نظام دینی و قدرت‌خواهی عرفی
کد خبر: 1054377
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004QI5
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
سرمقاله مدیرمسئول
اکنون که به سمت شروع کار دولت جدید می‌رویم بسیار می‌شنویم که فلان فرد در حال لابی و رایزنی برای مسئولیت است و راه‌های مختلفی را برای دیده شدن طی می‌کند. از سوی دیگر در انتخابات مختلف تنش، دلخوری، احساس تضییع حق و... در بخشی از نخبگان قدرت مشهود و ملموس است
عبدالله گنجی

اکنون که به سمت شروع کار دولت جدید می‌رویم بسیار می‌شنویم که فلان فرد در حال لابی و رایزنی برای مسئولیت است و راه‌های مختلفی را برای دیده شدن طی می‌کند. از سوی دیگر در انتخابات مختلف تنش، دلخوری، احساس تضییع حق و... در بخشی از نخبگان قدرت مشهود و ملموس است. ممکن است عواملی مانند اشکال در قانون، خطا در اطلاعات ورودی یا فهم ناظر و... در ایجاد اجحاف مؤثر باشد، اما جدال اصلی در ادراک از چیستی نظام سیاسی ماست. درست است که قانون اساسی و قوانین موضوعه و ساختار حکومتی ما دینی بودن ماهیت نظام را گوشزد می‌کند، اما حقیقت این است که جدال اصلی بین «جمهوریخواهی» با «جمهوری اسلامی» است. فهم بخشی از نخبگان از نظام مستقر نظام عرفی است. روش‌های رسیدن به قدرت را همان می‌دانند که در غرب است. باور به چگونگی تحقق دیکتاتوری با همان شاخص‌های نگرشی است که در کتاب‌های غربی آمده است؛ بنابراین شاخص‌های عرفی تفسیر جمهوری اسلامی بسیار ملموس است. وقتی برای عضویت در شورای یک شهر ۸ میلیارد هزینه می‌کنند، وقتی فردی برای ورود به مجلس میلیاردی هزینه می‌کند، وقتی کسی که رد‌صلاحیت می‌شود با جمهوری اسلامی خداحافظی می‌کند یا احیاناً به غرب مهاجرت می‌کند، وقتی کسی شورای نگهبان و حتی رهبری را به جهت‌گیری برای به قدرت رسیدن فلان شخص متهم می‌کند، نشان از فهم عرفی از قدرت است. وقتی لیست جعلی درست می‌کنند که تراز فلان شخص را در حد وزیر نشان دهند، نگاه به مسئولیت در چارچوب نظام دینی نیست. درست است که رأی برای انتخاب‌کنندگان حق است، اما به واسطه دینی بودن حکومت، تکلیف نیز بدان اضافه می‌شود. اما برای ورود به قدرت در نظام دینی حق قابل توجیه نیست. در اینجا تکلیف برجسته می‌شود. مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی قطعاً موهبت الهی است چراکه اختیارات بیشتر می‌تواند منجر به خدمت بیشتر شود، اما کسی که خود را برای رسیدن به این مسئولیت به در و دیوار می‌کوبد یا رأی نمی‌دهد و تحریم می‌کند، نشان از عدم نگاه دینی به حکومت است. قدرت‌طلبی چگونه می‌تواند در نظام دینی حق‌خواهی معنا شود؟ در نگاه دینی عزت در دوری از قدرت است. هر کس نسبت به قدرت بیزارتر باشد هم مورد توفیق الهی است و هم مورد توجه رهبران دینی جامعه است. شخصاً فردی را می‌شناسم که برای مجلس دهم قصد ورود داشت و استعفای خود را تقدیم مسئول مافوق کرده بود. به او اطلاع دادند که با استعفای شما موافقت نشده است، همانجا در میانه خاک و آسفالت سر بر سجده شکر گذاشت که تکلیف از بنده ساقط شده است و فردای قیامت نیز به کوتاهی متهم نخواهم شد. یکی از توفیقات مقام معظم رهبری نیز مسئولیت‌گریزی بود. سال ۱۳۶۰ با دستور امام وارد انتخابات شد. در بهار سال ۱۳۶۸ در جواب سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه پس از اتمام ریاست جمهوری چه خواهی کرد، گفت که ببینم امام چه می‌گوید. اگر بگوید در فلان پاسگاه ژاندارمری در منتها‌الیه شرق کشور مسئول عقیدتی - سیاسی بشوم، همین کار را می‌کنم. طبق باور‌های اعتقادی ما، عزت همین جا نازل می‌شود و توفیق خدمت در تراز رهبری از همین نیت‌ها به وجود می‌آید. اینکه اگر من نباشم رأی نمی‌دهم، می‌تواند مربوط به نظام دینی باشد؟ این همان منشی است که طلحه و زبیر را به رویا‌رویی با امیرالمؤمنین کشاند. امام جامعه صلاح را در اعطای مسئولیت به این دو ندید و آن کردند که تا اسلام پابرجاست بخشی از تاریخ تلخ آن در همین «نه» امیرالمؤمنین نهفته است. رقابت عرفی نیز یکی از محور‌های آسیب‌زای جمهوری اسلامی است. سایه ثروت اگر بر انتخابات افتد، اگر زد و بند و لابی برای قدرت به فرهنگ سیاسی تبدیل شود، طبیعی است که اگر شورای نگهبان بنده را رد کرده است، حتماً به دلیل قدرت‌یابی دیگری بوده است. در دین اسلام و مکتب تشیع و سیره امیرالمؤمنین، مسئولیت اگر منجر به اجرای عدالت و احقاق حقوق تضعیف‌شدگان نباشد از آب بینی بزغاله بی‌ارزش‌تر است. آیا کسی که با ریش و پشم و احتمالاً اثری از جانبازی به دنبال حقوق ۸۰ میلیونی است، کارگزار نظام اسلامی محسوب می‌شود؟ خیر، او بسان نمایندگان کارتل‌های اقتصادی غرب است که با پول و تبلیغات ذهن جامعه را سامان می‌دهند تا از مواهب قدرت برای خود بهره ببرند و به تعبیر مقام معظم رهبری مسئولیت چهار ساله را بسان طعمه بنگرند.
بدون تردید ایجاد بانک‌های خصوصی- و متأسفانه تأیید آن توسط شورای نگهبان – سایه ثروت را بر قدرت و انتخابات ما مستولی کرده و روند قدرت‌خواهی با روش‌های عرفی رو به تزاید است. اگر به نظام مستقر نگاه دینی وجود داشته باشد، فرد برای رسیدن به قدرت تحریک اجتماعی نمی‌کند، با سوار شدن بر مشکلات مردم خود را در میان آنان هل نمی‌دهد تا به زعم خود با فشار اجتماعی حاکمیت را مجاب به پذیرش او کند. بسیاری از خودتکلیف‌گرایی‌ها قطعاً قدرت‌طلبی است که لعاب ارزش‌گرایی بدان می‌مالند. این رویه مسیر جمهوری اسلامی را به سمت عرفی شدن «فرهنگ سیاسی» پیش می‌برد، شرط اینکه جمهوری اسلامی، جمهوری نشود و دو بال اسلامیت و جمهوریت باقی بماند، باور کارگزاران آن به ماهیت حقیقی نظام است. ماهیت حقوقی آن خیلی متفاوت از نظام‌های مرسوم نیست، تفاوت در ماهیت حقیقی و محتوای نظام است که حفظ آن وظیفه همه مدعیان امام است.
باید زشت بودن قدرت‌خواهی به گفتمان نخبگان جامعه تبدیل شود تا خدمت به جای ولع قدرت بنشیند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
asghar
|
Canada
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
با سلام و صبح بخیر . درود بر شما جناب دکتر گنجی با این تحلیلهای سازنده شما .
مرتضی_شهر رودبار زیتون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
0
هر چند با حتی کاندید روحانی و نظامی و لیبرال نما مخالف بودم و هستم اما سید ابراهیم رئیسی با توجه به وعده ی تشکیل دولت فرا جناحی و استفاده از تمام ظرفیت های نیروی انسانی و ... در کشور و جلسه ی مشورتی با سایر کاندید ها بعد از پیروزی خود و حتی تماس دفتر او به برخی افراد سیاسی و ... خود و مهم تر با ابر چالش هایی که در دوره ی سیزدهم ملت و کشور و نظام و به خصوص خود او در مجموعه ی مسئولیت در دولت با آن ها مواجه قطعی خواهد شد و هم چنین سفارش اکید شخص رهبر نظام مبنی بر جلب و جذب حد اکثری آرا ملت یعنی مخالف و منتقد و ممتنع که به دلایلی در انتخابات شرکت نکردند یا رای سفید در صندوق انداختند و یا به غیر رئیسی رای دادند و برای آن حتی پیش شرط هم گذاشتند مبنی بر:
1- قسم حضرت عباس و پیروی از علوم و منش اهل بیت مبنی بر باور و یقین و ایمان و اعتقاد به شیوه ی حکومت اسلامی شیعی و اداره ی کشور بر اساس آموزه های اسلام ناب و دوری از تفریط و افراط و التقاط و عناصر و عوامل ناشی از آن ها
2 - رعایت دقیق مصداق آیه ی شریفه ی بینهم یعنی جذب حداکثری دوست مومن اعم از تمام جریان های سیاسی حتی مخالف و منتقد و ممتنع و دفع حداقلی نیروهای داخلی ولو مخالف و منتقد و جدا سازی آن ها از عناصر و عوامل دشمن به معنای واقعی کلمه و مزدور
3 - باور به اشاره ی مستقیم آیه ی سوره فتح مبنی بر شعار ما می توانیم و عمل جدی به آن و این که کشور ایران سراسر ثروت منابع است و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های موجود و بالقوه و بالفعل در جهت اداره ی کشور و پیش برد اهداف متعالی انقلاب و نظام در راستای اعتلای ملت و کشور و نظام و پاک سازی و سالم سازی فضای عمومی کشور از عناصر و عوامل شیطلانی و ناشی از آن
4 - قسم بینی و بین الهی مبنی بر قول و وعده صادق یعنی یا قولی الکی به ملت داده نشود اما اگر مسئولی در هر رده قولی داد الزاما متعهد به انجام عملی آن باشد تا امید و اعتماد عمومی نسبت به آینده ی و افق روشن به ملت و کشور و نظام بر گردد و فرآیند اداره و تعالی کشور زود تر محقق شود
بر همین 4 پیش شرط قطعا رئیسی سخت تحت فشار است تا هم در چینش کابینه ی واقعا فرا جناحی از او به نیکی یاد شود هم تمرات دولت مردمی که هم مانند دولت رجایی خواهد بود مورد توجه و اقبال همه ملت قرار بگیرد
پس رسانه ها نباید در گیر فضای شیطنت آمیز قرار بگیرند و از حالا بد بینی و به تبع آن نا امیدی را با شایعاتی نظیر کابینه ی افراطی یا دولت افراطی و ... به ملت القا کنند چون واقعیت نداشت و ندارد
مرتضی_شهر رودبار زیتون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
0
با سلام
مدیر مسئول و سر دبیر محترم
با این که تا قبل از انتخابات 1400 طرف دار تصمیم جمعی جریان اصلاحات بودم اما هنوز یک تحول گرا و تحول طلب هستم اما در انتخابات 1400 چون مخالف کاندید روحانی و نظامی و لیبرال نما و .. بودم و صرفا به خاطر آن که رای که حق من در حکومت جمهوری اسلامی است باطل نباشد به امیر حسن قاضی زاده هاشمی رای دادم چون به نظر کاندید مستقل و خوبی بود. در هر صورت در شرایط پیش رو اگر روزنامه ی شما و هم چنین رسانه های تند نما یا واقعا تند از نظر طرف دار ها جریان اصلاحات با مضمون و مشی همین یاد داشت شما فرمان را رو به جلو یعنی جذب حداکثری و دفع حد اقلی پیش ببرند و روشن گری منطقی بنمایند جدا از جلب نظر مخاطب و اعتماد سازی مضاعف به نفع تعالی ملت و کشور و نظام خواهد بود.
روایت اخراجی ها آقای مسعود ده نمکی که خود در جریان مسائل بود و هست هر چند توسط خود نظام سانسور و جلوی افشار راز ها و رمز ها و خیلی از مسائل مبهم دوران دفاع مقدس را گرفت و شاید فقط 10 درصد از ماجرا را توانست روایت کند اما در یاد داشت شما آن جایی که گفتید:
آیا کسی که با ریش و پشم و احتمالاً اثری از جانبازی به دنبال حقوق ۸۰ میلیونی است، کارگزار نظام اسلامی محسوب می‌شود؟ خیر
لطفا هر کجا که در مورد مسائل ارزشی صحبت می کنید دچار ترس و وحشت و خود سانسوری نشوید و واقعیت و حقیقت را همین طور واضح باز تر کنید
باور کنید وصیت نامه ی شهدا آن چیزی نیست که تحت عنوان دین نمایی و مذهب نمایی و ارزش نمایی و انقلابی نمایی و ولایی نمایی و اصول نمایی و فرصت طلبی و منفعت طلبی و میراث خواری و رانت و فساد و تبعیض و ظلم و ستم و سایر رذایل اخلاقی در جامعه ی ارزشی کشور اتفاق افتاده و به اسم امام و انقلاب و نظام و خانواده ی های شهدا و ... اما به کام برخی عنااصر و عوامل خاص که عمدتا از قشر سردار های سپاه و روحانی های سطح بالا دارای قدرت نفوذ بوده و هست!!!
آقای گنجی این مسائل را باز تر کنید
قشر عظیمی از افراد مخالف و منتقد نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران منتظر شنیدن این حقایق و وا کاوی و روشن گری و پیگیری آن مسائل هستند
شما پیش قدم بشوید و آثار مثبت آن را در اعتماد سازی اعتماد از دست رفته ملت بنگرید
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
0
برادر مدیر مسوول
کیفیت از بالا به پایین است نه از پایین به بالا.
تکلیف گرایی از بعدِ انتخابات که شروع نمی شود، قبل از آن هم باید ملاک قرار می گرفت. اصلا معلوم نشد اگرتکالیف درست انجام شده بودند چرا رهبر انقلاب تذکر دادند و معلوم نشد کلا تکلیف از کجا تا کجاست...آیا تا آنجاست که به منافع ما نسابه؟

زمانی امام تکلیفی مشخص کردند، اون زمان بعضی بزرگانی تکلیف احساس کردند بگویند مولوی نبوده ارشادی بوده...تکلیف را با استاندارد دوگانه تعریف کنیم می شود منطق آمریکایی در تعریف حقوق بشر...اگر اون بده که هست این هم بده...اصولگرا باید اصول را درست تعریف و برای همه ساری و جاری بداند...اصول، قبیله و حزب و گروه نمی شناسد. اصول(ثابت و نه سیال) معلوم شود ...تکالیف معلوم خواهد شد.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
0
اقای گنجی تحلیلهای شما ازنظر تیوریک خوبه ولی برای بازنشسته های تامین اجتماعی که هنوزافزایش حقوق فروردین رانگرفته اند ودرهمسان سازی ۹۹ حقوقشان خورده شده فایده ای ندارد
به عمل کاربراید به سخن دانی نیست
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
0
ازحقوق بازنشسته های تامین اجتماعی بنویس کاسه لیسی حدواندازه داره ودرشان مسلمان نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار