کد خبر: 1070023
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفت که رافائل گروسی اقرار کرده است هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفت که رافائل گروسی اقرار کرده است هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است. سخنگوی وزارت خارجه هم گفته که امریکا با تحریف راه به جایی نمی‌برد و تصمیمات عاقلانه، نظیر پایان دادن به شکست حداکثری، شاید نتیجه‌بخش باشد.

درحالی که هفته آینده مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار می‌شود، رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو شنبه شب وارد تهران شد و با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار و گفتگو با گروسی در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت و گفت که گفتگو‌هایی را درباره مسائل موجود و توسعه همکاری‌ها در دستور کار قرار دادیم.
به گزارش فارس، وی افزود: «نکته حائز اهمیتی که برای ما و آژانس مطرح است این است که مسائل فیمابین ایران و آژانس مسائل فنی است و مسائل سیاسی و نفوذ‌های توطئه‌آمیزی را که دشمنان ایران در مسیر پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند، مدنظر ندارد و از آن تأثیر نخواهد داشت.» وی خاطرنشان کرد: «آقای گروسی امروز چندین بار گفت که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است.» اسلامی تصریح کرد: «ایران در برنامه هسته‌ای خودش مصمم است و تأثیرات برنامه هسته‌ای ایران که در زندگی مردم می‌توانیم همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره برداری قرار دهیم در دستورکار ماست که آژانس به ایران در این راستا کمک خواهد کرد.»
گروسی هم گفت‌وگوی دیروز با رئیس سازمان انرژی اتمی را فشرده خواند و گفت: «دنبال این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه‌گیری مثبتی برسیم. امروز با آقاى اسلامى در مورد موضوعات مختلفى صحبت کردیم از جمله اینکه چشم‌انداز برنامه هسته‌اى به سمتى برود که با توجه به تغییرات اقلیمی به سمت تولید انرژى‌هاى پاک برویم. همچنین سرسختانه تلاش مى‌کنیم که نشست امروز نتیجه‌گیرى مثبتى داشته باشد.»
این درحالی است که گروسی در ماه‌های اخیر بار‌ها در همراهی با سیاست‌های غرب، از توسعه برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده تا به این بهانه میزان دسترسی آژانس اتمی به روند برنامه‌های هسته‌ای ایران را افزایش دهد. گروسی همچنین دیروز عصر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

فشار حداکثری شکست خورده
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز سه شنبه در توئیتی با بیان اینکه امریکا همچنان به تولید گزاره‌های جعلی ادامه می‌دهد و برخلاف این کشور، ایران هرگز برجام را ترک نکرد، نوشت: «ایالات متحده با تحریف راه به جایی نمی‌برد.»
به گزارش فارس، خطیب‌زاده با انتشار ویدئویی از نشست روز دو شنبه خود با خبرنگاران نوشت: «ایالات متحده همچنان به تولید گزاره‌های جعلی ادامه می‌دهد. به راه انداختن یک نشست نمایشی برای گرفتن عکس دسته‌جمعی با هدف قالب کردن یک روایت مجعول در مورد «لزوم بازگشت متقابل به برجام، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که برخلاف ایالات متحده، ایران هرگز برجام را ترک نکرد.»
خطیب‌زاده تصریح کرد: «امریکا با تحریف راه به جایی نمی‌برد. تصمیمات عاقلانه، نظیر پایان دادن به شکست حداکثری، شاید نتیجه‌بخش باشد.»
در‌عین‌حال دولت جو بایدن، به‌رغم ادعای ظاهری برای بازگشت به برجام، در عمل اقدامی برای کاهش تحریم‌های علیه ایران برنداشته و کماکان به سیاست فشار حداکثری دولت قبلی این کشور ادامه می‌دهد. این درحالی است که مقامات امریکایی بار‌ها به شکست فشار حداکثری علیه ایران اذعان کرده‌اند و خواهان توافق پایدار با تهران شده‌اند. ایران بار‌ها اعلام کرده که اگر واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای جدی است، برای نشان دادن حسن نیت خود باید همه تحریم‌ها را لغو کند، اما مقامات کاخ سفید مدعی شده‌اند که در صورت توافق احتمالی با تهران، برخی تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

واشنگتن: گام‌های یکجانبه بر نمی‌داریم
دولت امریکا هرچند در ظاهر ژست دیپلماتیک به خود گرفته و از جدیت خود در بازگشت به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ دم می‌زند، اما اظهارات اخیر مقامات این کشور درباره توافقات احتمالی با ایران خلاف این مسئله را ثابت می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه دو شنبه گفت که امریکا برای اطمینان از بازگشت ایران به میز مذاکره، گام‌های یکجانبه بر نخواهد داشت. وی که در کنفرانس خبری وزارت خارجه امریکا صحبت می‌کرد، افزود: «ما خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل اختلاف‌ها با ایران درباره توافق هسته‌ای از جمله تحریم‌ها هستیم.» به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: «نماینده امریکا در امور ایران مذاکرات سازنده‌ای با اسرائیل در خصوص تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای داشت». وی در ادامه گفت: «هدف ما با اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مشترک است.»
پرایس در حالی مدعی تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود که امریکا از بزرگ‌ترین دارندگان زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در جهان به شمار می‌آید، ولی ایران بار‌ها اعلام کرده که قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد و برنامه این کشور صلح آمیز است. در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شود، در روز‌های اخیر مقامات امریکایی پالس‌های منفی به این مذاکرات ارسال کرده‌اند که می‌تواند روند گفتگو‌ها را با چالش جدی مواجه کند. رابرت مالی، مسئول امور ایران در کاخ سفید در هفته‌های اخیر به سرزمین‌های اشغالی و برخی کشور‌های عربی سفر کرد تا بر سر ایران با متحدان واشنگتن گفتگو کند و ادعایی‌هایی را نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. امریکایی‌ها درصددند با تهدید خواندن توسعه برنامه هسته‌ای ایران، فشار‌ها علیه ایران را افزایش داده و هر گونه شکست مذاکرات در وین را به گردن تهران بیندازند. درحالی که ایران گفته که در صورت بازگشت امریکا به برجام و لغو همه تحریم‌ها، به تعهداتش ذیل برجام باز خواهد گشت، دولت امریکا سعی دارد در توافق احتمالی با ایران توافقی جداگانه از سال ۲۰۱۵ امضا کند و بند‌های جدیدی را اضافه کند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود، اما مقامات تهران بار‌ها گفته‌اند که برنامه موشکی تنها جنبه دفاعی دارد و مذاکره بر سر آن انجام نخواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
که رافائل گروسی اقرار کرده است هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و ...
خب مرد حسابی این بابا اینجا یه چیزی میگه شما را گول مالی کنه
برگشت اروپا دوباره شروع میکنه زرزر خودش رو بکنه مثل هزاران بار قبل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار