدبینی وارد آن شده‌اند، ولی نماینده روسیه در مذاکرات، حوالی ساعت ۸ دیشب از جلسه بیرون آمد و گفت: «هفتمین دور مذاکرات بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد.» علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی هم گفت که به نتایج جلسه برگزار شده «خوش‌بین» است.

بعد از حدود ۱۶۰ روز وقفه، مذاکرات ایران و ۱+۴ با حضور غیرمستقیم امریکا در وین از عصر دیروز شروع شد؛ مذاکراتی که طرف‌های غربی از همان ابتدا، با عینک بدبینی وارد آن شده‌اند، ولی نماینده روسیه در مذاکرات، حوالی ساعت ۸ دیشب از جلسه بیرون آمد و گفت: «هفتمین دور مذاکرات بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد.» علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی هم گفت که به نتایج جلسه برگزار شده «خوش‌بین» است.
حوالی ساعت ۶ عصر دیروز، اولین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ در هتل کوبورگ وین شروع شد و دو ساعت بعد که جلسه اول مذاکره تمام شد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات در توئیتی نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. شرکت‌کنندگان در هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند.» این موضع طرف روس، دقیقاً در مقابل نگاه بدبینانه طرف‌های غربی است که پیش از شروع مذاکرات، احتمال دستیابی به توافق را بسیار ضعیف پیش‌بینی کرده بودند.
با وجود این بدبینی پیش از شروع مذاکرات، انریکه مورا معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اولین جلسه گفت که دیدگاه «بسیار مثبتی» به مذاکرات دارد. مورا البته گفته که به نتیجه مذاکرات نه خوش‌بین است و نه بدبین، ولی تأکید کرده که تمامی هیئت‌ها عزم خود را برای تعامل ابراز کرده‌اند.
همچنین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران هرچند گفت که به مذاکرات خوش‌بین است، ولی این را هم روشن کرد: «تا زمانی که کارزار فشار حداکثری امریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.»
قرار است دور هفتم مذاکرا ت امروز و فردا هم ادامه پیدا کند و در دو کارگروه «هسته‌ای» و «رفع‌تحریم‌ها» مذاکرات پیگیری شود. روز دوشنبه، ساعتی پیش از اینکه مذاکرات شروع شود، ایران و ۱+۴، یک نشست غیررسمی برگزار کردند که به گفته میخائیل اولیانوف، بدون حضور امریکا برگزار شد. اولیانوف بعد از این جلسه هم، در واکنش به اظهارات خبرنگاری که فضای حاکم بر مذاکرات را «تار» توصیف کرده بود، گفت: «روسیه را مستثنی کنید لطفاً. ما کاملاً به مشکلاتی که در مذاکرات وین وجود دارد، واقفیم، اما محتاطانه خوش‌بین هستیم.» او اضافه کرد: «دلیل این خوش‌بینی محتاطانه بسیار ساده است. ما هیچ جایگزین قابل قبولی برای نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز از مذاکرات پیرامون برجام [توافق هسته‌ای]نداریم.»‌موضع‌گیری دیروز اولیانوف به خصوص از این جهت مهم بود که روس‌ها و چینی‌ها یک روز قبل از شروع مذاکرات در وین، در یک نشست جداگانه با هیئت ایرانی شرکت کرده بودند تا اصطلاحاً مواضع و دیدگاه‌های طرف ایرانی را «استمزاج» کنند. نماینده روسیه درباره این نشست سه‌جانبه هم نوشته بود: «تبادل نظرات برای درک بهتر موضع به‌روز شده تهران مفید بود.»‌پیش از مذاکره با چین و روسیه، حسین امیرعبداللهیان هم در یادداشتی جداگانه نوشت: «آنچه در مذاکرات آتی مشخص است این است که ایران با حسن نیت وارد مذاکرات می‌شود تا به یک توافق خوب برسد، اما درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و... در مورد موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نخواهد شد.» با وجود ابراز حسن نیت ایران و خوش‌بینی محتاطانه روس‌ها، فضای حاکم در میان طرف‌های غربی، تیره و تار به نظر می‌رسد. انگلیسی‌ها روز یک شنبه در لندن میزبان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بودند [گزارش کامل در صفحه ۱۵]و عصر دیروز هم نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به نمایندگان ۱+۴ نوشت که ایران «به دنبال پایان دادن به تحریم‌ها در ازای تقریباً هیچ چیز و دست‌نخورده نگه داشتن برنامه هسته‌ای خود در عین دریافت صد‌ها میلیارد دلار پس از رفع تحریم‌هاست.» او از آن‌ها خواست که تسلیم باج‌خواهی ایران نشوند. یک روز قبل‌تر، یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، به رویترز گفته بود: «اگر این (لزوم لغو کامل همه تحریم‌های ایران) موضعی است که ایران روز دو شنبه به آن ادامه می‌دهد، پس من راه‌حلی از طریق مذاکره را نمی‌بینم.» رویترز همچنین نوشت: «تیم مذاکره‌کننده جدید تهران خواسته‌هایی را مطرح کرده است که دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی آن را غیرواقعی می‌دانند. آن‌ها اصرار دارند که تمامی تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده است، از جمله تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور (ایران)، لغو شود.»‌اینکه بعد از پایان مذاکرات دیشب، روس‌ها اولین طرفی بودند که در میان سکوت طرف‌های اروپایی و امریکایی از توافق «بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر» خبر دادند، نشان می‌دهد که طرف غربی مصرانه بر ارائه تصویری تیره و تار از مذاکرات تأکید دارد؛ رویکردی که در چارچوب بازی مقصر‌سازی، قصد دارد ایران را مقصر پیشرفت آهسته مذاکرات یا شکست احتمالی نشان دهد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
یه حرفی بزن که بدونیم یه فرقی با ظریف داری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار