کد خبر: 1047066
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
قدس اشغالی شنبه شب تا سحرگاه یک شنبه صحنه دومین روز متوالی درگیری فلسطینیان با نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بود. در این درگیری‌ها دست‌کم ۹۰ فلسطینی زخمی شدند. حماس، جهاد اسلامی و فتح در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و خواستار رویارویی تمام‌عیار با اقدام رژیم صهیونیستی شده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: منطقه باب العامود و محله شیخ الجراح نزدیک دو هفته است به صحنه درگیری بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تبدیل شده، منطقه‌ای که در سال‌های اخیر کانون تدابیر صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس شده است. فروردین امسال دادگاه رژیم صهیونیستی در راستای سیاست یهودی‌سازی قدس، حکم خروج ۲۸ خانواده پرجمعیت فلسطینی از منطقه شیخ الجراح را صادر کرد که تا اواسط اردیبهشت ماه بایستی اجرایی می‌شد. در حالی که حدود ۵۵۰۰ نفر فلسطینی محله شیخ الجراح از اجرای این حکم خودداری می‌کنند، در‌گیری‌های دو هفته گذشته بین فلسطینیان با نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تشدید شده است. تازه‌ترین درگیری، جمعه شب همزمان با روز جهانی قدس و شنبه شب تا سحرگاه یک‌شنبه، همزمان با تجمع بیش از ۹۰ هزار فلسطینی برای احیای شب‌های قدر در باب العامود، باب الساهره، محله شیخ الجراح و باب الاسباط، در قدس اشغالی اتفاق افتاد. هلال احمر فلسطین، بامداد روز یک شنبه (۹ می) اعلام کرد که شمار زخمی‌ها در درگیری خشونـت‌بار صهیونیست‌ها با فلسطینی‌ها به بیش از ۹۰ نفر افزایش یافته که ۳۰نفر هم به بیمارستان منتقل شده‌اند. در محله شیخ الجراح پلیس رژیم صهیونیستی برای چندمین بار طی روز‌های اخیر با معترضان به تصمیم مصادره خانه‌های فلسطینیان ساکن این منطقه درگیر شد. در باب العمود، منطقه تاریخی در مرکز قدس هم نیرو‌های اشغالگر برای متفرق کردن جوانان فلسطینی به گلوله‌های گازی متوسل شدند.

مقاومت فلسطینی: دست بسته نمی‌مانیم

جنبش‌های حماس، فتح و جهاد اسلامی در بیانیه‌های جداگانه بر ضرورت رویارویی تمام عیار با صهیونیست‌ها و شکست طرح اشغال مسجدالاقصی تأکید کردند. بر اساس گزارش العهد، جهاد اسلامی فلسطین خطاب به ساکنان کرانه باختری، قدس، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، نوار غزه و همه اردوگاه‌ها، ضمن تمجید از آن‌ها بابت ایستادگی مقابل اشغالگران از آن‌ها خواست که در آمادگی کامل باقی بمانند و به ارتباط خود برای ناکام ساختن یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی در روز دو شنبه آینده ادامه دهند. «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های «شیخ عزالدین‌القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت حماس نیز پیام هشدار «محمد الضیف» فرمانده کل این گردان‌ها را یادآوری کرد که چند روز قبل گفته بود مقاومت در مقابل تداوم این وضعیت دست بسته نخواهد ماند و اشغالگران بهای سنگینی را برای تداوم این وضعیت پرداخت خواهند کرد. «اسماعیل رضوان»، از رهبران جنبش حماس نیز شب گذشته به رژیم صهیونیستی درباره پیامد‌های تداوم تجاوزهایش در قدس هشدار داد و مانند «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، این اقدام را «بازی با آتش» توصیف کرد. همچنین جنبش فتح هشدار داد: «تداوم تجاوز‌های شهرک‌نشینان صهیونیست به مقدسات اسلامی و مسیحی، املاک و مستغلات و شهروندان ما، کوچ اجباری آن‌ها از منازل‌شان در شیخ الجراح و توسعه شهرک‌نشینی منجر به رویارویی تمام عیار و فراگیر، تجدیدنظر در اصول و قوانین درگیری با رژیم اشغالگر و بازنگری در تمامی اشکال رابطه با دولت اسرائیل خواهد شد.»‌رسانه‌های عبری گزارش کرده‌اند که یک فروند راکت که از نوار غزه شلیک شده بود، به منطقه اشکول برخورد کرده است. در مقابل، ارتش اسرائیل هم در بیانیه‌ای مدعی شد جنگنده‌های این رژیم، یک پایگاه نظامی متعلق به حماس را در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند.

مفتی قدس: عرب‌ها جای بیانیه اقدام کنند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه دیروز کابینه رژیم صهیونیستی گفت که اعمال فشار‌ها با هدف منع ما از ساخت و ساز در قدس این روز‌ها افزایش یافته است. او در عین حال گفت که بهترین دوستا‌ن‌مان به ما اعلام کرده‌اند که قدس پایتخت اسرائیل است و ما ساخت و ساز در آنجا را ادامه می‌دهیم. اشاره نتانیاهو به واکنش‌های روز‌های اخیر به اوضاع قدس اشغالی است. وب‌سایت لبنانی النشره گزارش کرده که حزب‌الله تعدادی از نیروهایش را به مرز با فلسطین اشغالی فراخوانده و در آماده باش صددرصدی قرار گرفته است. انصارالله نیز تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی را محکوم و بر مرکزیت مسئله فلسطین تأکید کرد. «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و «ریاض المالکی» همتای فلسطینی او در یک گفت‌وگوی تلفنی تأکید کردند که قدس و اماکن مقدس خط قرمز است و تجاوزات اسرائیلی‌ها نقض آشکار قانون بین‌المللی، تحریک احساسات ۲ میلیارد مسلمان و جنایتی است که باعث شعله‌ور شدن درگیری می‌شود و منطقه را به سمت بحران بیشتر سوق می‌دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی در استانبول گفت: ما حملات آشکار اسرائیل به مسجدالاقصی را که هر ساله در ماه رمضان تکرار می‌شود، به شدت محکوم می‌کنیم. وزارت خارجه عربستان هم اعلام کرد: «عربستان سعودی طرح و اقدامات اسرائیل برای تخلیه منازل فلسطینی‌ها در قدس و تحمیل حاکمیت خود بر آن‌ها را نمی‌پذیرد و هرگونه اقدام یکجانبه و هرگونه نقض تصمیمات قانونی بین‌المللی و هر اقدامی را که فرصت از سرگیری روند صلح را نقض کند و صلح و امنیت منطقه را بر هم بزند، محکوم می‌کند.» اتحادیه عرب روز شنبه اعلام کرد که بنا به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای بحث درباره راه‌های مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قدس، روز دو شنبه نشست اضطراری برگزار می‌کند. شیخ «محمد حسین» مفتی بیت‌المقدس با انتقاد از موضع کشور‌های عربی در خصوص فلسطین، گفته که به مواضع واقعی برای حفاظت از قدس نیاز داریم. به نوشته وبگاه فلسطین آنلاین، او گفت که فلسطینی‌ها خواهان صدور بیانیه از سوی کشور‌های عربی نیستند و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی باید برای حفاظت از اماکن مقدسه در قدس وارد عمل شوند و تجاورات اسرائیل را متوقف کنند.
 
۳۵ آتش سوزی اسرائیل در یک روز

آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از صبح دیروز ۳۵ مورد آتش‎سوزی در اسرائیل رخ داده که دست‌کم ۱۰ مورد آن به دلیل پرتاب بالن‎های آتش‌زا از غزه بوده است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص خبر داد که حرکت قطار‌ها در شمال اسرائیل به دلیل بروز آتش‌سوزی متوقف شده است. منابع خبری از آتش‌سوزی مهیب در منطقه امنیتی صنایع دفاعی رژیم صهیونیستی خبر دادند. به نوشته هاآرتص این آتش‌سوزی در منطقه‌ای به نام کریات یام رخ داده است. به گزارش منابع خبری در سرزمین‌های اشغالی، آتش‌سوزی مهیبی در حوالی کارخانه صنایع دفاعی ارتش اسرائیل در رافائل منطقه شمال غربی حیفا رخ داده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی هنوز در خصوص علت آتش‌سوزی در منطقه‌ای که در رینگ امنیتی صنایع دفاعی اسرائیل قرار دارد، توضیحی نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار