کد خبر: 1070522
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
‌سردار شکارچی:
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه حتی یک میلیمتر از محو شدن رژیم اشغالگر قدس در جهان عقب نشینی نخواهیم کرد، گفت: به لحاظ تفکر، فاصله‌ای بین انگلیس، فرانسه و آمریکا وجود ندارد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: هفته بسیج بهانه ای شد تا گفتگویی جامع با سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح داشته باشیم؛ وی در بخش اول این گفتگو در خصوص بسیج و رشادت هایش در دفاع مقدس و بعد از آن نکاتی را مطرح کرد که حائز اهمیت بود. بخش دوم گفتگو با شکارچی از یکسو مسائل مهم منطقه ای و بین المللی را در بر می گیرد و از سوی دیگر به نقش نیروهای مسلح در تامین امنیت کشور و هدف برگزاری رزمایش ها پرداخته است.

سردار شکارچی در این بخش از گفتگو با خبرگزاری بسیج در خصوص رژیم صیونیستی گفت: حتی یک میلیمتر هم از محو شدن رژیم اشغالگر قدس در جهان عقب نشینی نخواهیم کرد، حتی اگر قطعه - قطعه شویم، نابودی رژیم اشغالگر قدس بزرگترین آرمان پیش روی ماست و بزرگترین هدفی است که دنبال می‌کنیم.

وی در خصوص نقش تفکر بسیجی در شکل گیری جبهه مقاومت، افزود: آن چیزی که امروز مقابل جبهه صهیونیسم صف‌آرایی بسیار محکم و مقتدر کرده، همین تفکر بسیجی است، همین ملت‌هایی هستند که صاحب این تفکر اند. چیز دیگری در مقابل این جبهه خطرناک روی کره زمین پیدا نمی‌کنید.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به دلبستگی مردم به جمهوری اسلامی گفت: دشمن یک خیال باطل دارد که مردم جمهوری اسلامی به نظام پشت کردند و مسئولین شان را قبول ندارند و به دنبال تغییر نظام هستند و از نظام جمهوری اسلامی خسته شده‌اند. این مردم اگر از جمهوری اسلامی خسته شده‌اند پس چرا با یک فرمان رهبر معظم انقلاب همه در صحنه هستند. بله، از عملکرد بعضی از مسئولین به خصوص در گذشته خسته شده‌اند.

سردار شکارچی در خصوص قدرت دفاعی کشور و هدف برگزاری رزمایش ها، خاطرنشان کرد: اگر قدرت دفاعی مان بالا نبود و دشمن هراسی از این قدرت دفاعی نداشت، یک شب هم برای هجوم به ما صبر نمی‌کرد. طبیعتاً وقتی ما رزمایش انجام می‌دهیم، چشم‌ها و گوش‌های دشمن صد در صد باز می‌شود و این توانمندی‌ها را می‌بیند.

وی با اشاره به حضور آمریکایی های در منطقه گفت: حضور آمریکا در این منطقه یک حضور نامشروع است، ایجاد پایگاه نظامی در منطقه‌ای که مربوط به کشورهای جهان اسلام است و نزدیک به مرزهای ماست، یک حضور نامشروع است.

متن کامل بخش دوم گفتگوی تفصیلی با سردار شکارچی به شرح زیر است:

اخیراً گزارشی نیویورک تایمز منتشر کرده که بر اساس آن مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها گفته‌اند که شما با خرابکاری‌هایی که در ایران انجام دادید، نه تنها موفق نبودید، بلکه باعث شدید ایران هم در بُعد هسته‌ای و هم در بعد نظامی پیشرفت کند. به نظر شما چه چیزی باعث شده استکبار جهانی و به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی به این نتیجه برسند که نمی‌توانند با ایران مقابله کنند و چاره‌ای جز گفت و گو نمی‌بینند؟


وقتی می گوییم صهیونیست‌ها خیلی از دوستان ذهنشان به سمت رژیم اشغالگر قدس می‌رود. ما می‌خواهیم بگوییم امروز با یک صهیونیسم بین المللی روبرو هستیم، یعنی آن ابزاری که صهیونیست از آن استفاده می‌کند، رژیم اشغالگر قدس است. ما رژیم اشغالگر قدس را به عنوان ابزار صهیونیسم بین الملل می‌شناسیم؛ لذا به رژیم اشغالگر قدس یک نگاه و به صهیونیسم بین الملل یک نگاه دیگر داریم.

همانطور که بارها گفتم ما حتی یک میلیمتر هم از محو شدن رژیم اشغالگر قدس در جهان عقب نشینی نخواهیم کرد، حتی اگر قطعه - قطعه شویم، نابودی رژیم اشغالگر قدس بزرگترین آرمان پیش روی ماست و بزرگترین هدفی است که دنبال می‌کنیم.

این رژیم اشغالگر آمده، بخش مهمی از جهان اسلام و قبله اول مسلمین را اشغال کرده و از قبله اول مسلمین به مسلمین تجاوز کرده و زورگویی می‌کند. همه کسانی هم که حتی اسم مسلمان رویشان است مثل عربستان سعودی، مثل رژیم بحرین، امارات متحده عربی و هر رژیمی که به این رژیم جعلی کمک کند از نظر ما بخشی از این رژیم است و این خیلی مهم است.

صهیونیسم بین الملل فراتر از رژیم جعلی صهیونیستی است. صهیونیست دنبال بردگی بندگان خداست و این آرمان اوست و می‌خواهد بندگان خدا را برده خود کند. ولی خداوند در قرآن به بندگان خود فرموده فقط بندگی من را بکنید و هر کس در مقابل بندگی من به شما زور گفت و تعدی کرد، مقابل او بایستید و با او بجنگید. این فرمان خداست. امروز صهیونیسم بین الملل این راهبرد را دنبال می‌کند.

به نظر شما آیا می‌شود با آمریکا کنار آمد؟

خیر به هیچ عنوان، ملت‌های مظلومی که امروز توسط طاغوت به اجبار بندگی آمریکا را می‌کنند، امکانات و منابع زیرزمینی شان همه غارت می‌شود، حتی حق ندارند از منابع خود استفاده کنند، حق ندارند از امکانات خدادادی خود استفاده کنند. این نگاه صهیونیستی برای امروز و دیروز نیست. تاریخ فرانسه را مطالعه کنید که در آفریقا چه کرد؟ یا انگلیس در این کشورها چه کار کرد؟ آیا غیر از این راهبرد را دنبال می‌کرد؟ امروز هم همان است، منتها با ابزار و تکنولوژی جدید، جهالت جهان کفر، به نام تمدن به خورد مردم داده می‌شود. این یک جهالت نوین با نام تمدن است.

با کمال تاسف باید عرض کنیم عده معدودی در داخل کشور ما این جهالت را به نام تمدن پذیرفته‌اند. آنها تصور می‌کنند که می‌شود با یک شیطان بزرگ مثل آمریکا کنار آمد ولی او از راهبردش عقب‌نشینی نمی‌کند و به دنبال بردگی بندگان خداست، به دنبال غارت اموال ملت‌های مظلوم و ستمدیده است و هدف دیگری ندارد.

آمریکا می‌خواهد به لحاظ مادی آقایی کند و همه بردگی و بندگی کنند و این دو جبهه متفاوت هستند. چطور می‌شود با این تفکر کنار آمد! چطور می‌شود دست در دست چنین تفکری گذاشت! چطور می‌شود در مقابل چنین تفکری کوتاه آمد! کوتاه آمدن در مقابل چنین تفکری یعنی شکست و نه عقب نشینی، یعنی پشت پا زدن به همه آرمان‌های دینی، اسلامی و انقلابی که فرا گرفتیم.

بسیج چه نقشی در شکل گیری محور مقاومت داشته است؟

آن چیزی که امروز مقابل جبهه صهیونیسم صف‌آرایی بسیار محکم و مقتدر کرده، همین تفکر بسیجی است، همین ملت‌هایی هستند که صاحب این تفکر اند. چیز دیگری در مقابل این جبهه خطرناک روی کره زمین پیدا نمی‌کنید. اگر غزه مظلوم با حداقل امکانات و با اوج مظلومیت، در مقابل این رژیم اشغالگر ظالم و کودک کش، موفق می‌شود مگر چیزی جز این تفکر دارد! مگر رزمندگان غزه امکاناتی دارند؛ بله نسبت به گذشته که سنگ پرتاب می‌کردند، امکانات زیادی دارد ولی اگر یک مقایسه مادی بکنیم، استعداد، امکانات و وسایلی که در اختیار رزمندگان غزه است با امکاناتی که دنیای استبداد در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده، اصلاً قابل قیاس نیست.

اگر ما می‌گوییم رژیم جعلی صهیونیستی باید محو شود و حتماً ان‌شاءالله محو خواهد شد، جهان اسلام آن روز را جشن خواهد گرفت. ما فقط متکی به امکانات نیستیم در روز موعود از امکاناتمان حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

بسیج چه نقش و جایگاهی در توان دفاعی و بازدارندگی کشور و حل مسائل مهم و اساسی جامعه ما دارد؟

آن چیزی که نقطه اصلی اتکای ماست، قدرت بسیجی است. این قدرتی ست که روز به روز، بروز و ظهورش بیشتر می‌شود. اگر بسیج در صحنه مقابله با ویروس کرونا به کمک دولت نمی‌آمد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ قطعاً اتفاقات خوبی نمی‌افتاد. درست است دولت جمهوری اسلامی پای کار آمده و همه توان خود را به کار گرفته است ولی همه توان دولت بدون بسیج موفقیتی نخواهد داشت و نباید در این شک کرد.

من از کف میدان حرف می‌زنم، ما به شش استان رفتیم و عملکرد بسیج را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم؛ مثلاً در استان فارس مردم به بسیج اعتماد کردند و به بیش از هزار زندانی کمک کردند و زندانی زیر ۵۰ میلیون تومان را آزاد کردند. دولت اگر بخواهد این‌ها را آزاد کند که خیلی سخت می‌شود، می‌خواهد این کار را انجام دهد، ولی چطور! مردم فقط در یک استان، نزدیک به هزار و ششصد میلیارد تومان از طریق بسیج به نیازمندان و فقرا کمک کردند، حالا شما سراسر کشور را در نظر بگیرید. مردم این تفکر را هم قبول دارند و هم به آن وابسته هستند و هم به آن اعتماد دارند.

چرا دشمنان به دنبال القا این هستند که مردم از انقلاب خسته شده‌اند؟

دشمن یک خیال باطل دارد که مردم جمهوری اسلامی به نظام پشت کردند و مسئولین شان را قبول ندارند و به دنبال تغییر نظام هستند و از نظام جمهوری اسلامی خسته شده‌اند. این مردم اگر از جمهوری اسلامی خسته شده‌اند پس چرا با یک فرمان رهبر معظم انقلاب همه در صحنه هستند. بله، از عملکرد بعضی از مسئولین به خصوص در گذشته خسته شده‌اند.

حق مردم ما بیشتر از این حرف هاست، حق مردمی که همیشه در صحنه بوده‌اند و در تمام صحنه‌های پرمخاطره کشور، در خط مقدم جبهه انقلاب قرار می‌گیرند، حقشان خیلی بیشتر از این حرف‌ها است و این یک بحث دیگر است. شاید مردم از بعضی از مسئولین ناراضی باشند ولی به نظام جمهوری اسلامی پشت نکرده‌اند، چون صادق ترین، پرکارترین و خالص‌ترین نظامی که در طول تاریخ این کشور تجربه شده، همین نظام جمهوری اسلامی است. اگر یک جایی یک مسئولی خیانت کرده، آن هم به خاطر نفوذ دشمن و نظام سلطه و جبهه استکبار بوده است و وقتی داستان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم به نحوی از سوی جبهه استکبار حمایت می‌شود.

عملکرد بسیج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیج امروز در تمام صحنه‌های انقلاب حضور دارد، در صحنه مقابله با ویروس کرونا، سازندگی، محرومیت زدایی، رسیدگی به فقرا و نیازمندان، سرکشی به خانواده شهدا و جانبازان، اینکه بروند به محروم‌ترین نقاط کشور و از جان و مال و امکانات کم خود برای رفع محرومیت مایه بگذارند، در این نقاط ما بسیج را می‌بینیم. شما نمی‌توانید در این کشور یک حرکت ارزشمند و خوبی ببینید که ردپای بسیج و تفکر بسیجی در آن نباشد. حتماً در هر موفقیتی این رد پا را خواهید دید.

یکی از پررنگ‌ترین فعالیت‌های نیروهای مسلح که در چند ماه اخیر بیشتر هم شده، بحث رزمایش هاست و ما شاهد این هستیم که این رزمایش‌ها در پاسخ به یاوه گویی ها و تهدیدهایی بوده که وجود داشته و از طرفی پیام صلح آمیزی برای کشورهای منطقه و همسایگان داشته که آنها را ترغیب به حفظ امنیت منطقه کند. این رزمایش‌ها و آمادگی نیروهای مسلح در جلوگیری از تعرض دشمن به مرزها، چه تاثیری داشته است؟

ما اساساً رزمایش‌ها و تمرین‌ها را برای حفظ آمادگی و ارتقای آمادگی انجام می‌دهیم. در واقع ما اگر بخواهیم یک اقدام عملی کنیم که در قالب یک رزمایش کاری نمی‌کنیم. رزمایش برای حفظ و ارتقای آمادگی هاست؛ یعنی اینکه هر از گاهی باید سلاح‌ها، تجهیزات، امکانات و نیروها در میدان رزم تمرین بکنند، اما اساس کار این است که باید آمادگی خود را حفظ و به روز رسانی کنیم.

اگر قدرت دفاعی مان بالا نبود و دشمن هراسی از این قدرت دفاعی نداشت، یک شب هم برای هجوم به ما صبر نمی‌کرد. طبیعتاً وقتی ما رزمایش انجام می‌دهیم، چشم‌ها و گوش‌های دشمن صد در صد باز می‌شود و این توانمندی‌ها را می‌بیند. ناخودآگاه بدون اینکه ما بخواهیم چیزی نشان دهیم، او می بیند، به هر حال رزمایش را بر روی زمین، در دریا و در آسمان انجام می‌دهیم و دشمن با ابزار، تجهیزات و تکنولوژی که در اختیار دارد، رصد می‌کند و می بیند. دشمن به این توانمندی‌ها واقف است و اگر قدرت دفاعی مان بالا نبود و دشمن هراسی از این قدرت دفاعی نداشت، یک شب هم برای هجوم به ما صبر نمی‌کرد.

نقاطی که برای رزمایش‌ها انتخاب می‌کنیم، نقاط حساسی است که می‌خواهیم به دشمن بفهمانیم که مسئول امنیت منطقه ما هستیم و شما آمریکایی‌ها و هم پیمانان‌تان از آن طرف کره زمین به این سر دنیا می‌آیید که چه کار کنید! ما این حق را به کشورهای منطقه می‌دهیم که خودشان از امنیت شان دفاع کنند، ولی این حق را نمی‌دهیم که سر پلی از سرزمین خود را در اختیار دشمن علی الخصوص دشمن کل جهان اسلام مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دهند.

چرا ایران همواره مخالف حضور آمریکا در منطقه غرب آسیاست؟

حضور آمریکا در این منطقه یک حضور نامشروع است، ایجاد پایگاه نظامی در منطقه‌ای که مربوط به کشورهای جهان اسلام است و نزدیک به مرزهای ماست، یک حضور نامشروع است.

آمریکا در این منطقه چه می‌خواهد؟ ما وقتی رزمایش انجام می‌دهیم، می‌خواهیم امنیت آبراه‌های بین المللی را تامین کنیم و داریم تامین می‌کنیم. اگر ناو ما در دریای سرخ، در اقیانوس اطلس جنوبی و شمالی حضور پیدا می‌کند، نه با هدف تجاوز بلکه برای ایجاد امنیت است و دقیقاً برخلاف راهبرد آمریکایی‌هاست که برای ایجاد امنیت نمی آیند، بلکه برای ایجاد ناامنی می‌آیند، برای چپاول، غارتگری و برای به هم ریختن منطقه می آیند. این حضور، حضور نامشروع است. اگر هر کشوری در هر جای دنیا بخواهد امنیت برقرار کند، خوب است؛ ولی آیا آمریکایی‌ها در منطقه امنیت برقرار کردند!؟ یک روز را در تاریخ نام ببرند که ما این یک روز امنیت را برقرار کردیم! هر کجا رفتند، آشوب به پاک کردند. افغانستان را ببینید، ده‌ها هزار نفر زیر چکمه آمریکایی‌ها کشته شدند، مظلوم، محروم، کودک، زن، پیرزن، پیرمرد، جوان و پیر چه جرمی مرتکب شده بودند که این بلا باید توسط آمریکایی‌ها سرشان بیاید!؟

آمریکا برای کمک به مردم به سوریه نرفت، رفت تا به داعش کمک کند. مردم زیر دست و پای داعشی ها سر بریده می‌شدند، شکم‌هایشان دریده می‌شد، آمریکایی‌ها هم پول و هم تجهیزات و امکانات و اطلاعات به داعش می‌دادند. آیا در عراق کم قتل عام کردند!؟ آیا به اندازه یک عدس به مردم یمن کمک کردند!؟ یا اینکه مرتب تجهیزات، امکانات و اطلاعات برای له کردن مردم یمن در اختیار رژیم سعودی و امارات قرار می‌دادند. مردم فلسطین زیر چکمه‌های اسرائیل اشغالگر له شدند، آمریکا به چه کسی کمک کرد!؟ آیا به مردم کمک کرد یا رژیم اشغالگر قدس!؟ آمریکا هر کجا بود، عامل فتنه بود. هر کجا حضور پیدا کرد، آنجا ناامنی ایجاد شد.

ایران چرا در سوریه حضور پیدا کرد؟

حضور مستشاری ما در سوریه برای ایجاد امنیت و برای دفاع از مردم سوریه بوده است و نرفتیم که ناامنی ایجاد کنیم. شما هیچ رد پایی از جمهوری اسلامی در هیچ کجای دنیا برای ناامنی نمی‌بینید و هر کجا بوده برای امنیت، دفاع از مردم و دفاع از مظلوم بوده است و آمریکا دقیقاً نقطه مقابل ماست. آمریکا هر کجا ورود پیدا کرده نا امنی ایجاد شده است و ما به همین دلیل می‌گوییم بالاترین سطح انتقام خون شهید سلیمانی، خروج آمریکایی‌ها از منطقه است، تا این منطقه روی آرامش و امنیت را به خود ببیند.

در سالهای اخیر شاهد برقراری رسمی ارتباطات بین برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی هستیم آیا این روابط می‌تواند برای آنها امنیت به همراه داشته باشد؟

تا زمانی که آمریکایی‌ها در این منطقه هستند ناامنی خواهد بود، چرا که کانون ناامنی جهان امروز آمریکا است. حالا یک رژیمی مثل رژیم بحرین و رژیم امارات می‌آیند پیمان می‌بندند که علاوه بر حضور نامشروع آمریکا که ناامن کننده کل جهان است، یک جوری هم ردپا به رژیم اشغالگر قدس بدهند. آیا واقعاً حضور اسرائیل در منطقه برای این کشورها امنیت می‌آورد و یا ناامنی را افزایش می‌دهد!؟ این حضور هم برای جمهوری اسلامی و هم برای همه ملت‌های منطقه غیر قابل تحمل است؛ چون مردم امنیت می‌خواهند، جمهوری اسلامی هم به فکر ایجاد امنیت است، به فکر ایجاد جنگ و ناامنی نیست.

اگر جمهوری اسلامی در دریا حضور پیدا می‌کند برای این است که به کشتی‌ها تجاوز نشود، آبراه‌ها امنیت داشته باشند. در خشکی حضور پیدا می‌کند، به همین دلیل است. هر جا سلاح ضد هوایی مستقر می‌کند، برای امنیت است. بله جایی که به ما حمله شود، به هیچکدام از این دشمنان رحم نخواهیم کرد. بارها گفتیم ما هیچ وقت آغازکننده یک جنگ نبودیم و نیستیم و دنبال اشغالگری هم نیستیم. اصلاً راهبرد جمهوری اسلامی اشغالگری و اشغال سرزمین نیست، ولی به دشمنان خود تو دهنی محکمی می‌زند.

در صحبت‌هایتان به افغانستان، یمن و خیلی از کشورهای دیگر اشاره کردید. آمریکایی‌ها اخیراً یک پیامی هم به سعودی‌ها دادند و آن هم این است که بهتر است قضیه یمن را با مذاکره حل کنند؛ آیا فهمیدند که دیگر نمی‌توانند با تجهیزاتشان کاری از پیش ببرند؟

شما این جنگ تمام عیار علیه یمن را شکست‌خورده ببینید و ملت یمن را پیروز قطعی بدانید و این نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. اگر آمریکا می‌خواست به این فتنه پایان دهد باید همان سال اول این حرف را می‌زد و پس از شکست و رسوایی، برای حفظ آبروی خود این حرف را می‌زند.

با توجه به اتفاقاتی که در یمن و افغانستان افتاد و پیامی که آمریکایی‌ها به صهیونیست‌ها دادند، چه پیامی می‌تواند برای متحدین آمریکا در تمام دنیا داشته باشد؟

بخشی از متحدین آمریکا همان تفکر آمریکا را دارند اما با زور و قدرت کمتر. آنها باید اول سر عقل بیایند و بعد این پیام را بگیرند. اول باید روحیه استکبار گری و زورگویی خودشان را کنار بگذارند. به لحاظ تفکر شیطانی، ما فرانسه و انگلیس را با آمریکا یکی می‌بینیم، منتها آن شیطان بزرگ است و این‌ها شیاطین هستند.

امام اسم خوبی روی آمریکا گذاشت "شیطان بزرگ" و شیطان بزرگ یعنی یک شیطان و شیطان‌های کوچک‌تر مثل انگلیس و فرانسه وجود دارند. اول باید این شیطنت را کنار بگذارند و سر عقل بیایند. گاهی اوقات اینها با شیطنت خود آمریکا را به مهلکه می‌برند، خیلی از صحنه‌ها انگلیس بسترساز به هلاکت افتادن آمریکا بوده است، چون مسئولین آمریکا بسیار احمق هستند.

شیطان‌هایی که در انگلیس هستند بسیار زیرک و لاشخورند، آمریکا را جلو می‌اندازند، اگر بهره‌ای داشت مثل لاشخور می‌خورند و اگر نداشت، مخفی می‌شوند. به لحاظ تفکر، فاصله‌ای بین انگلیس، فرانسه و آمریکا وجود ندارد. یکسری کشورها هم زیر سلطه هستند و پیام را به این کشورهای زیر سلطه باید بدهیم و بگوییم شما هم مثل مردم متدین، متعهد و قدرتمند ایران اگر مقابل استکبار بایستید حتماً به پیروزی می‌رسید و از زیر سلطه بیرون می آیید، به دنبال آمریکا نروید.

در طول ۴۳ سال گذشته آمریکا به لحاظ مادی بالای قله بوده و هر روز که از انقلاب اسلامی گذشته، چند صد متر از قله پایین آمده و الان نزدیک دره است. آیا رفتن به دنبال آمریکایی که در حال سقوط به دره است، کار عاقلانه‌ای ست!؟ طبیعی است که باید آمریکا را رها کنید. آمریکا در حال طی کردن شیب نزولی است. هیچ دستاوردی که نداشته هیچ، بلکه حیثیت خود را هم از دست داده است. در طول دهه‌های اخیر کدام کشور قدرتمند که ادعای قدرتمندی دارد، یک فشنگ کلاشینکف مستقیماً به آمریکا شلیک کرده است؛ ولی جمهوری اسلامی در عین الاسد چه بلایی سر آمریکا آورد، بگذریم که آنها با گفتن سردرد قضیه را تمام کردند، ولی ابهت آمریکا مثل بادکنکی که بترکد در پایگاه عین الاسد ترکید و از بین رفت.

دنیا فهمید که ادعای ایجاد امنیت برای آسمان عربستان توسط آمریکا که حتی در مقابل نیروی مردمی یمن که تجهیزات بسیار اندکی دارد، پاسخگو نیست و نمی‌تواند امنیت این کشور را در مقابل یک پهپاد یمنی تامین کند، چطور آویزان این کشور می‌شوی که امنیت تو را تامین کند!؟ امروز آمریکا نتوانست امنیت خود را در عین الاسد تامین بکند، تو می‌خواهی امنیت کشورت را تامین کند! این کمال بی عقلی است. این‌ها باید این درس را بگیرند و از آمریکا دل بکنند و آمریکایی که مسیر سقوط را می‌پیماید را رها کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار