کد خبر: 1047837
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد:
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: اگر حمایت‌های لازم از صنف نانوایی صورت نگیرد و اوضاع با همین رویه پیش برود صنف نانوایان عملا تعطیل خواهد شد، زیرا بودجه نانوایان با قیمت فروش نان و البته دستمزد کارگران هیچ تطابقی ندارد و با دستمزد کنونی، دیگر هیچ کارگری مایل به کار کردن در نانوایی نیست.

مصطفی‌ کشتگر در خصوص تصمیم‌گیری‌ها درباره قیمت نان اظهار کرد:اتحادیه تعیین کننده قیمت نان نیست بلکه صنف نانوایان تنها به آنالیز موارد مختلفی که در قیمت‌گذاری نان موثر هستند از جمله خمیرمایه، آرد، بیمه کارگران، سوخت، استهلاک، انرژی و... می‌پردازد.

وی افزود:افزایش قیمت‌ها مدت زمان زیادی است که روند صعودی را طی می‌کند، در گذشته حداقل برای مدت ۶ ماه نرخ‌ها ثابت بودند اما اکنون ثبات نرخ حتی به یک ماه هم نمی‌رسد.

 

افزایش نرخ‌ نان حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در مورد پیش‌بینی‌ درباره آینده قیمت نان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی بنده بر این است که  نرخ‌ نان، چیزی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. البته این تقصیر نانوا نیست، تقصیر دولت است که نرخ نان را هرساله افزایش نمی‌دهد، اگر سال گذشته هم‌زمان با افزایش قیمت سایر کالاها، نان نیز حتی شده ۱۰ درصد افزایش نرخ پیدا می‌کرد، با این روند صعودی ناگهانی قیمت‌ها مواجه نمی‌شدیم. وقتی طی چند سال افزایش قیمت کالاهای مختلف، نرخ نان را سرکوب می‌کنند، این تغییر قیمتِ ناگهانی طبیعتا مردم را شوکه می‌کند.

 

عدم تطابق بودجه نانوایان با قیمت فروش نان

وی ادامه داد: از طرف دیگر، روی صنف نانوا بسیار فشار است و ادامه مسیر برای همکاران من غیرممکن است. صنف نانوایی اگر با همین رویه پیش برود عملا تعطیل خواهد شد، زیرا بودجه نانوایان با قیمت فروش نان و البته دستمزد کارگران هیچ تطابقی ندارد و با دستمزد کنونی، دیگر هیچ کارگری مایل به کار کردن در نانوایی نیست.

کشتگرتصریح کرد: البته افزایش قیمت نان فعلا در دستور کار قرار دارد و تا کنون هیچ تصمیمی برای این مسئله به تصویب نرسیده است.

وی همچنین بیان کرد: برای نانوایان دیگر بحث نیمه‌ یارانه‌ای یا آزاد مطرح نیست، همه نانوایی‌ها مشکل دارند.

رییس صنف نانوایان مشهد در ادامه دلیل چند نرخی بودن نان‌ در مناطق مختلف شهر را وجود شرایط متفاوت در هر نقطه از شهر دانست و گفت: طبیعتا شرایط و ویژگی‌هایی که در هر بخش از شهر، چه در مناطق بالا و چه در مناطق پایین وجود دارد و همچنین تفاوت وضعیت و دستمزد کارگران در مناطق مختلف مشهد، بعضا باعث چند نرخی بودن نان در سطوح مختلف شهر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار