کد خبر: 1070330
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تلاش تعدادی ناشناس برای ایجاد آشوب در تجمع مردم اصفهان

پس از ۱۶ شبانه روز تحصن کشاورزان اصفهانی در اعتراض به تنش‌های آبی که روز پنج شنبه با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت، دیروز جمعی از افراد ناشناس و غیر کشاورز، کوشیدند با آتش زدن چادر‌های کشاورزان اصفهانی، این مطالبه صنفی را به صحنه اغتشاش و درگیری با مأموران انتظامی تبدیل کنند.
حال و هوای اصفهان روز جمعه ۵ آذر در حالی که بامداد پنج شنبه کشاورزان چادر‌های خود را از بستر زاینده‌رود برچیده بودند، پس از چندین روز اعتراض آرام، با تلاش برخی افراد دچار التهاب شد.
کشاورزان اصفهان پس از ۱۶ شبانه روز تحصن و برپایی چادر، از صبح روز پنج شنبه با قرائت بیانیه‌ای در قالب توافقنامه‌ای، به تجمع خود پایان دادند و بستر رودخانه زاینده‌رود را ترک و اعلام کردند به توافقنامه پایبند خواهند بود. نمایندگان صنف کشاورزان و مسئولان استانی توافق کردند کمیته‌ای متشکل از استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزان برای پیگیری امور مربوط به کشاورزان داخل استان از جمله مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی، شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود با دستور استاندار تشکیل و گزارش‌ها به صورت مستمر به استاندار ارائه شود. پیش از این توافقنامه رئیس‌جمهور در بیستم آبان ماه در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان دستور داد کارگروه زاینده‌رود احیا شود و معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد با فوریت موضوع آب زاینده‌رود را بررسی و راهکار‌های خروج از این شرایط را اعلام کنند.
پس از آنکه مطالبه گری آرام کشاورزان سرانجام به همگرایی مردم نصف جهان برای احیای زاینده‌رود رسید و جمعه گذشته ۲۸ آبان قاب بی نظیری از همدلی و متانت در حافظه تاریخ ثبت شد، دیروز، اما به دنبال انتشار فراخوان‌هایی از سوی برخی عناصر مشکوک و نزدیک به ضدانقلاب در شبکه‌های مجازی با وجود اینکه کشاورزان پایان تجمع خود را طبق توافق شورای میرآب شرق و غرب اصفهان با مسئولان مبنی بر «رهاسازی ۵۰ میلیون متر مکعب آب» به طور رسمی اعلام کرده بودند، جمعیتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در بستر زاینده‌رود تجمع کردند.
این رخداد که در ساعات نخستین صبح جمعه به وقوع پیوست در ابتدا آرام و بی حاشیه بود و مردم با سردادن شعار‌هایی بار دیگر احیای زاینده‌رود را خواستار شدند؛ اما به تدریج با نمود برخی تحرک‌ها فضای این مطالبه‌گری به حق، ملتهب شد.
در این میان برخی افراد که هیچ شباهتی به کشاورزان نداشتند با حضوری مشکوک و تحریک‌کننده سعی در ایجاد التهاب در بستر زاینده‌رود داشتند.
پس از تحرک این افراد و ایجاد التهاب چند صد نفره، پلیس برای متفرق کردن جمعیت ناچار به مداخله شد. جمعیت مستقر در بستر زاینده‌رود که ابتدا در حوالی پل خواجو بود پس از اقدام پلیس برای متفرق کردن، به تدریج و طی چند مرحله به سمت پل فردوسی و سپس سی و سه پل حرکت کرد. در این میان برخی افراد از میان جمعیت به سمت نیرو‌های امنیتی و پلیس سنگ پرتاب کردند و در برخی مسیر‌های همجوار نیز درگیری‌های لفظی با مأموران مشاهده شد که با خویشتن داری مأموران ناجا همراه شد و جمعیت معترضان از بستر زاینده‌رود به سمت برخی خیابان‌های همجوار حرکت کرد. گفته می‌شود در میان تحریک‌کنندگان چند نفر از عناصر مشکوک شناسایی و بازداشت شده‌اند. در این میان برخی شبکه‌های اجتماعی و فعالان نزدیک به ضدانقلاب با انتشار فیلم‌هایی که مربوط به سال‌های گذشته به‌ویژه آبان ۹۸ است قصد داشتند تجمع دیروز مردم اصفهان را بیش از آنچه مشاهده می‌شود تنش زا توصیف کنند.
واقعیت آتش زدن چادر‌های کشاورزان اصفهانی
بنابر تصاویر ضبط شده از بستر زاینده‌رود، دو فرد ناشناس و غیر کشاورز پیش از ورود مأموران ناجا چادر‌های کشاورزان را به آتش کشیدند. بر اساس مستندات موجود، دو نفر که خود را با عنوان کشاورز جا زده بودند، پیش از ورود مأموران از پشت وارد چادر‌ها شده و پس از آتش زدن آن‌ها متواری می‌شوند. پس از این ماجرا مأموران یگان ویژه ناجا وارد صحنه شدند و ضمن مدیریت فضای بستر رودخانه، هیچ برخوردی با افراد حاضر در محل نکردند. با انتشار این تصاویر دست افراد پشت پرده‌ای که می‌خواستند اعتراض صنفی کشاورزان را به اغتشاش و آشوب بکشانند رو شده و چهره واقعی آنان مشخص گردید. کشاورزان و مردم خواهان اقدامات جدی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی و دستگیری این افراد شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار