کد خبر: 1046873
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
دو هفته تا پایان ضرب‌الاجل توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از هم اکنون زمزمه تمدید این توافق از سوی طرف امریکایی به گوش می‌رسد. البته خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن چنین احتمالی را از زبان عباس عراقچی هم مطرح کرده است. معاون وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه راه دور و درازی برای رسیدن به توافق با ایران در پیش است، ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمدید کند؛ تمدید مهلتی که طرف ایرانی پیش‌تر آن را رد کرده و خواهان به سرانجام رسیدن مذاکرات تا فرصت سه ماهه شده بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بیش از یک ماه از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین پایتخت اتریش می‌گذرد، اما روند مذاکرات به کندی در جریان است و طرف‌های غربی مایل به توافق قبل از انتخابات ایران هستند. در حالی که نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز جمعه کار خود را آغاز کرده و گزارش‌ها حاکی است که ایران و امریکا هر دو علائمی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود نشان داده‌اند، ولی دو طرف بر سر زمان به نتیجه رسیدن گفتگو‌ها اختلاف نظر دارند. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا گفته که پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری در وین برای اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها حاصل شده، اما هنوز راه درازی باقی مانده است. این مقام امریکایی جمعه شب در مصاحبه‌ای با اندیشکده «آتلانتیک» گفت: «امیدوارم بتوانیم به تفاهماتی دست پیدا کنیم تا بتوانیم توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را که اواخر ماه مه منقضی می‌شود تمدید کنیم.»

ضرب‌الاجل انتخاباتی

موضع شرمن البته دیروز عصر از قول عباس عراقچی هم شنیده شده. عراقچی احتمال تمدید توافق سه‌ماهه با آژانس را رد نکرده ولی گفته امیدوار است مذاکرات به اندازه‌ای پیشرفت کند که نیاز به این کار نباشد.

شرمن درباره اینکه ممکن است در هفته‌های آینده توافقی حاصل شود، گفت: «امیدوارم بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست کنیم که بتواند تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند.» وندی شرمن همچنین تأکید کرد: «نمی‌دانم آیا ما می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات آن‌ها در ماه ژوئن به توافقی برای پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌ها بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر.»

اظهارات شرمن درحالی است که توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم خردادماه به پایان می‌رسد و به گفته مقامات ایرانی، اگر تا آن زمان تحریم‌های امریکا لغو نشده باشند، اطلاعات دوربین‌های نصب شده آژانس در تأسیسات هسته‌ای به طور خودکار حذف می‌شوند. از آنجا که نمایندگان اعضای برجام حاضر در وین گفته‌اند که این دور از مذاکرات ممکن است طولانی‌تر شود، امریکایی‌ها تلاش می‌کنند این توافق موقت سه‌ماهه را برای مدتی تمدید کنند تا اطلاعات این سه ماه که در آن غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم انجام شده است، همچنان در اختیار آژانس قرار بگیرد و غربی‌ها به این اطلاعات حساس دسترسی داشته باشند. این درحالی است که مجلس شورای اسلامی خواهان امحای اطلاعات دوربین‌ها در موعد مقرر سوم خرداد شده است. دیدار دوجانبه سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، با رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به نظر می‌رسد در همین راستا انجام شده است.

شرمن در ادامه اظهارات خود به تلاش‌های کشور‌های اروپایی برای ورود مجدد امریکا به برجام هم اشاره کرد و گفت: «می‌خواهم از شریکان اروپایی‌مان تشکر کنم که حقیقتاً سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد امریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه مسائل محل نگرانی از جانب ایران مانند رفتارش در منطقه، موشک‌های بالستیک، تجارت تسلیحاتی و سوابق حقوق بشری‌اش در داخل آن کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند.» فرسایشی کردن روند مذاکرات در وین از سوی غربی‌ها در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا جمعه شب در سخنانی گفت: «ایران در مذاکرات وین جدی است، اما اینکه تا چه اندازه جدی است و آماده انجام چه اقداماتی است روشن نیست.»

زمان به نفع مذاکرات نیست

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه تسریع مذاکرات احیای برجام را خواستار شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مورا که به عنوان نماینده بروکسل در مذاکرات وین حاضر شده است در پیامی توئیتری نوشت: «چهارمین دور از مذاکرات وین را برای احیای برجام برگزار کردیم». او نوشت: «ضرب‌الأجلی وجود ندارد، ولی به عنوان یک هماهنگ‌کننده، فوریتی قطعی را احساس می‌کنم. زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می‌بینم تمام نمایندگان از جمله ایران و امریکا می‌گویند که همین احساس را دارند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
سلام. هیچ چیزی نباید از طرف ایران انجام شود مگر اینکه تحریم‌ها رفع و راستی آزمایی شود ، غربی‌ها ذاتی پلید و ریاکار دارند این تجربه بیش از 22 سال زندگی در غرب است
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
بعد از تمام این ماجراها، همچنان تمام و کمال به ساز طرف مقابل رقصیدن و چند سال بعد! شکوه و شکایت ازینکه (در این قرارداد)به ملت و مملکت ظلم شده و سرشان کلاه رفته! دیگر اسمش بی‌ تجربگی،گول خوردن و..نیست. کاش لا اقل اینهمه از صبح تا شب در اینمورد"تبلیغات"نمیشد. مایه شرمساریست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار