کد خبر: 1048542
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
پخش ويروس‌هاي جهش‌يافته آفريقايي و هندي در كشور خطر ورود به موج پنجم را تشديد مي‌كند. از سوي ديگر كاهش خيز چهارم بيماري بسيار طولاني شده و كمي لغزش مي‌تواند ما را وارد خيز پنجم بيماري كند.
زهرا چيذري

پخش ويروس‌هاي جهش‌يافته آفريقايي و هندي در كشور خطر ورود به موج پنجم را تشديد مي‌كند. از سوي ديگر كاهش خيز چهارم بيماري بسيار طولاني شده و كمي لغزش مي‌تواند ما را وارد خيز پنجم بيماري كند. اين در حالي است كه كليدي‌ترين راهكار براي مديريت بيماري كرونا، جلوگيري از پخش ويروس است. واكسيناسيون كرونا هم طبق سند ملي واكسيناسيون ادامه دارد و از امروز نوبت به واكسيناسيون 70 ساله‌ها رسيده‌است. بر اين اساس اين بار بناست تمام افراد با ثبت‌نام در سايت salamat. gov. ir نوبت تزريق واكسن خود را دريافت كنند تا در مراكز واكسيناسيون كرونا تجمع نشود.
ابتلا، بستري و فوتي‌هاي كرونا در كشور همچنان ادامه دارد و جهش‌هاي هندي و آفريقايي ويروس هم جدي‌تر شده‌است. در 24 ساعت منتهي به ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۱۱هزار و ۲۵۰ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد. در همين زمان، ۲۰۰ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۷۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسيد.
آغاز واكسيناسيون 70 ساله ها
تا‌كنون 2 ميليون و ۴۲۲ هزار و ۷۶۵ نفر دوز اول واكسن كرونا و ۴۴۵ هزار و ۲۰۱ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق‌شده در كشور به 2 ميليون و ۸۶۷ هزار و ۹۶۶ د‌وز رسيده‌است.
از امروز واكسيناسيون افراد ۷۰ سال به بالا آغاز مي‌شود و همه افراد ۷۰ سال به بالا مي‌توانند در سايت واكسيناسيون كرونا ثبت‌نام كنند و همچنين قرار است براي همه افرادي كه پيش از اين ثبت‌نام كردند، پيامك ارسال مي‌شود. عليرضا رئيسي،‌سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا در نشستي مجازي با تأكيد بر لزوم ثبت‌نام تمامي افراد گروه هدف گفت:«‌بر اساس تجربه دو هفته اخير، تصميم گرفتيم همه افراد در سايت salamat. gov. ir ثبت‌نام شده و خودمان نوبت‌دهي كنيم تا ازدحام پشت در مراكز واكسيناسيون اتفاق نيفتد.»
وي درباره روند ثبت‌نام در سايت اينگونه توضيح داد:«‌وقتي افراد وارد سايت مي‌شوند، هم بايد شماره تماس و هم كد ملي وارد كنند. البته افراد مي‌توانند شماره تلفني وارد كنند كه لزوماً مربوط به خود شخص نيست. در روستاها و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر هم نيازي به ثبت‌نام در سايت نيست. بهورزان و مراقبان سلامت تمام اين افراد را مي‌شناسند و اطلاع‌رساني در روستاها و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر جمعيت از طريق بهورزان و مراقبان سلامت انجام مي‌شود.»
احتمال خيز پنجم كرونا با جهش‌هاي آفريقايي و هندي
بنابر اعلام اپليكيشن ماسك وزارت بهداشت، روند بستري كرونا در بندرعباس، چابهار و چند شهر جنوبي ديگر مجدداً صعودي شد و احتمال خيز پنجم كرونا با جهش‌هاي آفريقايي و هندي وجود دارد. در بعضي از اين شهرها كروناي آفريقايي و هندي شناسايي شده و در حال انتشار است.
سيما سادات لاري،‌سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به آخرين وضعيت بيماري كرونا در كشور گفت:«‌در حال حاضر اكثر مناطق كشور پيك چهارم بيماري كروناي انگليسي را گذرانده‌اند و ميزان موارد ابتلا و بستري در كشور نزولي شده‌است.»
به گفته لاري هم اكنون روند نزولي موارد ابتلا و بستري در استان‌هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان چشمگير است، اما در تهران به دليل سخت بودن نظارت‌ها بر اجراي دستورالعمل‌ها روند نزولي بيماري كروناي انگليسي با شيب ملايم‌تري در حال انجام است.
سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي چندين مورد ابتلاي قطعي به ويروس كروناي هندي و آفريقايي در كشور خبر داد كه همه آنها رهگيري شده و كنترل اين بيماري در كشور در حال انجام است.
به گفته لاري در حال حاضر پنج نفر در استان هرمزگان مبتلا به ويروس كروناي آفريقايي شناسايي‌شده و در قرنطينه هستند و ۱۷نفر مبتلا به ويروس جهش‌يافته هندي شناسايي شده كه از اين تعداد شش نفر در بوشهر، چهار نفر در قم، سه نفر در يزد، سه نفر در البرز و يك نفر در آبادان هستند. وي تأكيد كرد:«در حال حاضر براساس مصوبه ستاد ملي كرونا اصناف بازگشايي شده‌است، اما اگر واحد صنفي تخلفي را انجام دهد در شهرهاي نارنجي دو هفته و در مناطق قرمز به مدت سه هفته آن واحد صنفي پلمب خواهد شد.»
‌موج پنجم كرونا در كمين لغزش‌هاي ما
عليرضا ناجي،‌عضو كميته علمي كشوري كوويد ۱۹ نيز در نشستي مجازي با اشاره به پخش جهش‌هاي هندي و آفريقايي كرونا در برخي مناطق كشور گفت:«در حال حاضر جهش‌هاي ديگري از ويروس كرونا مثل آفريقاي جنوبي و هندي نيز در تمام دنيا پخش‌شده و از خصوصيات اين ويروس نيز سرايت بيشتر و مقاومت در برابر واكسن‌هاست. تعداد زيادي از اين ويروس‌هاي جهش‌يافته را نيز در برخي از استان‌ها مشاهده كرديم. هر چند در افول خيز چهارم بيماري هستيم، اما گردش بالايي از ويروس كرونا در كشور را شاهد هستيم و روزانه بين ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در كشور به ويروس كرونا مبتلا مي‌شوند.»
ناجي معتقد است بايد باز تعريف‌هايي در رنگ‌بندي كرونا در كشور داشته باشيم. اين استاد ويروس‌شناسي تأكيد كرد:«‌اگر اجازه بدهيم انواع ويروس‌هاي جهش‌يافته در كشور پخش شوند، كار را سخت مي‌كنيم. پايش ژنتيكي ويروس‌هاي جهش‌يافته بسيار اهميت دارد. دامنه كاهش خيز چهارم بيماري بسيار طولاني‌شده و كمي لغزش مي‌تواند ما را وارد خيز پنجم بيماري كند. بايد از تجربه كشورهاي موفق در اين زمينه استفاده كنيم. محدودسازي و بهداشت اجتماعي و قرنطينه شايد ۸۵ درصد مبارزه با كرونا باشد، اما شاخه اصلي نيز استفاده از واكسن است كه بايد تقويت شود.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاطی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
چطو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار