کد خبر: 1050332
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
نگاهی به تشکیل اولین جلسه شورای عالی ورزش پس از ۲۱ سال با تأکید دوباره روی توسعه ورزش همگانی
جلسه شورای عالی ورزش در حالی پس از دو دهه عصر دوشنبه برگزار شد که در این جلسه توسعه ورزش همگانی مورد تأکید قرار گرفت، مصوبه‌ای که ۴۰ سال پیش نیز در این شورا تصویب شده بود، اما پس از اینکه چهار دهه روی زمین مانده بود، بار دیگر اجرایی شدن آن در برنامه شورای عالی ورزش قرار گرفت!
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: جلسه شورای عالی ورزش در حالی پس از دو دهه عصر دوشنبه برگزار شد که در این جلسه توسعه ورزش همگانی مورد تأکید قرار گرفت، مصوبه‌ای که ۴۰ سال پیش نیز در این شورا تصویب شده بود، اما پس از اینکه چهار دهه روی زمین مانده بود، بار دیگر اجرایی شدن آن در برنامه شورای عالی ورزش قرار گرفت!
 مجموعه ریاست جمهوری در کاخ سعدآباد تهران عصر دوشنبه میزبان جلسه شورای عالی ورزش بود، شورایی که بیش از دو دهه از آخرین جلسه آن می‌گذشت و در دولت دوم حسن روحانی تصمیم به احیای آن گرفته شد. سرانجام دوشنبه اولین جلسه شورای عالی ورزش پس از نزدیک به ۲۰ سال برگزار شد، شورایی که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های ورزش است و مصوبات آن نقشه راه ورزش کشور را مشخص کند.


مهم‌ترین مرجع سیاستگذاری ورزش
از اوایل دهه ۵۰ و پیش از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران بود که شورای عالی ورزش شکل گرفت، شورایی که بیش از چهار دهه از تشکیل آن می‌گذرد و در این مدت کمتر زمانی بوده که جلسات آن به صورت مداوم برگزار شود و حتی در دوره دوم دولت هشتم به محاق تعطیلی رفت تا اینکه مجلس دهم در سال ۹۷ تصمیم به احیای آن گرفت و در مصوبه‌ای دولت را ملزم به احیای این شورا کرد.
اتخاذ سیاست‌های اجرایی توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور، بررسی و تصویب برنامه‌های بلندمدت راهبردی، اجرایی و نظارتی حوزه تربیت بدنی و ورزش، متناسب با سند آمایش سرزمینی کشور و تقسیم تسهیم کار ملی و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش کشور و نظارت بر حسن اجرای آن و رفع چالش‌ها و موانع توسعه ورزش وظایفی است که برای شورای عالی ورزش در دوره جدید حیاتش تعیین شده است.
نگاهی به ترکیب این شورا نشان از اهمیت بالای آن برای ورزش دارد و رئیس‌جمهور یا معاون اول، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر ورزش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر کشور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه، سازمان صداوسیما، رئیس شورای عالی استان‌ها، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس کمیته ملی پارالمپیک، اعضای شورای عالی ورزش را تشکیل می‌دهند.


از مصوبه ادامه تحصیل قهرمانان تا ورزش حرفه‌ای
در حالی اولین جلسه شورای عالی ورزش بیش از نزدیک به ۲۰ سال برگزار شد که این شورا مصوبات قابل تأملی را برای اجرایی شدن در بخش ورزش در دهه‌های گذشته داشته است، مصوباتی که به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها با گذشت سال‌ها از تصویب، کمتر در بدنه ورزش اجرایی شده‌اند. با این حال این شورا با توجه به وظایف تعریف شده و به‌رغم برگزاری نامرتب جلسات سعی کرده است در تعیین سیاست‌های کلان و راهبرد‌های ورزش نقش راهبردی داشته باشد.
در دهه ۶۰ و در دورانی که احمد درگاهی ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشت، یکی از مهم‌ترین مصوباتش در آن زمان مربوط به تأسیس ساختار ورزش همگانی کشور بود. از مهم‌ترین مصوبات شورای عالی ورزش در ادوار گذشته نیز می‌توان به مهیا شدن شرایط ادامه تحصیل قهرمانان با حضور در دانشگاه‌ها در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی اشاره کرد. همچنین در دوره دولت هشتم، این شورا لزوم برگزاری مسابقات باشگاهی در سطح حرفه‌ای را برای همه رشته‌ها و فدراسیون‌ها تصویب کرد.


تأکید دوباره بر توسعه ورزش همگانی
یکی از مهم‌ترین مباحثی که در اولین جلسه شورای عالی ورزش و پس از نزدیک به دو دهه مطرح شد، توسعه و توجه به ورزش همگانی بود و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که ریاست جلسه را بر عهده داشت در صحبت‌هایش به اهمیت این حوزه پرداخت: «توسعه ورزش همگانی باید در سیاستگذاری‌ها به‌طور جدی در دستور کار وزارت ورزش و همه دستگاه‌های کشور و حتی بخش خصوصی قرار گیرد. باید وزارت ورزش و جوانان در زمینه توسعه ورزش همگانی به صورت جدی به این موضوع ورود کند و اهمیت ورزش از همه دستگاه‌های کشور و بخش خصوصی مطالبه شود و در صورت عدم اقدامات لازم در این زمینه حتی جرایمی برای سازمان و مرکز تولیدی مربوطه در نظر گرفته شود.»
در این جلسه مقرر شد برای فرهنگ‌سازی و ترویج سبک زندگی فعال و آگاهی‌بخشی عمومی در حوزه ورزش همگانی، سازمان صداوسیما با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های عضو شورای عالی نسبت به اجرای طرح‌های ترویجی و آموزشی با رویکرد توسعه ورزش همگانی و فعالیت بدنی متناسب با گروه‌های مخاطب اقدام و ترتیبی اتخاذ شود که در چهار سال آینده موضوع فرهنگ‌سازی و آموزش ورزش همگانی در برنامه‌های ورزشی صداوسیما به میزان ۵۰ درصد افزایش یابد.
همچنین شورای عالی ورزش در راستای توسعه ورزش همگانی و ایجاد زیرساخت‌های شهری و روستایی متناسب با نیاز اقشار مختلف مردم، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) را موظف کرد تا نسبت به بهبود شاخص‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ورزش و فعالیت‌های بدنی در شهر‌ها و روستا‌های کشور در قالب اجرای طرح‌های ملی شهر‌های فعال و روستا‌های فعال اقدام کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شد نسبت به اجرای برنامه توسعه فعالیت بدنی و ورزش همگانی نیروی کار کشور در مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی اقدامات لازم را اتخاذ کند.
ضرورت تدوین سند ملی توسعه ورزش همگانی هم از دیگر مصوبات این جلسه بود که مقرر شد پس از اقدامات لازم به جلسه بعدی شورای عالی ورزش و تربیت بدنی ارائه شود.


وزارتی که ورزش همگانی را مهم نمی‌داند
در حالی شورای عالی ورزش در جلسه دوشنبه بر توسعه ورزش همگانی برای بالا بردن شاخص‌های سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی تأکید کرده است که ۴۰ سال پیش نیز ورزش همگانی یکی از دغدغه‌های جدی سیاستگذاران این شورا بود و در جلسه شورای عالی ورزش در دهه ۶۰ همان‌طور که اشاره شد تأسیس ساختار ورزش همگانی تصویب شده بود. با این حال به نظر می‌رسد عدم توجه به اجرایی شدن مصوبات این شورا سبب شده با گذشته چهار دهه همچنان یکی از شاخص‌های مهم و اولویت‌دار ورزش، یعنی بخش همگانی یکی از مطالبات شورای عالی ورزش باشد که باید در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرد.
تأکید بر توسعه ورزش همگانی در شرایطی است که به نظر می‌رسد این مسئله در سال‌هایی که از حضور مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش می‌گذرد، کمتر مورد توجه وزیر قرار گرفته است. ادغام معاونت ورزش همگانی در معاونت فرهنگی وزارت ورزش که سال ۹۷ انجام شد به خوبی نشان می‌دهد که ورزش همگانی که خود یک حوزه بزرگ است برای وزارت ورزش آن اهمیتی را که باید نداشته است تا این معاونت در بخش فرهنگی که آن حوزه نیز یک حوزه گسترده است ادغام شود. تصمیمی که به گفته منتقدان سبب می‌شود با توجه به گسترده بودن دو حوزه، وزارت ورزش نه به سروسامان دادن به حوزه همگانی برسد و نه به وضعیت فرهنگی رسیدگی کند.
حالا با توجه به مصوبات شورای عالی ورزش باید منتظر ماند و دید که آیا این‌بار دغدغه ورزش همگانی برطرف می‌شود یا باز هم مانند مصوبه ۴۰ سال پیش روی زمین می‌ماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار