کد خبر: 1070315
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
هیئت مذاکره‌کننده ایرانی پیش از مذاکرات هسته‌ای، جمع‌بندی نهایی خود را اعلام کرد
دو روز دیگـر هفتمیـن دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ شروع می‌شود، هیئت ایرانی به جمع‌بندی نهایی برای حضور در میز مذاکرات وین رسیده و آنگونه که مقامات ایرانی گفته‌اند هیئت مذاکره‌کننده بسیار جدی و برای لغو تحریم‌ها به وین می‌رود. امریکا هم مجدداً مدعی شده اگر ایران با آژانس اتمی همکاری نکند، شورای حکام نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.

دو روز دیگـر هفتمیـن دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ شروع می‌شود، هیئت ایرانی به جمع‌بندی نهایی برای حضور در میز مذاکرات وین رسیده و آنگونه که مقامات ایرانی گفته‌اند هیئت مذاکره‌کننده بسیار جدی و برای لغو تحریم‌ها به وین می‌رود. امریکا هم مجدداً مدعی شده اگر ایران با آژانس اتمی همکاری نکند، شورای حکام نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.
در حالی که در روز‌های اخیر مقامات امریکایی و اروپایی با اتهام‌زنی‌های مکرر به ایران، پالس‌های منفی به مذاکرات وین ارسال و روند گفتگو‌ها را با چالش جدی مواجه کرده‌اند، هیئت ایرانی بر پیگیری خواسته‌هایش در میز مذاکرات اصرار دارد. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز پنج شنبه در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری از سوی دولت امریکا گفت: «لغو تمام تحریم‌های مربوط به برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده ذیل چارچوب کمپین «فشار حداکثری»، شرط لازم برای موفقیت مذاکرات است.» باقری تأکید کرد: «درخواست برای تضمین از طرف دیگر برای خارج نشدن از توافق، اعمال نکردن تحریم‌های جدید و بازنگرداندن یا خودداری از اعمال مجدد تحریم‌های قبلی با این هدف دنبال می‌شود که این احتمال خنثی شود که هرج‌ومرج سیاسی در ایالات متحده بر رفتار‌های بین‌المللی این کشور تأثیر بگذارد.» باقری همچنین تأکید کرد: «متأسفانه، سیاست شکست‌خورده دنبال کردن کمپین فشار حداکثری که در دولت ترامپ شروع شد، همچنان در دستورکار دولت بایدن است». او در ادامه گفت: «رئیس‌جمهور بایدن باید به‌منظور خلاص کردن خود از آنچه ما به‌عنوان سردرگمی سیاسی و دنبال کردن سیاست‌های شکست‌خورده و غیر انسانی دولت ترامپ می‌بینیم، تحریم‌ها را لغو کند.» سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم دیروز با بیان اینکه تمامی تحریم‌های امریکا باید به صورت یکجا، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های عینی برداشته شود، گفت که همه تمرکز ایران و ۱+۴، در مذاکرات وین بر رفع این تحریم‌هاست. خطیب‌زاده در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، درباره دور جدید مذاکرات در وین بین ایران و گروه ۱+۴ اظهار داشت: «مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ماه‌ها پیش عنوان شده و دولت جدید هم بدون هیچ‌گونه لکنتی مواضع خودش را اعلام کرده است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «تمامی تحریم‌های امریکا باید به صورت یکجا، مؤثر و قابل‌راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های عینی برداشته شود.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می‌یابد و خواهان توافق خوب و قابل‌راستی‌آزمایی است، گفت: «غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید.» وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرد: «اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکانپذیر است.» امیرعبداللهیان تأکید کرد: «باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که امریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد، دوباره از برجام خارج نخواهد شد.» بورل هم دیروز در توئیتی درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «بازگرداندن برجام به مسیر اصلی بیش از همیشه ضروری است.»
مقامات تهران بار‌ها اعلام کرده‌اند که اگر امریکا در بازگشت به برجام جدی است برای نشان دادن حسن نیت خود باید همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و پس از آن تهران نیز با راستی‌آزمایی به تعهداتش در توافق هسته‌ای باز خواهد گشت. این درحالی است که امریکایی‌ها به‌رغم ادعای ظاهری برای بازگشت به برجام، در عمل خلاف این ادعا را اثبات کرده‌اند و در ماه‌های اخیر اتهاماتی را علیه ایران وارد کرده‌اند که می‌تواند راه رسیدن به توافق احتمالی را با چالش مواجه کند. مقامات واشنگتن با این ادعا که توسعه برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده است و این موضوع می‌تواند بازگشت به برجام را از بین ببرد، درصددند توپ را به زمین ایران انداخته و هرگونه شکست در مذاکرات هسته‌ای را به گردن تهران بیندازند. هرچند هیئت ایرانی بر لغو همه تحریم‌ها در مذاکرات آتی اصرار دارد، اما امریکایی‌ها گفته‌اند که اگر توافق هم حاصل شود باز هم تحریم‌های غیرهسته‌ای کماکان باقی خواهند ماند. برای خروج مجدد دولت امریکا از برجام، ایران دنبال گرفتن تضمین است، اما دولت امریکا زیر بار این تعهدات نمی‌رود و به گفته مخالفان برجام در داخل امریکا، تهران نباید به توافق طولانی مدت با واشنگتن امیدوار باشد چرا که دولت آینده امریکا می‌تواند به راحتی از این توافق خارج شود.
روز دو شنبه هفتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، برگزار می‌شود و هماهنگی‌های طرفین برای رسیدن به توافق احتمالی در جریان است. در همین راستا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی اعلام کرد: «نشست‌های غیررسمی مشارکت‌کنندگان در برجام در قالب‌های مختلف به منظور آمادگی برای از سرگیری مذاکرات وین، شنبه و یک شنبه در پایتخت اتریش آغاز می‌شود.» به گفته مقامات روسی و ایرانی حدود ۹۰ درصد اختلافات بین تهران و واشنگتن حل شده است، اما برخی اختلافات کلیدی باقی مانده که روند رسیدن به توافق را مختل کرده است. امریکا سعی دارد بند‌های جدیدی را در توافق احتمالی بگنجاند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز دربر گیرد، اما تهران بار‌ها گفته که برنامه موشکی خط قرمز است و بر سر این موضوع گفتگو نخواهد کرد.
لفاظی مجدد امریکا
در آستانه مذاکرات وین، امریکایی‌ها باز هم به لفاظی‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهند. لوئیز بونو، نماینده امریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنج شنبه ایران را به همکاری نکردن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم و تهدید کرد چنانچه این روال ادامه داشته باشد، شورای حکام آژانس برای رسیدگی به این بحران نشست فوق‌العاده تشکیل خواهد داد. به گزارش فارس، لوئیز بونو با صدور بیانیه‌ای از اقدام ایران در توقف اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده و گفته است: «این اقدام بر توانایی آژانس برای ارائه ضمانت‌های لازم در خصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران اثر منفی می‌گذارد.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما همچنین از تصمیم ایران در توقف اجرای کد ۱/۳ بر خلاف تعهدات حقوقی‌اش نگران هستیم. بار دیگر امروز تأکید می‌کنیم که کد اصلاحی ۱/۳ از لحاظ حقوقی برای ایران الزام‌آور است و این کد را نمی‌توان به صورت یکجانبه اصلاح یا تعلیق کرد.» ادعای امریکایی‌ها پس از آن مطرح می‌شود که رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر به تهران مدعی شد که رایزنی‌هایش با مقامات ایرانی برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده نتیجه‌ای نداشت. این درحالی است که مقامات ایرانی بار‌ها گفته‌اند که به همکاری با آژانس ادامه می‌دهند، اما امریکایی‌ها با موج‌سواری روی گزارش‌های آژانس تلاش می‌کنند فشار‌های جهانی علیه ایران را افزایش دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار