کد خبر: 1058557
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲

طرح چالش‌برانگیز صیانت از کاربران در فضای مجازی روز گذشته هم مناقشه‌برانگیز شد. نمایندگان مجلس در یک رأی‌گیری استمزاجی به خروج این طرح از شمول اصل ۸۵ قانون اساسی رأی مثبت دادند، اما همین موضوع در جلسه علنی به دلیل مشارکت نکردن چهار نماینده در رأی‌گیری و به‌رغم بیشتر بودن تعداد موافقان، رأی نیاورد.
پس از حواشی زیاد طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی، در روز‌های گذشته ۲۲ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از رئیس قوه مقننه خواستند که بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» از شمول اصل ۸۵ خارج شود. مجتبی توانگر، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص چرایی این مسئله گفته بود: رأی‌گیری برای بررسی طرح مذکور ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند؛ بنابراین اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت فقط ۱۲۱ رأی آورده است که به نظر می‌رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مسئله و بررسی آن به صورت عادی را دارند. این درخواست نمایندگان روز گذشته در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. ابتدا اعلام شد که نمایندگان به لغو این مصوبه (اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت) رأی داده‌اند، اما مشخص شد این رأی استمزاجی بوده است. آن طور که سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفته است، در جلسه غیرعلنی موضوع رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موافقان و مخالفان این موضوع مطالب خود را مطرح کردند. در نهایت نمایندگان در یک رأی‌گیری استمزاجی با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ موافقت کردند. گفتنی است، رأی استمزاجی وجهه قانونی ندارد؛ در واقع عرفی در مجلس است که بر اساس آن رئیس مجلس می‌تواند در شرایطی و برای پیشبرد بهتر اداره مجلس از آن استفاده کند و برای تأیید نهایی نیاز به رأی‌گیری رسمی است.
در جلسه علنی نمایندگان با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۸ رأی مأخوذه با تقاضا برای «لغو رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵» مخالفت کردند. مطابق برخی خبر‌های غیررسمی چهار نماینده با وجود حضور در جلسه علنی مجلس، در رأی‌گیری مزبور شرکت نکردند و همین موضوع باعث رأی نیاوردن طرح شده است؛ بنابراین در نهایت مطابق آنچه که در مجلس گذشت طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» ذیل اصل ۸۵ باقی ماند. بر این اساس، این طرح به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیونی متشکل از اعضای تعدادی از کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون فرهنگی که خود طراح اصلی آن است، بررسی خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار