کد خبر: 1052284
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به شرایط ویژه این‌دوره از انتخابات، افزایش شعب رأی‌گیری در دستورکار قرار گرفت و پیش بینی ۶۷ هزار شعب کردیم که از این منظر ۲۲ درصد نسبت به انتخابات مجلس و ۷ درصد نسبت به انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری افزایش داشتیم.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز (پنج‌شنبه ۲۷ خرداد) در سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد، طی سخنانی ضمن بیان گزارش اجمالی درباره اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو، گفت: وظیفه شورای نگهبان پاسداری و صیانت از آرای مردم است تا حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان به‌درستی پاسداری شود. علاوه بر اینکه با توجه به شرایط این دوره از انتخابات در ارتباط با سلامت مردم نیز اقداماتی از سوی شورای نگهبان صورت گرفته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری روز گذشته دغدغه‌هایی را مطرح کردند که بسیار به‌جا است و شورای نگهبان نیز در طول یک‌سال گذشته تلاش کرده تا آمادگی لازم را برای فراهم کردن تمامی شرایط برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در ارتباط با موضوع تعرفه‌ها در این‌دوره از انتخابات با توجه به دغدغه‌ای که پیرامون تأمین تعرفه‌ها وجود داشت، ۱۰ درصد بر تعداد تعرفه‌ها افزوده شد تا نگرانی در ارتباط با کمبود تعرفه وجود نداشته باشد و روز جمعه ستاد نظارت بر انتخابات ما به شکل برخط با تمام شعب در تماس است تا اگر مشکلی برای تعرفه‌ها ایجاد شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را مرتفع کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: در بحث سلامت مردم نیز که روز گذشته مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت از همان ابتدا بین کارشناسان ما و دوستان در وزارت کشور بحث‌هایی آغاز شد و در نهایت بحث فاصله‌گذاری‌ها، استفاده بیشتر از فضای باز برای شعب و ضدعفونی کردن شعب مورد تأکید قرار گرفت. هم‌چنین یک نفر ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هر شعبه حضور خواهد داشت ضمن اینکه احراز هویت به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در ارتباط با بحث برگزاری انتخابات در خارج از کشور این توجه را باید داشته باشیم که بخشی از این کار مربوط به کشور برگزارکننده و مقررات آن کشور است که خوشبختانه تلاش گسترده‌ای از سوی وزارت خارجه صورت گرفته تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند آرای خود را به راحتی در صندوق‌ها بیندازند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه این دوره از انتخابات افزایش شعب رأی‌گیری در دستورکار قرار گرفت و پیش بینی ۶۷ هزار شعب صورت گرفت که از این منظر ۲۲ درصد نسبت به انتخابات مجلس و ۷ درصد نسبت به انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری افزایش داشته است.

کدخدایی گفت: ناظرین ما با کوچک‌ترین تخلف برخورد خواهند کرد علاوه بر اینکه ما همچون گذشته از طرق مختلف و گزارش مردمی استفاده می‌کنیم تا اگر تخلفی مشاهده شد به سامانه مردم ناظر ارسال شود تا برخورد قانونی لازم با متخلفین صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با شفافیت نظارت‌ها تدابیری اندیشیده شد تا نامزد‌های مختلف انتخابات می‌توانند بر اثر ترتیباتی که وجود دارد نمایندگانی را در شعب حضور داشته باشند علاوه بر این نمایندگانی از ستاد‌های نامزد‌ها از نزدیک در شورای نگهبان حضور پیدا کرده و از نزدیک بر کار شورای نگهبان نظارت داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت لاریجانی و احمدی‌نژاد گفت: روش اعلام نظر در شورای نگهبان بر اساس اصل ۱۱۵ مستندات در ارتباط با هر فرد مطرح می‌شود و در نهایت هر یک از اعضا رأی خود را نسبت به کاندیدا‌ها می‌دهد. اینکه هر یک از اعضا بر چه اساس به کاندیدا‌ها رأی مثبت یا منفی می‌دهند را بنده به‌جهت اینکه آرا مخفی است بنده نیز نمی‌توانم توضیحی در این رابطه بدهم.

کدخدایی اظهار داشت: اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری ما حکمی را برای بیان این دلایل و مستندات نداریم، اما هر یک از افراد که در خواست کردند دعوت کردیم و در روز‌های گذشته در همین راستا ۴ نفر از کاندیدا‌ها در شورای نگهبان حضور پیدا کردند، هم‌چنین اخیرا دو نفر دیگر از کاندیدا‌ها نیز دعوت شدند تا مطالبی که در پرونده آن‌ها مطرح شده را به آن‌ها منتقل کنیم.

وی گفت: اگر دستگاه‌هایی حس می‌کنند گزارشات خلاف واقع ارسال کردند آن‌ها باید اصلاح کنند، اما این‌طور نیست که مبنای عمل شورای نگهبان یک گزارش خاص نسبت به کاندیدا‌ها باشد و ما گزارش نهاد‌های مختلف را مدنظر قرار می‌دهیم.

کدخدایی درباره اظهارات وزیر اسبق اطلاعات درباره بررسی صلاحیت‌ها در سال ۹۲ گفت: طبق قانون مراجع مختلف باید گزارش‌هایی که در اختیار دارند را به شورای نگهبان ارسال کنند، اما این گزارش‌ها جنبه کارشناسی دارند و اعضای شورای نگهبان باید از صحت این گزارشات اطمینان حاصل کنند.

در ارتباط با این مسئله خود ایشان خوشان تکذیب کرده اند و دو نفر دیگر از اعضای شورای نگهبان که در آن دوره در شورا حضور داشتند نیر این مطالب را تکذیب کردند.

دیروز نیز فیلم آن جلسه را دوباره نگاه کردیم و مشخص شد که ایشان چنین مطلبی را بیان نکرده است و انشاالله در یک زمان مناسب فیلم این جلسه نیز منتشر خواهد شد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار