کد خبر: 1050590
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
یک منبع امنیتی اسرائیلی اعلام کرد از این پس تمامی نگاه‌ها به سوی نتانیاهو معطوف خواهد شد تا از صدور دستور العملی که منجر به افزایش تنش در برهه انتقالی شود، جلوگیری به عمل آید.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: همزمان با موفقیت مذاکرات تشکیل ائتلاف، نهاد‌های امنیتی و نظامی اسرائیل خود را برای وقوع تغییرات حکومتی آماده کرده و طی روز‌های آینده با حساسیت خاصی رفتار بنیامین نتانیاهو رصد می‌شود تا از انجام اقدام یا گرفتن تصمیمی تنش زا جلوگیری شود.

این منبع که شبکه ۱۲ هویت وی را اعلام نکرد خبر داد، وزارت جنگ اسرائیل به شدت در تکاپوی آماده سازی برای این تغییر و تحولات است در حالی که بنی گانتس وزیر جنگ امروز پنج شنبه سفر کوتاه خود را به ایالات متحده آغاز کرده است.

او خبر داد در حال حاضر وزارت جنگ ماموریت تضمین عدم انجام هر نوع اقدامی که منجر به افزایش تنش شود را به عهده گرفه است.

وی خاطر نشان کرد کابینه جدید اسرائیل در شرایط بسیار حساسی شکل گرفته است بخصوص که ما شاهد سرعت گرفتن مذاکرات هسته‌ای با ایران هم هستیم.

این مقام امنیتی یکی از اهداف اصلی سفر گانتس به ایالات متحده را هم رایزنی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای در حال انجام در وین اعلام کرد و افزود وزیر جنگ می‌خواهد مستقیما از زبان مسئولین آمریکایی بشنود آیا واقعا عزم خود را برای توافق با ایران تا پیش از ۱۸ ژوئن موعد انتخابات ریاست جمهوری این کشور را دارند یا خیر؟ زیرا به اعتقاد کارشناسان اگر انتخابات برگزار شود دیگر امضای توافق هسته‌ای با ایران کار بسیار دشوارتری خواهد شد.

از سوی دیگر روزنامه معاریو بامداد امروز احزاب عضو ائتلاف سرنگون کننده بنیامین نتانیاهو را منتشر کرد.

این هشت حزب عبارتند از:

آینده‌ای وجود دارد به رهبری یائیر لاپید
یامینا به رهبری نفتالی بنت
آبی سفید به رهبری بنی گانتس
لیست متحد عربی به رهبری منصور عباس
کار به رهبری میراف میخائیلی
مرتس به رهبر نیتسان هوروویچ
امید جدید به رهبری جدعون ساعر
اسرائیل خانه ما به رهبری اویگدور لیبرمن

با شکل‌گیری این ائتلاف و تشکیل کابینه جدید دوره طولانی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به پایان رسید تا نفتالی بنیت رئیس کابینه رژیم اشغالگر قدس شود. براساس توافق صورت گرفته بنیت تا ۲۷ اوت ۲۰۲۳ نخست وزیر خواهد بود تا بعد از آن یائیر لاپید این مهم را برای نیمه دوم دوره نخست وزیری به عهده خواهد گرفت.

پایگاه عبری زبان ۰۴۰۴ هم در گزارشی خبر داد، سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل شرایط حفاظتی نفتالی بنت را به سطح نخست وزیر بالا بردند.

بعد از اعلام تشکیل این ائتلاف بخش‌های دیگری از توافقات صورت گرفته نیز رسانه‌ای شد توافق‌هایی که هر یک می‌توانند به بمبی برای منفجر کردن این ائتلاف و کابینه تبدیل شوند.

براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های عبری زبان علاوه بر تناوبی شدن پست نخست وزیری معاونت نخست وزیر، وزارت خارجه، وزارت دادگستری و وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی هم تناوبی شدند و هر یک از شخصیت‌ها باید مدت زمان مشخصی در این پست حضور داشته باشد.

براساس این توافق یائیر لاپید در دو سال اول وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواهد بود و بعد از وی گدعون ساعر این پست را تصاحب می‌کند.

جدعون ساعر که در دوره اول وزیر دادگستری می‌شود در دور دوم این وزارت را به ایلیت شاکید می‌سپارد تا شاکید وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی را ترک و آن را به نفتالی بنیت نخست وزیر خارج شده از قدرت تقدیم کند.

رهبران ائتلاف همچنین برای راضی کردن طرف‌های حاضر ریاست کمیسیون‌های مختلف کنست را هم بین خود تقسیم کردند تا هیچ کس حداقل در ابتدای راه اعتراضی نداشته باشد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران اسرائیلی این توافق صرفا تلاشی برای خروج از باتلاقی است که اسرائیل در آن گرفتار شده بود.

به گفته آویر کارا عضو کنست اسرائیل تشکیل کابینه تلاشی برای خروج از باتلاق است، ما مدت زیادی در دور باطل انتخابات قرار داشتیم، دوره‌ای که هزینه‌های هنگفتی برای ما به همراه داشت.

او اعتراف کرد یکی از دلایل سقوط ناگهانی بنیامین نتانیاهو و کابینه اش عدم پاسخگو بودن در برابر (شکست) در جنگ اخیر با غزه بود.

در این بین روزنامه راستگرای ماکوریشیون در گزارشی تحلیلی از این فرایند نوشت: رسیدن به نقطه توانمندی برای تشکیل کابینه توسط یائیر لاپید و نفتالی بنیت با سختی و دشواری‌های بسیار زیادی محقق شد.

احزاب حاضر در ائتلاف برای رسیدن به این مهم مجبور شدند به راه‌حل‌های میانه پناه ببرند و به بیانی می‌توان گفت رهبران احزاب حاضر در ائتلاف گرچه با شکل‌گیری آن موافقت کردند، اما هنوز نتوانسته‌اند به توافق نهایی و کامل دست پیدا کنند.

در پایان این یادداشت تاکید شده است، اعتراف تمامی طرف‌های ائتلاف به شکست در رسیدن به توافق نهایی به این معنی است که ما در دوره پیش رو با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، حتی می‌توان پیش بینی کرد طی ۱۲ روز آینده لاپید موفق به تشکیل کابینه هم نشود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار