کد خبر: 1070323
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بیش از ۴۰ پروژه بزرگ فناور دانشجویان در بخش‌های مختلف نفت و گاز، کشاورزی و خدمات با حمایت بسیج عملیاتی شده‌است. بیشتر این پروژه‌ها از سوی نخبگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شده و معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور از حمایت این نهاد نسبت به ابتکارات دانشجویان فنی و حرفه‌ای خبر داد.
علیرضا سزاوار

بیش از ۴۰ پروژه بزرگ فناور دانشجویان در بخش‌های مختلف نفت و گاز، کشاورزی و خدمات با حمایت بسیج عملیاتی شده‌است. بیشتر این پروژه‌ها از سوی نخبگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شده و معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور از حمایت این نهاد نسبت به ابتکارات دانشجویان فنی و حرفه‌ای خبر داد.
برخی دانشگاه‌ها در رشته‌های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می‌کنند، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مطالعه بازار کار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه، همچنین حذف رشته‌های منسوخ، بازنگری و به روز‌رسانی ۸۸ سرفصل‌های درسی، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و تغییر عناوین رشته‌های کارشناسی به مهندسی حرفه‌ای، آمار ثبت‌نام پذیرش دانشجویان امسال را به بیش از ۸۵ هزار نفر رسانده‌است.
همکاری دانشجویان و بسیج در ۸۷ پروژه بزرگ فناور
سال گذشته هم مجوز بزرگ‌ترین کانون نوآوری کشور برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای صادر شد. این کانون‌ها در واقع مجتمع علمی و نوآوری هستند که همه مراکز رشد یک استان می‌توانند زیر نظر آن قرار بگیرند و به این ترتیب اعتبارات خوبی به پژوهشگران استان خواهد رسید. در همین راستا سازمان علمی و پژوهشی بسیج امسال شروع به سرمایه‌گذاری بر نخبگان دانشگاه فنی حرفه‌ای کرده‌است. یکی از پروژه‌هایی که با کمک بسیج و توانمندی دانشجویان فنی و حرفه‌ای به انجام رسید، راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای کشور، شامل ۱۴ نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی و ۱۰ نیروگاه خورشیدی ۱۰ کیلوواتی بود.
بر اساس مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌های دولتی الزاماً باید تا ۲۰ درصد از برق مصرفی خودشان را با احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر مانند نیروگاه خورشیدی تأمین نمایند و برق تولید‌شده از این محل قابلیت فروش به شرکت‌های توزیع برق را ندارد، بنابراین دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مراکز آموزشی زیر مجموعه خود تا کنون توانسته بخش مهمی از این امر را محقق کند. در حال حاضر۸۷ پروژه بزرگ فناور، طرح پژوهشی و اختراع نخبگان دانشگاه فنی وحرفه‌ای با حمایت بسیج علمی در حال اجراست.
حمایت بسیج از صاحبان ایده
رئیس مرکز علمی پژوهشی بسیج غرب کشور در این خصوص به مهر گفت: از جامعه علمی نخبگان استان که صاحب ایده و خلاقیت هستند، درخواست می‌کنیم طرح‌های خود را در راستای حل مسائل توسعه استان به رده‌های بسیج در مرکز استان و سطح شهرستان‌ها ارسال کنند که بتوانیم از این طرح‌ها حمایت به عمل آوریم. بخش اول حمایت‌های مالی است که به صورت بلاعوض به اختراعات پژوهش‌های کاربردی اختصاص دارد، همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه و کم‌بهره نیز در این راستا در نظر گرفته شده‌است.
محمود علیپور اضافه کرد: در بخش تجاری‌سازی و بازاریابی نیز در بسیج شرکتی تشکیل شده که در مقیاس بالا حمایت‌های خود را از افرادی که صاحب ایده هستند و می‌توانند در عرصه مسائل و مشکلاتی که در سطح کشور و در سطح استان است، تلاش کنند انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: واحد‌های فناور هم به مدت دو سال فضای رایگان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که این واحد‌های فناور دانش بنیان شوند. بسیاری از نخبگان به دلیل اینکه مسائل و مشکلات مالی داشتند و نمی‌توانستند از تسهیلات کم‌بهره برخوردار شوند، خوشبختانه شرایط خوبی هم اکنون در بسیج علمی استان برای حمایت از این اقشار فراهم شده‌است.
علیپور تصریح کرد: در مرکز رشد شهید شهریاری بسیج یکی از مراکز رشد در استان است که در این مرکز بیش از ۴۰ پروژه فناور دانشجویان در بخش‌های مختلف نفت و گاز، کشاورزی، خدماتی، عملیاتی شده‌است.
حل‌کنندگان مشکلات کشور را شناسایی می‌کنیم
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور هم در بازدید از اندیشکده و نمایشگاه دائمی دستاورد‌های دانشگاهیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ابتکارات و اقدامات دانشگاهیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای مورد حمایت قرار گرفته و ارتباط حداکثری با صنعت ایجاد می‌شود.
وحید آرایی اظهار کرد: اقدامات اساتید بسیجی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جهت اختراعات و نوآوری‌های حوزه‌های موردنیاز صنعت ستودنی است. این سازمان در مسیر مسئله‌محوری و حل مشکلات کشور حرکت می‌کند.
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید با اشاره به رسالت و هدف دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: باید بستری فراهم شود تا ابتکارات و اقدامات دانشگاهیان این دانشگاه مورد حمایت قرار گرفته و ارتباط حداکثری با صنعت ایجاد شود. مجموعه سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج اساتید کشور با نگاه علمی و مسئله‌محور از اقدامات دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان حمایت همه‌جانبه خواهد داشت.
او عملکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای به لحاظ اشتغال را جزو برترین‌های کشور دانست و گفت: باید قدردان این مجموعه دانشگاهی بود و نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کرد. معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور افزود: استاد و دانشجو باید مسائل و مشکلات کشور را در سطوح ملی و استانی احصا و شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.
برای همه دانشجویان برنامه عملیاتی داریم
هدف از برگزاری نمایشگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هفته نخست آذر، معرفی و شناساندن توانمندی‌های دانشگاهیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و بالا بردن حس اعتماد و خودباوری است و اینکه می‌توان با اتکا به خود و دانش کسب‌شده کارآفرین بود و در رشد و پیشرفت خود و دیگران از این طریق گام‌های مثبتی برداشت.
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی هم در این زمینه به خبرگزاری بسیج گفت: راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی توسط بسیج دانشجویی و حمایت از آن‌ها طی دو سال اخیر با قوت ادامه داشته و خوشبختانه اکنون مسیر فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی به یک جریان تبدیل شده و دستاورد‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف به ماندگار گذاشته‌اند.
حامد اقبالی افزود: مراکز تحقیقات و پژوهش بسیج دانشجویی برای همه دانشجویان برنامه عملیاتی دارند و مهم‌ترین هدف در این راستا توانمندسازی است و این امروز یکی از اولویت‌های مهم کشور است. گفتنی است گروه جهادی در بسیج دانشجویی علاوه بر فعالیت در عرصه‌های سازندگی، بهداشت و درمان، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه جهاد علمی و جهاد تبیین نیز نقش‌آفرین هستند. یکی از اقدامات مهم بسیج دانشجویی در مناطق کم‌برخوردار ارائه خدمات آموزشی به بازماندگان از تحصیل است که ۱۰ گروه جهادی به استعداد ۲۰۰ جهادگر بسیجی در این راستا سازماندهی شدند و نقش‌آفرینی می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار