کد خبر: 1066741
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
‌ سخنگوی سازمان انرژی اتمی هشدار داد

آژانس نباید با انتشار اطلاعات و جزئیات اقدامات فنی ایران پا را فرا‌تر از اختیارات و وظایف خود قرار دهد، اگر این وضعیت ادامه یابد ممکن است اقداماتی برای اصلاح این وضع انجام بدهیم.
بهروز کمالوندی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نشر برخی از اطلاعات هسته‌ای افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر از گاهی گزارشی ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد این گزارش‌ها با این جزئیات نباید صادر شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: گزارش‌ها باید زمانی صادر شود که تحول عمده‌ای پیش آید و یا انحرافی رخ داده باشد، اینکه صرف فعالیت‌های فنی هسته‌ای یک کشور گزارش و منتشر شود، رویه نامیمونی است که متأسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را از مدت‌ها قبل شروع کرده است.
کمالوندی گفت: ما به این موضوع بار‌ها و بار‌ها در شرایط و مقاطع زمانی مختلف اعتراض کرده‌ایم و آخرین بار در بهمن پارسال بود که در یک یادداشت توجیهی کامل به این موضوع پرداختیم که چرا آژانس فعالیت‌های ریز فنی ایران را منتشر می‌کند. استدلال‌های ما مختلف و متکی به اسناد آژانس از جمله اساسنامه آژانس و موافقت‌نامه پادمان با آژانس و مصوبات کنفرانس عمومی است که در یادداشت توضیحی به آن‌ها اشاره کرده ایم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت دو کار عمده را بر عهده دارد، یکی اینکه اطمینان پیدا کند فعالیت‌های کشور عضو صلح آمیز است و انحرافی ندارد، نکته دیگر کمک به اهداف صلح آمیز کشورهاست که متأسفانه آژانس در مواجهه با ایران به نقش دوم خود کمتر عمل کرده و مهندس اسلامی هم در ملاقات اخیر خود با مدیرکل آژانس به این موضوع اشاره و اعتراض کرده است. کمالوندی گفت: ارزش این اطلاعات عمدتاً تجاری است و به این دلیل که فنی است، نباید در اختیار دیگران قرار گیرد، متأسفانه آژانس این موضوع را رعایت نکرده و اطلاعات ارزشمندی را که در دست داشته با جزئیات در اختیار دیگران قرار داده است. وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه شود مشاهده می‌کنیم که مشابه این اتفاق در خصوص دیگر کشور‌های اتفاق نمی‌افتد و گزارش‌ها با این جزئیات در سایت آژانس وجود ندارد، هرچند که دسترسی به این سایت محدود به کشور‌های عضو است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به اتفاق پی در پی انتشار اسناد ایران به نظر می‌رسد که این رویه‌ای است که تحت نفوذ کشور‌های خاص با هدف خاصی در حال انجام است که بخشی از آن ایجاد جنگ روانی است، چون این اطلاعات لزومی بر انتشار ندارد. کمالوندی افزود: از آنجایی که برنامه ایران برای غنی‌سازی به طور کامل شفاف و بدون هیچ نکته انحرافی است، به نظر می‌رسد در جهت خدشه دار کردن این برنامه چنین گزارش‌هایی منتشر می‌شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مواردی وجود داشته که نامه‌های محرمانه ما به مدیرکل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است و وقتی در این سطح رعایت محرمانگی نمی‌شود در مورد بقیه موارد هم قضیه روشن است. وی افزود: متأسفانه انتشار این اطلاعات و در اختیار گذاشتن به غیر، در آژانس به یک رویه تبدیل شده است که باید هر چه زودتر متوقف شود و ما حتما اقداماتی انجام می‌دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار