کد خبر: 1047813
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:
علیرضا قاری‌قرآن گفت: برنامه ریزی برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری از مهمترین طرح‌های این اداره کل در حوزه بازآفرینی شهری است.

      

    به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،به  نقل ازپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این استان با دارا بودن 24 شهرستان و107 شهر بعنوان وسیع‌ترین شبکه شهری دربین استانهای کشور قلمداد می شود. اظهار کرد: براساس مطالعات وتحقیقات میدانی بعمل آمده بالغ بر 14 هزار هکتار از اراضی شهری استان اصفهان در زمره بافت‌های فرسوده وناکارآمد شهری قرار دارد که این میزان بیش از 10% کل بافت‌های فرسوده وناکارآمد کشور را شامل می‌شود.

    وی ادامه داد: هشت هزار و 100 هکتار از این پهنه‌ها به بافت فرسوده میانی، سه هزار و 783 هکتار به بافتهای حاشیه‌ای (سکونتگاههای غیررسمی) و دو هزار و 200 هکتار به بافتهای تاریخی اختصاص دارد. این درحالی است که مساحت بافتهای ناهمگون(ناسازگار)شهری وبافتهای فرسوده با پیشینه روستایی در محاسبه مساحت بافتهای فرسوده وناکارآمد استان لحاظ نشده است.

    قاری‌قرآن با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای بهسازی بافت های ناکارآمد شهری از مهمترین طرح های این اداره کل در حوزه بازآفرینی شهری است. عنوان کرد: در این راستا تسهیلات بانکی جهت نوسازی بافت فرسوده در مرکز استان و شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت پرداخت می‌شود.

    وی افزود: این تسهیلات بصورت ترکیبی با سه نرخ 9، 16 و 18 درصد بوده که در این رابطه، نوع متقاضی و شهر محل اجرای پروژه قابل توجه است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از مزایای این طرح به عدم نیاز سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات و امکان دریافت آن با ارائه سند تک برگ اشاره کرد و گفت: امکان تخفیف حداقل 50 درصد عوارض ساخت، تراکم ساخت و تقسیط مابقی آن نیز وجود دارد. علاوه بر این قابلیت تبدیل تسهیلات به فروش اقساطی و تقسیط آن به مدت حداکثر 120 ماه از دیگر مزایای تسهیلات بانکی بازآفرینی شهری بشمار می‌رود.

    وی گفت: پروژه همت‌آباد یکی از مهمترین پروژه‌های بازآفرینی در شهر اصفهان است. این پروژه با مشارکت 100 درصدی مردم (مالکان) در فاز اول قرار دارد و الگوی ملی در این حوزه محسوب می‌شود.

    قاری‌قرآن در خصوص دیگر اقدامات حوزه بازآفرینی شهری این اداره کل اذعان داشت: تخفیفات صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بالغ بر 850 میلیارد ریال برای 73 شهر استان پرداخت شده و پروژهای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها و با اعتباری بالغ بر یکهزار و 500 میلیارد ریال تعریف شده است.

    قاری‌قرآن با بیان اینکه محدوده های بافت فرسوده و ناکارآمد 102 شهر استان به میزان 10 هزار و 750 هکتار شناسایی شده گفت: تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده بالغ بر  400 میلیارد ریال و دو هزار و 144 واحد پرداخت شده است.

    وی افزود: تهیه طرح‌های توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی استان به تعداد 5 طرح در شهرهای اصفهان- کاشان- نجف‌آباد- شهرضا- خمینی‌شهر، تصویب محلات هدف بازآفرینی بالغ بر 20 محله و تخصیص حدود 200 میلیارد ریال اعتبار قیر برای اسفالت (با اولویت معابر خاکی) بافتهای ناکارآمد در سطح استان از دیگر اقدامات این اداره کل در حوزه بازآفرینی شهری بوده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه 53 پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان با اعتباری بالغ بر 273 میلیارد و 810 میلیون ریال اجرا شده است گفت: این پروژه‌ها در قالب (احداث و افتتاح پایگاه سلامت، سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی، سالن ورزشی، اجرای عملیات آسفالت و روشنایی معابر، احداث سرای محله، تدوین وابلاغ شرح خدمات به دفاتر تسهیلگری، توسعه محله وخدمات نوسازی واقع در مناطق ومحلات حاشیه‌نشین، به کار گیری یگان حفاظت از اراضی در جهت پیشگیری از رشد و توسعه حاشیه نشینی) انجام پذیرفته است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر