کد خبر: 1066503
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
با توجه به عدم وجود شركت بزرگ مديريت صادرات در زنجان، تشكيل هلدينگ كشاورزي به همت بخش خصوصي و با حمايت دولت مي‌تواند گام بزرگي در جهت رفع عمده مشكلات اين بخش باشد.
سجاد مرسلي

با توجه به عدم وجود شركت بزرگ مديريت صادرات در زنجان، تشكيل هلدينگ كشاورزي به همت بخش خصوصي و با حمايت دولت مي‌تواند گام بزرگي در جهت رفع عمده مشكلات اين بخش باشد.
علي يگانه‌فرد رئيس اتاق بازرگاني استان زنجان با بيان اينكه تشكيل شركت هلدينگ حوزه كشاورزي، مي‌تواند چاره‌اي براي عمده مشكلات اين حوزه بوده و آنها را رفع كند، گفت: در بسياري از موارد، استان زنجان رتبه نخست و برتر را در توليد محصولات كشاورزي دارد. از سال گذشته نقشه راه تجارت خارجي استان به همت اتاق تدوين شده و چندين جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش‌ خصوصي به موضوع محصولات بخش كشاورزي اختصاص داشته است.
وي افزود: در استان زنجان، شركت بزرگ مديريت صادرات وجود ندارد و هلدينگ كشاورزي بايد شكل گيرد كه در اين زمينه بخش خصوصي با حمايت دولت مي‌تواند ورود كرده و زيرساخت‌ها بايد در اين زمينه آماده باشد. در صورت تشكيل شركت هلدينگ حوزه كشاورزي، عمده مشكلات در اين حوزه حل خواهد شد. همچنين پايانه صادراتي محصولات كشاورزي نيز تأثير به‌سزايي در حل مشكلات اين حوزه به دنبال خواهد داشت.  اين مسئول با بيان اينكه ۶۸ نوع محصول زراعي و ۲۱ نوع محصول باغي و تعداد زيادي از محصولات گياهي در استان زنجان توليد مي‌شود، ادامه داد: توليد برخي از محصولات چون سير و زيتون در استان زنجان يك ظرفيت است ولي استفاده‌اي از آن نشده، اما همدان در بحث توليد سير، شهرك تخصصي ايجاد و اصلاح كشت آن را پيگيري كرده كه ما نيز براي صادرات سير استان بايد در مسير اصلاح كشت آن و توليد بازارپسند حركت كنيم.
رئيس اتاق بازرگاني زنجان با اشاره به اينكه كتاب توانمندي توليدي و صادراتي محصولات كشاورزي استان با همكاري جهادكشاورزي و اتاق تدوين شده است، گفت: عمده مشكل ما نبود پايانه صادراتي محصولات كشاورزي است. علاوه‌ بر آن سم‌ و كود يك موضوع مهم در توليدات محصولات كشاورزي است كه نظارت در اين بخش كم بوده و در مواردي بسياري از محصولات صادر و برگشت خورده، در اين زمينه بايد آزمايشگاه تخصصي باشد تا زنجيره كامل باشد.
يگانه‌فرد تصريح كرد: در ابتدا بايد اصلاح كشت محصول براساس نياز مشتري توليد و سپس پايانه صادراتي با حضور شركت‌هاي مديريت صادرات براي تكميل زنجيره بخش كشاورزي صورت گيرد كه در انبار و سردخانه سورت و بسته‌بندي شود. در رابطه با گندم نيز ظرفيت‌هايي مانند ورود گندم به استان، تبديل آن به آرد و صادرات وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه در مطالعات اوليه شش ماهه و كار كارشناسي در نقشه راه تجارت خارجي ۱۱ هدف در نظر گرفته شده كه در عمده اين اهداف صادراتي، محصولات كشاورزي در سبد صادراتي حضور دارد، يادآور شد: به عنوان مثال در بحث زيتون و سير بازار آن مشخص و نيازهاي آن نيز استخراج شد، به طوري كه ميزان صادرات و واردات و مصرف آن از كشورهاي مختلف و ايران نيز استخراج شده است.  اين مسئول خاطرنشان كرد: در رابطه با تقويت بازارهاي صادراتي استان حضور مؤثر در نمايشگاه‌ها نيز پيش‌بيني شده اما موضوع شيوع ويروس كرونا هيئت‌هاي تجاري و نمايشگاه‌ها را دچار وقفه كرده كه البته نخستين هيئت تجاري از استان قريب به ۱۵ روز ديگر به ارمنستان سفر خواهد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار