کد خبر: 1065927
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان:
نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالان اجتماعی عرصه خانواده به همت مرکز تخصصی خانواده سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین اصفهان،رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: ایجاد شهر خانواده محور، تقویت و تحکیم خانواده و توجه به کارکرد آن در الگوی اسلامی جز مسائل مهمی بوده که شورای ششم به آن توجه ویژه دارد چرا که خانواده مرکز رشد، تربیت و کانون آرامش افراد است.

حجت الاسلام والمسلمین مهروی پور اظهار داشت: محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات شهری و برنامه و سیاست های اجرایی یکی از اولویت های این دوره شورا بوده که اولویت آن مباحث فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در دوره های گذشته به موضوع خانواده پرداخته شده بود اما تصمیم گیری های آن عملیاتی نشد، افزود: ما به عنوان نماینده مردم باید نگاه عملیاتی به این موضوع داشته باشیم و در این راستا از نظرات نخبگان جامعه استفاده کرده تا به اهداف مورد نظر خود برسیم.

وی تصریح کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تاکنون برنامه هایی را در خصوص اهمیت به خانواده اجرا کرده اما برگزاری این برنامه ها کافی نبوده لذا بهتر است برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه ها از نظرات نخبگان نهایت استفاده را ببریم تا در امور مربوطه موفق باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در نظر داریم برنامه ای تدوین کنیم تا نظرات نخبگان حاضر در این جلسه، عملیاتی شود و همچنین بتوانیم از صحبت های آنها برای یک سیاست کلی بهره مند شویم تا این پیشنهادات در شهر اصفهان به مرحله اجرا برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مهروی پور ادامه داد: باید از مسائل حاشیه ای دوری و شهر اصفهان را به شهر دوستدار خانواده تبدیل کنیم تا خانواده همیشه در اولویت مسائل شهری باشد.

خانواده محوری از اهداف اصلی مدیریت شهری است

همچنین در ادامه این نشست عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما در مدیریت شهری باید به خانواده نگاه محوری داشته باشیم و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرزانه کلاهدوزان اظهار داشت: اکنون در شهرداری اقدامات جزیره‌ای درحال انجام بوده و نهاد و گروه هایی وجود دارد که در حال تلاش برای موضوعات خانواده هستند اما بهتر است همه این نهاد ها تبدیل به یک مجموعه شوند.

وی افزود: شهر اصفهان افتخاراتی مانند شهردوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند و شهر خلاق را کسب کرده است که اگر نهادی نیز برای خانواده تشکیل شود می‌تواند همه این موضوعات را زیرمجموعه خود قرار داده و به بهترین شکل آن‌ها را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه خانواده نمونه‌ای از جامعه است که تمامی ارکان را پوشش می‌دهد، ادامه داد: اگر زنان در جامعه توانمند شوند شاهد استحکام بهتر خانواده نیز خواهیم بود اما بهتر است مدیریت شهری نگاهی به تمام اعضای خانواده داشته باشد تا اصفهان به شهری خانواده محور تبدیل شود.

تشکیل وزارت خانواده در کشور ضروری است

در پایان نیز رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی وزشی شهرداری اصفهان گفت: بحث خانواده یکی از مسائل مهمی است که بایستی بین نخبگان و فعالین عرصه خانواده به اجماع نظر برسد.

مسعود مهدویان فر افزود: پنج اولویت در سیاست‌گذاری های اجتماعی و فرهنگی کشور وجود دارد که این سیاست ها شامل اعتیاد، طلاق، فساد و فحشا، حاشیه نشینی و نقاط بحران شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه خانواده بر روی این سیاست ها اثرگذار است، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که شهر اصفهان در مباحث ازدواج و طلاق در وضعیت خوبی قرار ندارد و مدیرکل ثبت احوال در مصاحبه ای اشاره کرد که استان اصفهان پس از استان تهران و فارس بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه اینگونه نشست ها با هدف اجماع نظر در بین نخبگان تشکیل می‌شود، ادامه داد: با توجه به این آمار ما باید نگاه ویژه‌تری به وضعیت ازدواج و طلاق داشته باشیم؛ بیش از 20 دستگاه و نهاد های مدنی در حوزه خانواده دخیل هستند و کار های زیادی را انجام می‌دهند اما این اقدامات کافی نیست و ما باید در بین نخبگان و فعالان اجتماعی به یک اجماع نظر برسیم و اولویت هارا مشخص کنیم.

رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار داشت: ما در حوزه اجتماعی نیازمند سیاست‌گذاری های مسئله محور هستیم زیرا اکنون در کشورهای پیشرفته، وزارت خانواده تشکیل شده است؛ امروز اگر در کشور وزارت خانواده و وزارت ازدواج را تشکیل دهیم بسیاری از مشکلات کشور کم خواهد شد و می‌توانیم به اهداف مورد نظر خود برسیم.

مهدویان فر با بیان اینکه این نشست به درخواست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان و توسط مرکز تخصصی خانواده برگزار شد، گفت: ایجاد همگرایی و طراحی فیزیکی و کالبدی شهر از مواردی است که باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: پردیس خانواده چندین سال است که در برنامه های مدیریت شهری وجود دارد اما به ثمر نرسیده لذا ما باید این موضوع را نیز پیگیری کنیم؛ همچنین باید دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت خانواده در مناطق کم برخوردار راحت تر شود تا شهری خانواده محور را داشته باشیم.

گفتنی است؛ بیش از سی نفر از اساتید دانشگاه، نخبگان و فعالان اجتماعی، کنشگران حوزه خانواده، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها و سازمان های مرتبط با حوزه خانواده از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش، سپاه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه و ... در این نشست هم اندیشی به بیان نظرات و ایده های خود پرداختند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها